hidrogénhajtás

Hidrogénmotoros versenyautót fejleszt Le Mans-ba a Toyota

2023.06.09.

A Le Mans-i 24 órás verseny szervezői épp csak bejelentették, hogy két-három éven belül engedélyezik a hidrogénüzemű versenyautók nevezését a futamra, a Toyota máris bemutatta a várhatóan 2026 körül debütáló újdonságának előtanulmányát: a GR H2 Racing Conceptet.

Hamarosan új korszak veszi kezdetét a hosszú távú autóversenyzésben, miután a Le Mans-i 24 órás futamot hagyományosan szervező Automobile Club de l’Ouest (ACO) bejelentette: 2026-tól hidrogénüzemű autók is indulhatnak az idén századik születésnapját ünneplő versenyen. Ehhez kapcsolódva a Toyota igazgató tanácsának elnöke, Tojoda Akió megerősítette, hogy a Gazoo Racing már abban az évben élni szándékozik az úttörő lehetőséggel. Ezzel párhuzamosan a leendő versenyautó előtanulmányát is leleplezték: a GR H2 Racing Concept prototípus belső égésű motorját teljes egészében hidrogénüzemre hangolták.

Az ACO-t 2017 óta foglalkoztatja a hidrogén mint fenntartható üzemanyag gondolata, ám a projekt megvalósulását a koronavírus-pandémia késleltette. Az emissziómentes üzemet gyors utántölthetőséggel és magas szintű működési biztonsággal társító energiahordozóra elsődlegesen az üzemanyagcellás hajtási rendszerek komponenseként gondoltak (emlékeztetőül: a fuel cell rendszer a nagynyomású tartályban tárolt hidrogén és a légköri oxigén kölcsönhatásából állít elő elektromos energiát; a folyamat egyetlen mellékterméke a víz.)

Az elmúlt években azonban ezzel párhuzamosan egy másik alternatívával is eredményes kísérletek zajlottak, élükön a Toyotával. A japán gyártó 2021 óta versenyez a Super Taikyu szériában egy, a belső égésű motorját cseppfolyós hidrogénnel tápláló Toyota Corollával, illetve ugyanez a hajtáslánc egy GR Yaris fedélzetén Európában is bemutatkozott már. Az autógyártónak konkrét tervei vannak azzal kapcsolatban, hogy a hidrogénüzemű motortechnológiát sorozatgyártású modellekben is alkalmazza.

A technológia kiforrottságára jellemző, hogy a hidrogén üzemű Toyota Corolla a 2023-as Le Mans i 24 órás futam előtt mindössze néhány nappal sikeresen teljesítette a Fuji 24 órás versenyt. Az autót az igazgatótanács elnöke, korábbi cégelnök, az alapító unokája: Tojoda Akió (alias Morizo) vezette negyedmagával. A 24 óra alatt egyetlen olyan műszaki meghibásodás sem fordult elő, ami megakadályozta volna, hogy az úttörő versenyautó folytassa a futamot.

Fotók: Toyota Gazoo Racing

Ami a most bemutatott GR H2 Racing Conceptet illeti, annak tervezői a Toyota új generációs orrkialakítását adaptálták a Hypercar aerodinamikai adottságaihoz. A keskeny fényforrások még szélesebbnek, még alacsonyabbnak láttatják az 5100 milliméter hosszú, 2050 milliméter széles autót. A Toyota Gazoo Racing egyelőre nem közölt műszaki részleteket – értelemszerűen, hiszen a projekt korai stádiumában tart még. Annyit már most lehet azonban tudni, hogy a belső égésű motor egy hibrid hajtáslánc komponenseként dolgozik majd a Hypercarban; ugyanúgy, ahogy a jelenlegi versenyautó benzinüzemű erőforrása.

A jelenlegi szabályzat értelmében a hosszútávú világbajnokság királykategóriáját képviselő autók rendszerteljesítménye a futam egyetlen pillanatában sem haladhatja meg az 500 kW-ot. Arra vonatkozóan nincsenek információk, hogy a forradalmian új versenyautó 2026-ban várható bemutatkozásakor milyen korlátozások lesznek érvényben, illetve, hogy külön szabályrendszer vonatkozik-e majd az alternatív üzemanyagú autókra.

A Toyota GR H2 Racing Concept világpremierje 2023. június 9. pénteken reggel 10:30 órakor volt a Le Mans-i 24 órás verseny helyszínén, az ACO H2-falujában. A tanulmányautót bemutató videó itt tekinthető meg.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.27
Karácsony első napján országszerte 137 tűzoltói beavatkozásra volt szükség, 35 alkalommal tűzhöz,....
2025.12.27
Akik klasszikus luxuslimuzinokra gondolnak, nem csak olyan márkákról álmodoznak, mint a Duesenberg....
2025.12.26
Tizenegy gépkocsi ütközött pénteken Romániában, a Craiova és Pitesti közötti gyorsforgalmi úton. A....
2025.12.26
Szépségkirálynő és sztárfocista reklámozta, de hiába. ..
2025.12.26
Akadálymentes peron épül a budapesti Keleti pályaudvaron - közölte Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport....
2025.12.26
Egy tanulmány szerint a szülők 73%-a menetiránynak megfelelően fordítja gyermeke autósülését,....
2025.12.26
A rangos AUTOBEST az autóipar legfontosabb idei innovációit, kimagasló teljesítményeit és....
2025.12.26
Bár egy versenyt ki kellett hagynia, mégis sikerült megismételnie a bravúrt: Gilyén Krisztián  (....
2025.12.26
Baleset történt a 7-es főúton, árokba hajtott egy autó – jelentette az Országos Katasztrófavédelmi....
2025.12.26
A Leapmotor a 2026-os Brüsszeli Autószalonra időzíti a B03X európai premierjét, a B05 modell belső....