tram-train

Hétfőn indul a Hódmezővásárhely-Szeged tram-train

2021.11.28.

November 29-én hajnalban indul a Hódmezővásárhely-Szeged tram-train, a villamosvasúton április közepéig mindenki ingyen utazhat a két város között.

A beruházásért felelős kormánybiztos, Lázár János azt hangsúlyozta, a két várost összekapcsoló tram-train elindítása társadalmi hatásában csak a Békéscsaba-Szeged vasútvonal 150 évvel ezelőtti átadásához hasonlítható. A politikus november 21-én jelentette be, hogy a tram-train sikeresen teljesítette a hatóság által előírt ötvenezer kilométeres hibamentes tesztet, így a hónap végén indulhat az utasforgalmi próbaüzem Hódmezővásárhely és Szeged között.

A megállók jegyautomatáinál készpénzzel is lehet majd fizetni.

Az első szerelvény november 29-én 3 óra 31 perckor gördül ki Hódmezővásárhelyről és 4 óra 38 perckor indul Szegedről. A beüzemelés időszakában, december 31-ig óránként követik majd egymást a járatok, az utolsó Hódmezővásárhelyről Szegedre 23.03-kor, vissza pedig 23.38-kor indul. Időközben a telephelyre tartó úgynevezett éjszakai féljárat is bekerült a menetrendbe, ez november 30-tól 0.38-kor indul Szeged vasútállomásról és 0.55-kor érkezik Rókusra.

A következő szakaszban, január elejétől március közepéig csúcsidőben – reggel 6-tól 8-ig, illetve délután – 20 percenként, azon kívül pedig félóránként követik majd egymást a szerelvények. – Az ez idő alatt összegyűjtött műszaki és utasforgalmi tapasztalatok alapján alakítják ki a végleges menetrendet, amely március 15-től lép életbe – mondta Lázár János. A tervek szerint csúcsidőben akár 10 percre is csökkenhet a követési távolság.

A szerelvény kerékpárszállításra is alkalmas.

A tram-train hétvégén éjszakánként is közlekedik majd a két város között. – Csütörtökön, pénteken és szombaton biztosan lesznek éjszakai járatok, hogy szerdán még szükség lesz-e rá, kérdéses. Szeretnénk minden fiatalt kiszolgálni, hogy ne kelljen a tömegközlekedés miatt egy jó bulit kihagyni. A szülők is megnyugodhatnak, hiszen a tram-train biztonságos, így a gyermekük hazaér éjszaka is, gyorsan, olcsón és biztonságosan – fogalmazott szerdai, Facebook-fogadóóráján Lázár János.

A tesztelési folyamatok még az indulás előtti utolsó napokban is tartanak, fő cél, hogy a gyártó Stadler minden felmerülő hibalehetőséget feltárjon, azonosítson és megoldjon.

– A 80 milliárd forintból megvalósult beruházás akkor lesz sikeres, ha versenyképes más közlekedési lehetőségekhez képest, az utasok olcsóbban és gyorsabban juthatnak el az egyik városból a másikba – hangsúlyozta politikus.

A 80 milliárdos költség jelentős tétele a vasúti pálya felújítása.

A 216 főt befogadó szerelvények elektromos meghajtásúak, a dízelmotor áramot termel, ahol nincsen felsővezeték. Szegeden az 1-es villamos útján haladva, a belvároson át a Nagyállomásig, azaz a főpályaudvarig jut el a tram-train, ott a végállomása. Hódmezővásárhelynek így saját villamosa is lesz, miután eddig csak helyi buszjáratai voltak.

Jelenleg a két település központja között autóbusszal, illetve vonattal – egy szegedi átszállással – 50-55 percig tart az utazás. A beüzemelés időszakában a tram-train szerelvények 40 perc alatt teszik meg a hódmezővásárhelyi Kossuth tér és a szegedi Széchenyi tér közötti szakaszt. – Január közepétől a menetidő várhatóan három, négy perccel csökken, és a cél az, hogy március közepétől ne haladja meg a 35 percet – mondta a kormánybiztos.

Kerékpártárolót minden megállónál kialakítottak.

Az utasok április 15-ig ingyen használhatják majd a szerelvényeket. Ezt követően a két város között a menetjegy 465 – a diák 235 – forintba kerül majd, a Hódmezővásárhelyen belüli utazásért pedig 250 forintot kell majd fizetni. Utóbbival kapcsolatban azt sem zárta ki, hogy ingyenes lesz. Minden szerelvényen található bankkártyával használható jegyautomata, a megállókban levőknél pedig készpénzzel is lehet fizetni.

A szolgáltatást üzemeltető MÁV ajánlatot tett a szegedi önkormányzatnak egy a két városban és a tram-trainen egyaránt használható összvonalas bérlet kialakítására, ennek ára havonta 15 és 20 ezer forint között alakulhat majd.

Rókus, a vasútvillamos első szegedi megállója. Fotók: Kovács András

– A vasútvillamos miatt várhatóan csökken a 170 ezres városba autóval érkezők száma, ezt németországi és hazai felmérések is jelzik. A szegedieknek előny, ha kevesebb autó mozog a városban. Szintén kedvező, hogy a két településen összesítve nagyobb lehet a munkaerő-kínálat a reménybeli befektetők számára – nyilatkozta Nagy Sándor, Szeged városfejlesztési alpolgármestere.

A vasútvillamost Szegeden és Hódmezővásárhelyen is szokni kell, ezért a MÁV-Start külön is felhívta a közlekedők figyelmét, hogy a tram-train vonala mentén óvatosabban vezessenek, biciklizzenek, körültekintően menjenek át a gyalogos átkelőhelyeken. A KRESZ szerint a vasútvillamosnak minden közlekedési járművel szemben előnye van, elsőbbséget kell adni a körforgalomban haladó járművel is a keresztező tram-train részére.

Lázár János egy próbaúton. Fotó: a politikus Facebook-oldala.

Lázár János szerda este több mint egyórás Facebook-fogadóórán válaszolt a felmerült kérdésekre. Ezen sokadszorra leszögezte, hogy nem lesz kishomoki megálló, ott a közeli Népkert, parkolókkal, kerékpártárolókkal. Menetidőben versenyképes akart lenni a tram-train, ebbe nem fért bele ez a megálló.

Elmondta, ez az első ilyen próbálkozás Magyarországon, nem volt könnyű menet. Mindenképpen minta, Miskolc és Szombathely lehet a következő, de Győr és Debrecen is intenzíven érdeklődik. Tény, hogy ahol működik külföldön, sokan lemondtak az autójukról a buszjáratokról. A most célegyenesbe érkező fejlesztés kapcsán kiemelte, reményei szerint néhány év múlva Szegedről és Hódmezővásárhelyről is ki lehet majd villamosozni Szabadkára.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.01.22
A Tokiói Autószalonon mutatták be a vadonatúj, csak Japánban, 500 darabos limitált sorozatszámban....
2022.01.22
Repülő MACA száll versenybe az Airspeeder ellen, miközben nem repül az Airline Car. ..
2022.01.22
Noha sok helyen elolvadt a hó, Gyermely és Szomor között például nem lehet közlekedni – írta a....
2022.01.22
Most egy minimális jövedelemmel rendelkező autókedvelő is megengedheti magának, hogy beszerezzen....
2022.01.22
A Volvo Cars az autógyártók közül elsőként csatlakozik a Google Assistant háztartási eszközöket....
2022.01.22
Családi hétüléses még nem volt ennyire korszakos, mint a Peugeot 5008, ráadásul egy olyan finom....
2022.01.22
A BMW 8,4 százalékkal növelte értékesítését a globális válság ellenére 2021-ben, és nem tart attól....
2022.01.22
A svájci hatóságok által körözött Volkswagent foglaltak le a Csanádpalota autópálya....
2022.01.22
Végre részleteiben is megmutatta magát a Peugeot új versenyautója a 9x8, melyet különleges....
2022.01.22
A 3-as vonal Kőbánya-Kispest "kihúzó" szakaszán, utasok által nem használt területen péntek éjjel....