autóbuszgyártás

A hazai buszgyártók összefogását szorgalmazták

2014.11.12.

Csak közös fellépéssel bírhatják rá a hazai autóbusz gyártók az állami döntéshozókat, hogy hosszútávú megrendelésekkel támogassák a magyar ipar fejlődését - hangzott el a 45. Autóbusz Szakértői Tanácskozáson.

Amikor még volt magyar buszgyártás (és Malév is)... Ikarus 55

Megrendítő, szakmai összejöveteleken merőben szokatlan előadást tartott Mészáros Csaba, az evopro tulajdonosa és vezetője a 45. Autóbusz Szakértői Tanácskozáson. A cégvezető idézeteket mutatott az egybegyűlteknek azokból az internetes fórum-bejegyzésekből, amelyek az evopro Modulo családjának a fogadtatását kísérték. Többek közt olyan állításokat, amelyek keresetlen stílusban jelezték, az evopro egymilliárd forintot dobott ki az ablakon egy eladhatatlan jármű kifejlesztésére. A sikeres vállalkozót bizonyára az is megrendítette, hogy forradalmian újszerű midibuszára mindeddig nem sikerült megrendelőt találnia Magyarországon. Fájdalmasan emlegette a BKK Várbusz-tenderét, ahol olasz-német és török gyártók termékét választották a döntéshozók. Mészáros Csaba azt javasolta a magyar autóbuszgyártóknak, hogy fogjanak össze, és dolgozzanak ki öt-hat méretben olyan járműkoncepciót, amelyet közösen fejlesztenek, gyártanak, és amellyel pályáznak. A politikával pedig pártokon átívelő, hosszú távú megegyezést javasol megkötni. Az államnak feladata, hogy kiszámítható megrendelésekkel támogassa a hazai gyártást, fejlesztést, kutatást és felsőfokú képzést. Enélkül, vélekedett az evopro első embere, nem lesz hazai buszgyártás.

Szorítja az idő a járműállomány felújítása ügyében a magyar kormányzatot, amely a vagyonkezelő révén a tulajdonosi jogokat gyakorolja a Volán társaságok felett - derült ki a szakértői tanácskozáson Kerékgyártó Jánosnak, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium főosztályvezetőjének előadásából. A Volán-társaságok közszolgáltatási szerződései lejárnak 2016 december 31-én, és nyílt pályázatot kell kiírnia a magyar kormánynak a szolgáltatók kiválasztására. A pályázatban meg kell határozni egyebek mellett azt is, hogy milyen járműállománnyal kell rendelkeznie a pályázónak. Igen ám, de a megrendelő állam nem írhat ki húszéves buszparkra pályázatot, ha pedig fiatalabb átlagéletkort határoz meg, a Volán-társaságok elbuknak. Nincs más hátra, mint hogy két év alatt kell megfiatalítani az állami buszparkot. Ez 2015-re és 2016-ra legalább 500-500 jármű beszerzését jelenti. Ilyen méretű beszerzést azonban elő kell készíteni, hiszen a gyártói kapacitások is végesek. A főosztályvezető szerint jelenleg már csak kisebb adminisztrációs akadályai vannak a pályázatok megjelenésének. Kerékgyártó János röviden említést tett a kormányzat nemzeti autóbuszprogramjáról is. Jelezte, tudja, hogy a program fogadtatása nem egyöntetű, és célként fogalmazta meg, hogy a többségi állami tulajdonú Rába és a Volvo együttműködésének az eredményeként minél több magyar beszállító kerüljön be a piacra.

A magyar gyártmányú autóbuszok legnagyobb lehetséges vásárlói a Volán társaságok. György Tibor, a Volán Egyesülés szállítási igazgatója elmondta, ahhoz, hogy a jelenleg átalakítás alatt álló társaságok járműállománya elérje a nyolc éves átlagéletkort,  ahhoz még idén 330, a következő két évben ezer-ezer buszt kellene beszerezniük, ha pedig tíz éves átlagéletkor a cél, akkor elég az évi 500-500 darab. Ezen felül az eszközállomány állapotának a szinten tartásához évente 4-500 új autóbusz vásárlása indokolt. Autóbuszokra a BKV-nak is szüksége lesz a következő években - mondta el Szedlmajer László vezérigazgató-helyettes. A fővárosi cég az előttünk álló három-három és fél év alatt ki akarja vonni a használatból mind a 800 Ikarus gyártmányú autóbuszát.

Jámbor Gyula

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....