jármű

Hatalomfitogtatás az utakon

2024.05.04.

Mire jó ez az amerikai nagyzolás?

 

Bárki, aki az Egyesült Államok sztrádáin utazik, ismeri a lenyűgöző kamionokat a hosszú orrukkal, amelyek nagyon különböznek az európaiaktól.

Persze, az Egyesült Államokban is lapos orra van azoknak a teherautóknak, amelyek a városokban közlekednek, például szemetet gyűjtenek vagy csomagokat szállítanak, hiszen inkább kis fordulási sugárra van szükségük, mint egy luxus pilótafülkére.

De a nagy távolságokat megtevő kamionok tekintetében látványos a különbség. Az amerikai és az európai szabványok közötti eltérések a járműtervezésben a kamioniparban is nyilvánvalóak. Míg az Egyesült Államokban a teherszállítók jellegzetes hosszúkás orrúak, Európában ezt a fajta kialakítást nem használják. Ez a különbség elsősorban az európai szabályozásoknak köszönhető, amelyek a nagyobb közúti biztonság és a jobb kormányozhatóság érdekében előírják a járművek maximális hosszát.

Az Egyesült Államokban az európaitól különböző teherautókat széles és egyenes utakra tervezték. Ezek az autók hatalmas, több ezer kilométeres távolságokat tesznek meg az országon belül. A hosszú orr lehetővé teszi, hogy több hely legyen a kabinban, így a sofőr szabadabban mozoghat és kényelmesebb környezetben vezethet a hosszú utazások során.

Ezenkívül a hosszú orr megkönnyíti a karbantartási műveleteket, mivel egyszerűbb hozzáférést biztosít a motorhoz és az egyéb alkatrészekhez. Könnyebb megjavítani az amerikai gyártású teherautókat, az orr szárnyait egyszerűen kinyitják. Az európai kialakításban viszont a teljes pilótafülkét előre kell hajtani a motor eléréséhez. Ez a funkció csökkentheti a karbantartási időt és a költségeket, ezáltal javítva a teherautó általános hatékonyságát.

A kialakításnak köszönhetően a tengelyek közötti távolság nagyobb, ami elnyeli az autópálya szabálytalanságait és javítja az egyenes vezetést. Mivel a pilótafülke nem a motor felett helyezkedik el, az utóbbi rezgése és hője kevésbé érzékelhető.

Ütközések esetén a tehergépkocsi-vezetőket jobban védi a hosszú orr. Ez különösen fontos, mivel a kamionok Amerikában az autópályákon gyakran a személykocsikkal megegyező sebességgel haladhatnak.

A gyakorlati motivációk mellett ez a design kulturális ikonná is vált Amerikában, amely a hatalmat és a kalandot képviseli.

Ugyanakkor az EU törekvése, hogy a modellek lekerekített orrúak legyenek, ezáltal javítva az aerodinamikát és csökkentve az üzemanyag-fogyasztást. Tehát a globális gyártóknak továbbra is különböző modelleket kell kidolgozniuk, a kontinensektől függően.

Forrás: Forrás: autopassionati.it, galaxus.ch

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.07
Különleges Mikulás ajándékkal köszöntötte a tekintélyes, és népszerű motoros túra magazin, a R....
2025.12.07
Pályafutása első Forma-1-es világbajnoki címét nyerte vasárnap Lando Norris, a McLaren brit....
2025.12.07
A Wizz Air három debreceni járatát is újraindítja a 2026-os nyári menetrendi időszakban, így Tel....
2025.12.07
Az egyik eset Angyalföldön, a másik Szentgotthárdnál történt – közölte az Országos....
2025.12.07
A teherfuvarozást érintő úthasználati díjakról szóló átfogó intézkedéscsomag célja mindenekelőtt a....
2025.12.07
A japán gyártó sportrészlege, a Toyota Gazoo Racing (TGR) elmélyíti a két éve kezdett....
2025.12.07
Csak kevés sofőr van tudatában annak, hogy az autóban hallgatott zene hatással van a vezetésre, és....
2025.12.07
A tervek szerint 2026 januárjában Budapesten, illetve a Ljubljana melletti Trzin-ben megnyíló....
2025.12.07
A II. Kerületi Rendőrkapitányság illetékességi területén tíz helyszínen telepített traffiboxok 2025....
2025.12.07
A kínai Great Wall Motors (GWM) 2029-ben 300 ezer autó előállítását tervezi Európában és a....