angliai gyártás

Hatkerekű tűzoltóautó épült a Toyota Hiluxból e-autók oltására

2023.05.08.

A járművet kifejezetten az elektromos autók oltására fejlesztették ki Angliában.

Az egyre nagyobb ütemben terjedő villanyautóknak megvannak a maguk előnyei, de nagy kihívást is jelentenek a tűzoltók számára, mert több mázsa hevesen égő szilárd anyag (pl. lítium) van bennük, aminek égése során oxigén keletkezik. Ráadásul a nagy, nehezen oltható tűz könnyen gyújthat be más tárgyakat, autókat is maga körül. Igen nehéz eloltani az akkumulátortüzeket, különösen, ha olyan parkolókban fordulnak elő, ahol a hagyományos tűzoltóautók alig, vagy egyáltalán nem férnek hozzá a lángoló járműhöz. Pontosan ezért készítette el a brit ProSpeed cég a Hiload 6×6 Rapid Intervention Vehicle-t, amellyel a nehezen megközelíthető helyeken is hatékonyan lehet oltani.

A duplakabinos Toyota Hilux alapjaira épülő, 6x6-os meghajtású tűzoltóautó új alvázzal és osztóművel, valamint légrugós, szintszabályzós futóművel rendelkezik. Megtartották a 2,4 literes dízelmotort és a hatfokozatú automatikus váltót. Jó okkal kapta a jármű a Hiload (nagy terhelés) nevet, mivel a 3000 kg-os terhelhetősége a háromszorosára a normál Toyota Hiluxénak és a többi hasonló méretű pickupénak. Ezért is jön jól egy extra tengely számára, mert hat keréken jobban oszlik el a tömeg, mint négyen, és kisebb eséllyel süllyed be a laza, puha talajba. 

Egyébként az össztömeg 5600 kg, a platója - amelyre tűzoltósági tároló konténer került - pedig 1230 mm-rel lett hosszabb a Hiluxénál (2755 mm), így a Hiload a vízen, szivattyún és fecskendőn felül minden egyéb, oltáshoz és mentéshez szükséges felszerelést (fűrészek, létrák, teleszkópos és hidraulikus Pentheon feszítőhengerek, vágószerszámok, rádiók, védőruhák) képes elszállítani akár úttalan utakon is.

Mivel a hatkerekű gépjárműfecskendő teljes magassága csak 35 mm-rel lett nagyobb a normál Hiluxénál (1850 mm), még elég alacsony ahhoz, hogy a legelterjedtebb, 1,9 méteres magasságkorlátozású mélygarázsokba és többszintes parkolóházakba beférjen. Ugyanakkor a nagy hasmagasság, a hatkerék-meghajtás, a differenciálzárakkal 6x4-es és 6x6-os konfigurációban fixre zárható hajtáslánc, valamint a durva mintázatú BF Goodrich terep gumiabroncsok az erdő- és bozóttüzek oltására is alkalmas járművé teszik a Hiloadot.

Az egyedi tervezésű, hosszú alváz és a harmadik tengely mellett a további külső módosítások közé tartozik a masszív gyűrűkkel és csörlővel ellátott első tereplökhárító, a nagyteljesítményű LED-es fényhíd, a tetőcsomagtartó és a hűtőmaszk mögé rejtett extra villogók. Még egy hőkamerát is elrejtettek a meghagyott Toyota embléma mellett, a jó felbontású képét a műszerfalon, egy utólag beépített tableten nézhetik a mentést végző szakemberek.

Az elektromos járművek a statisztikák szerint jóval kisebb valószínűséggel gyulladnak ki, mint a belsőégésű motorral (is) hajtott társaik, de a lítium-ion akkumulátorcsomagok nagy hőfokon, intenzíven égnek és nehezen olthatók. Nem a legpraktikusabb megoldás és sokszor nem is lehetséges az egész járművet egy nagy, vízzel megtöltött tartályba meríteni és ott napokig pihenni hagyni (ami a spontán újragyulladás ellen kitalált módszer), de a hagyományos villanyautó-oltási technika, a 6-10 ezer liter víz rászivattyúzása sem nevezhető hatékonynak és környezetbarátnak.

A Hiload 6×6-ot azonban egy innovatív, víztakarékos tűzoltó rendszerrel, a Coldcut Cobrával szerelték fel. Ez lehetővé teszi, hogy a tűzoltó egy tüskével a lángoló jármű padlójába és akkumulátorházba lyukat fúrjon, amelyen át nagyon nagy (300 bar) nyomással vizet lehet fecskendezni közvetlenül az akkumulátorházba, lehűtve a modulokat, ami megakadályozza a tűz terjedését. Független tesztek bizonyították, hogy a Coldcut Cobra 12 percen belül képes eloltani a tüzet a lítium-ion cellákban, ráadásul csak 240 liter víz felhasználásával, ami a Hiload víztartály-kapacitásának az ötödét sem éri el, és eltörpül a hagyományos villanyautó-oltások vízigényéhez képest. Nyomatékos dízelmotorjával, felezőjével, hatalmas tapadásával, vonóerejével és erős csörlőjével a Hiload könnyen ki is tudja húzni a kiégett járművet a mélygarázsból vagy akár az útszéli árokból.

A Hiload 6×6-ot Yorkban, Angliában tervezték és szerelték össze, jelenleg pedig Csehországban tesztelik. Állítólag már egy elektromos járműgyártó megvásárolta a tűzoltóflottájába, de a Prospeed nem árulta el, hogy melyik márkáról van szó. Egyébként más típusú 4×4-es és 6×6-os Hilux-konverziókat is kínál a cég, főleg katonai célokra: létezik mentő, 12 fős csapatszállító és még ágyúhordozó változat is, de civil változatokat (hálózat-karbantartó, hókotró, útsózó stb.) is készítettek már.

 

Fotó: 6x6hiload.co.uk

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....