ZAZ

Hatvanéves Záporjóska 200 lóerős Toyota motorral és Lamborghini ajtókkal

2023.08.08.

A kismadár megirigyelte a pelikántól a hatalmas csőrét, a gólyától a hosszú lábát és nyakát, a pávától pedig a faroktollait, majd valamilyen homályos csereügylet keretében be is szerezte az áhított testrészeket, de amikor jött a róka, nem tudott elrepülni…

Nos, ez a mese derengett fel a gyerekkoromból, amikor arról olvastam a keleti szaksajtóban, hogy eladó egy hatvanéves, kétszáz lóerős Zaporozsec.

Az eladó egy krasznodari illető, aki egy Toyota Altezzából kétszáz lóerős motort szerelt be az 1963-ban gyártott szovjet ZAZ-965-ösbe, közel nyolcszorosára növelve az autó teljesítményét! Ugyanettől a modelltől kölcsönözte a váltót is a Záporjóskába. A futómű darabjait Honda és BMW modellekből kiszerelt egységekre cserélte, a léghűtött féktárcsákat pedig egy Audi szolgáltaltatta. A szalont megerősítette, az ajtók rögzítőpántjait pedig úgy alakította át, hogy az ajtók felfelé nyíljanak, Lamborghini módjára. És ezzel még nem ért véget a nagy hadművelet: a Zaporozsec négy légzsákot kapott, és fényszórókat egy G osztályú Mercitől.

A krasznodari Záporjóska, a „tajga réme” működőképes, de belül láthatóan még ráfér némi igazítás.

A tulajdonosa anyagi megfontolásokból akar megválni tőle, mert elfogyott a pénz, még mielőtt teljesen elkészült volna a nagy mű.

Az ilyetén átpofozott és befejezetlen Zaporozsecet 4,5 millió rubelért akarja eladni, vagyis átszámítva potom 17 millió forintra becsüli a világon minden bizonnyal egyedülálló jármű értékét.

A Zaporozsec – fordításban zaporizzsjai lakost jelent – az ukrajnai Zaporizzsjai Autógyár (ZAZ) terméke. A szovjet időkben ez volt a legolcsóbb autó, a szovjet Trabant. Harminchat év alatt több ZAZ modell is Zaporozsec néven futott, mindegyikük négyütemű léghűtéses farmotorral, hátsó kerékhajtással.

A szóban forgó modell, a ZAZ 965-ös mindegyiküknél kisebb volt, és 1960-től gyártották kilenc éven át. Fejlesztésekor a 600-as Fityót tekintették nagy példaképnek, amely öt évvel korábban jött napvilágra. Az alapváltozatot kilencszáz köbcentis, 26 lóerős benzinmotor hajtotta, amely a hűtőléget sztereóban kapta a hátsó „kopoltyúkon” át.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.05
Egy elektromos autó használata csak akkor klímasemlegesebb, mint egy belsőégésű motoros autóé, ha....
2024.05.05
Két gyermek életveszélyesen megsérült egy közlekedési balesetben Ceglédnél vasárnap - közölte az....
2024.05.05
Ennél nagyobb átalakuláson autó nem is eshet át, mint a többszörös Le Mans-i győztes hibrid Porsche....
2024.05.05
A vitorlázó gép a Turócszentmártonhoz tartozó Tomčany melletti, az Aeroklub Martin polgári társulás....
2024.05.05
Ma már alap, hogy az autóra ötvenezres garanciát adnak. Az első autóknál nem volt természetes a....
2024.05.05
Az egykori Győri Keksz- és Ostyagyár vezetőjének tiszteletére emléktáblát avattak a Széchenyi....
2024.05.05
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Nem iszik, nem dohányzik, de... ..
2024.05.05
Idén a Beregi kör lett az Év kerékpárútja, a festői útvonalat és a bringatúrázás legfontosabb....
2024.05.05
Magyarország területén 2024. május 4-én 0 óra és 24 óra közötti időszakban a rendőrök 45 személyi....
2024.05.05
A Porsche Hungaria április 25-től visszatért a fix, forint alapú autórendeléshez, teljes....