utánpótlás

Használtteszt - Volkswagen Golf Cabriolet 1.9TDI

2022.11.28.

Az idei év használt tesztjeinek egyik, ha nem a legnagyobb meglepetése volt ez az autó. Nagyon sok sztereotípiával közelítettem felé, és a teszt végére gyönyörűen le is rombolta mindet. A teszt időzítése sem véletlen: jön a tél, ilyenkor lehet jó áron puhatetős autót venni, hiszen véget ért a szezon. Ha kacérkodtál a gondolattal, hogy kipróbáld a nyitott tetős világot, akkor egy jó belépőt jelenthet a használt Golf Cabriolet. 

Tradíciók Volkswagenes módra

Mindenki szerette Udo Brinkmann professzort. A klinika című sorozat hazánkban is rendkívül népszerű volt, és a fehér Golf Cabriolet innen lehet mindenkinek ismerős, mint Brinkmann prof. autója. A modellt 1974-ben mutatták be, Giugaro formatervezésével, aki egymaga frissítette az akkori márka arculatot más modellekkel egyetemben, és így sikeresen tudott megújulni a nyolcvanas évekre a „népautó”, ami azért abban az időben még tényleg rászolgált erre a jelzőre.

Golfból a kabriót 1980-tól 1993-ig készítették, és azért ilyen hosszú a gyártási ciklus, mert tradíció, hogy mindig csak páratlan szériából jött kabrió.

Ami persze a négyes Golf esetében csalóka lehet, de az igazából a hármas technikai alapjain nyugvó négyes fronttal érkező modell volt. Na meg persze abban az időben nem 4 éves gyártási ciklusban gondolkodtak egy-egy modell esetében. Lassabb volt a világ, mégis elkészült belőle közel 400.000 darab. Szóval mindenki szerette, mindenkinek jól állt, mert nem akart többnek tűnni, mint ami volt: egy szabadidős tevékenységet szolgáló jármű, ami megbízható technikán nyugvó, jól használható élményautó.

A hármas Golf a legelérhetőbb kabrió széria

Sajnos manapság az 1-esek árai már jócskán meghaladták a beugró áru kabriót keresők szintjét. A négyesek viszont még inkább 1 millió felett tanyáznak, így aki fél, és egymillió forint közötti összeget szánna a mutatványra, megtalálhatja számításait egy 3-as Golf kabrióban. Egyébként a „sima” hármas Golf árai is padlón vannak, hiszen a Volkswagen történetének legjobb dízelmotorjait, a legendás 1.9 Tdi motorokat szerelte ebbe a generációba, így megbecsült családi autó lét után, még legalább egy, vagy két kőműves brigádot is kiszolgáltak mára, és megkerülték párszor a Földet. De még mennek.

A tesztautóban is ez a szív dohogott, ráadásul csak a gyengébb, 90 Le-s változata. Persze, hogy nem is tudtam palástolni előítéleteimet. Szentségtörés kabrióba dízelmotort tenni.

Naja, mindenki így gondolja. Viszont az élményautózás mindenkinek jár, a kispénzű emberek sem foszthatják meg magukat ettől az élménytől. Különben is egy nyitott tetős autóban rájuk is ugyanúgy süt a nap, mint egy Continental GT-ben pózoló „instahuszárra”. Ha pedig leveszik az ársapkát, nagyon nem lesz majd mindegy, hogy a hobbiautók mennyi üzemanyagot fogyasztanak.

A motor egyébként igazi dízeles jegyeket vonultat fel, hidegen kulturálatlan, bemelegedve pedig hozza a gázolajosok elvitathatatlan dicsőségét, mert nyomatékból dolgozik, így már alsó fordulatszámtartományban is megjön az ereje. 1500-as fordulatszámtól gyorsul, bár ekkor még vibrál picit, aztán kétezertől tol, és itt már járása is kisimul, aztán el is fogy, jöhet a következő sebességfokozat.

A Golf akkor is megmarad Golfnak, ha levágjuk a tetejét

A tesztelt modellben bőven volt kilométer, orrában a pőre dízel, mégis technikailag semmi kivetnivaló nincs benne, ugyanazt tudja, mint minden Golf a maga korában. Megvan benne az érzés, amiért ennyien szerették, és szeretik, mert semmi kiugró teljesítmény, de az ergonómiai tökély, a jól összerakottság érzése arcon vág még akkor is, ha egy bőven húsz éves, és a világ minden kilométerét összegyűjtött autóba ülünk be.

A Karmann bőven tett be merevítéseket a kabriókba, (ami több mint száz kilóval növeli a súlyukat), na meg ott van a német nyelvterületen epreskosárnak becézett bukókeret, ami sokak szerint elrontja a formát. Nos, valóban annak idején pont emiatt nekem sem tetszett, de mára ez is olyan kultikussá vált, hogy abszolút hozza a nyolcvanas-kilencvenes évek hangulatát.

A többletsúly ellenére még mindig könnyű, játékos, és ahogy a gazdája terelgeti a szűk szerpentinen, tényleg megvilágosodom. Kérdeztem is tőle, hogy ez valami ültetés, vagy futómű tuning, majd viccesen felelte, hogy minden gyári, csak négy jó gumi, meg a rutinos kéz kell hozzá.

Ha ilyet keresünk, tartsuk be a szabályokat

A használtautó-keresés alapszabálya, hogy nem kilométerfutást, hanem állapotot keresünk. Ez ebben a kategóriában hatványozottan igaz, tehát amennyire csak lehet, próbáljuk kideríteni az autó előéletét. Jó, ha nem több tucat gazdája volt, hanem végig egy tulajnál futott.

Egy ilyen dízelmotoros autót nehezen lehet kivégezni, de mint minden, ez is kéri a karbantartást. A porlasztócsúcsok, a turbófeltöltő rendbe rakása mind pénzbe fog kerülni. Költeni kell a futómű, és a fékalkatrészek naprakészen tartásához, mert ezek bizony nagyon is kellenek ahhoz, hogy az élményautó valóban jól mozogjon az úton.

A dízel mellett választhatjuk a klasszikus négyhengeres benzinmotorokkal is a kabriót, ami valóban jobban passzol a nyitott tetős karakterhez, és jó hír, hogy ezek a motorok is legalább annyira tartósak, mint a gázolajos testvéreik, de vásárlás előtt érdemes keresni az olajfogyasztásra utaló jeleket, ha olajos doboz lesz a motortérben, az már árulkodó lehet.

Emellett még nagyon fájó tétel lehet a tető felújítása. A vászontető újra húzása még egyszerűbb lehet, ha viszont az elektromos tetőmozgatás mechanikája mondja fel a szolgálatot, akkor már hosszabb, és drágább lesz a javítás.

Összességében mégis javaslom azoknak, akik kevés pénzért ugranának bele a nyitott tetős világba, mert egy jó autó értéke már nem fog sokat romlani, tehát, ha megunjuk egy-két szezon után minimális bukással tudjuk tovább adni, ha pedig beleszeretünk a műfajba, akkor úgyis jön majd valami szebb, jobb, és gyorsabb. Ez viszont egy élhető autó: van csomagtere, (igaz, hogy hátul nem fejedelmi) de négy személyes az utastere, és akár automataváltóval is kínáljak, ha még váltogatni sem szeretnénk.

A teszt végére rájöttem, hogy a legtöbb baj azzal van, hogy ebben a korban a legtöbb autót csak használják, és nincs olyan tulajdonos, aki babusgatná, illetve ráköltené azt, amitől az autó továbbra is rászolgálhat a hírére, így lesznek a megvigyázott gyári darabok egyre értékesebbek. A nap tavasszal újra kisüt majd, és bízom benne, hogy a teszttel meghoztam a kedvet a nyitott tetős autózáshoz, így a töprengőknek jó keresgélést kívánok a hosszú téli hónapokra.

Főbb adatok:

Lökettérfogat   1896 cm3

Teljesítmény     90 LE / 4000 rpm

Nyomaték          202 Nm / 1900 rpm

Saját tömeg:      1330 kg

Hosszúság:         4020 mm

Szélesség:          1695 mm

Magasság:          1405 mm

Tengelytávolság: 2475 mm

Fogyasztás 5.2 L/100 km

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2023.01.28
Döbbenetes tragédia történt ma hajnalban Ausztriában, az A1-es autópályán St.Pölten közelében.....
2023.01.28
Benzinválság, ajtónkon dörömbölő recesszió, szankciók, ukrajnai háború és koronavírus-járvány ide....
2023.01.28
A neves, tapasztalt Yamaha Maco Racing Team színeiben indul az idei hosszú távú, azaz endurance....
2023.01.28
Egyre nagyobb szeletet hasítanak ki maguknak az elektromos meghajtású járművek az európai piacon:....
2023.01.28
A közvéleményt és az európai, benne a magyar sajtót továbbra is élénken foglalkoztatja, hol építi....
2023.01.28
Elég télen a négyévszakos gumiabroncs? Van értelme ilyenkor lemosatni az autót? Milyen típusú....
2023.01.27
A Katasztrófavédelem jelenti péntek este:     ..
2023.01.27
Az új kezdeményezés hétről hétre több érdeklődőt vonz. ..
2023.01.27
Tavaly több mint 21 millió utast fogadtak a romániai repülőterek, ami mintegy 88 százalékos....
2023.01.27
És hogyan befolyásolja a fűtés az üzemanyag-fogyasztást?   ..