Forma 1

Hivatalos: áprilisban nem lesz F1-es Kínai Nagydíj!

2020.02.13.

Az elmúlt hetek bizonytalansága után döntött a Forma–1 vezetősége: az eredeti időpontjában nem rendezik meg a sanghaji versenyüket. A halasztás lehetőségéről még egyeztetnek.

Azok után, hogy az elmúlt hetekben számos kínai sporteseményt töröltek az országban kitört koronavírus-járvány miatt, kérdésessé vált, hogy a Forma–1 megrendezheti-e az eredetileg április 19-ére tervezett sanghaji futamát. Az első döntés megszületett, ám a futam sorsa egyelőre még nem végleges: az FIA közleményben jelentette be, hogy áprilisban nem tartják meg a Kínai Nagydíjat. Hivatalosan azonban egyelőre halasztást emlegetnek, és vizsgálják annak lehetőségét, hogy egy későbbi időpontban sort kerítsenek a versenyre.



„Az FIA Forma–1-es Kínai Nagydíjat az új koronavírus-járvány miatt elhalasztjuk” – közölte a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA). „Az új típusú koronavírus folytatódó terjedése miatt és a CAMF-fal (Kínai Automobil-szövetség) valamint a Sanghaji Sportbizottsággal és a Kínai Nagydíj promóterével, a Juss Sports Gouppal lefolytatott egyeztetéseink után hivatalosan kérvényezték, hogy a 2020-as Forma–1-es Kínai Nagydíjat halasszák el. Az FIA az F1-gyel közösen arról állapodott meg, hogy elfogadja a promóter hivatalos kérvényét, és felfüggeszti a Kínai Nagydíjat, melyet eredetileg április 19-én rendeztek volna meg.”

Fotó: XPB

„Az egészséggel kapcsolatos veszélyek miatti aggályok eredményeképp, valamint mert a WHO nemzetközi veszélyhelyzetet hirdetett ki a koronavírus miatt, az FIA és az F1 az utazó személyzet, a bajnokság résztvevői és a szurkolók biztonsága és egészsége érdekében léptette életbe ezen intézkedéseket.”

A szövetség nyomatékosította, a 2020-as Kínai Nagydíj végleges törlésére még nem került sor, továbbra is vizsgálják az alternatív lehetőségeket. „Az FIA és az F1 továbbra is szorosan együttműködik a csapatokkal, a szervezővel, a CAMF-fal és a helyi hatóságokkal a helyzet megfigyelésében. Valamennyi résztvevő kellő időt szán majd annak felmérésére, van-e lehetőség megtartani a versenyt az év egy későbbi szakaszában, egy másik időpontban, amennyiben a helyzet javulni fog.”



„A Kínai Nagydíj régi és fontos részét képezi az F1-es versenynaptárnak, és nagyon sok szenvedélyes szurkolója van. Az FIA és az F1 közössége reméli, hogy a lehető leghamarabb újra versenyezhetünk Kínában, és az országban mindenkinek a legjobbakat kívánja ezekben a nehéz időkben. A vírus kapcsán kialakult nemzetközi helyzetet továbbra is figyelemmel kíséri az FIA, az egyéb motorsportos eseményekre való tekintettel is” – zárult a közlemény.



A Vuhanban kitört új típusú koronavírus-járvány keddig összesen 1114 halálos áldozatot szedett, a megbetegedettek száma pedig már a 45 ezerhez közelít. A gócpontot jelentő Hupej tartományban a halálozási arány elérte a 18%-ot a fertőzöttek körében. A kínai Nemzeti Egészségügyi Bizottság szerdán kiadott közleménye szerint ugyanakkor az utóbbi napokban fokozatosan csökkenni kezdett az újabb fertőzések száma a tartományban. Miközben három napja még 2618 új beteget regisztráltak, addig kedden már csak 1638-at. A csökkenés az ország többi részén már korábban megfigyelhető volt.
 
 

Fotó: XPB



A különböző kutatások eltérő előrejelzéseket adnak a járvány terjedésének lassulásáról, ám többek szerint február végére és a következő hónapra van esély arra, hogy a vírusveszély jelentősen visszaszoruljon. Ahhoz ugyanakkor túl sok a bizonytalanság és a változó tényező, hogy a Forma–1 vállalni tudja a bő két hónap múlva esedékes sanghaji utazását. További hátráltató tényező, hogy a sorozatnak a verseny előkészítését már a következő hetekben meg kéne kezdenie, bizonyos szakembereinek például még februárban a helyszínre kellene utaznia.

 

Az egyelőre kérdéses, a bajnokság szervezői tudnak-e helyet szorítani Kínának a naptár második felében. Jelen állás szerint nehezen tűnik elkerülhetőnek a triplahétvége létrejötte, alternatív lehetőségként pedig a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíj későbbi időpontra (decemberre) tolása kínálkozik, mellyel helyet tudnának biztosítani Sanghajnak. Ám még ez esetben is fölmerülhet problémaként az év ezen késői szakában kevésbé barátságos kínai időjárás, valamint a logisztikai nehézségek. Az F1 számára mindenesetre túl fontos és nagy piaccá vált Kína ahhoz, hogy csak úgy, ennyivel a bajnokság kezdete előtt véglegesen lemondjon az ottani versenyéről.
Kína először 2004-ben látta vendégül az F1 mezőnyét, akkor még a bajnokság hajrájában kapott helyet a futamuk. Azóta megszakítás nélkül adtak otthont a versenynek, 2019-ben pedig őket érte a megtiszteltetés, hogy a királykategória 1000. futama lehettek.
 

Fotó: XPB



Amennyiben versenyük végleg kiesne az idei kiírásból, ez sem lenne példa nélküli az F1 történetében. Legalább félszáz ilyen eset volt már, igaz, döntő többségében a jogdíjakkal, a biztonsági feltételekkel vagy a rendezéshez szükséges pénz és támogatás hiányával kapcsolatos problémák álltak egy-egy előzetesen naptárba került helyszín törlésének háttérben. Többször előfordult ugyanakkor, hogy a mostanihoz hasonló rendkívüli helyzet állt a nagydíjak útjába. A legutóbbi versenytörlésre például 2011-ben Bahreinben azért került sor, mert az országban éppen zavargások voltak, zajlott az „arab tavasz”. A futamot akkor hosszú egyezkedés után fújták csak le, és a szervezők még így is kifizették a rendezésért járó jogdíjat Bernie Ecclestone-nak. 1956-ban eközben két nagydíjat is töröltek a Szuezi válság miatt. De más kategóriákban is láthattunk már ilyesmit: 1936-ban a francia munkások sztrájkja hiúsította meg a Le Mans-i 24 órás verseny megtartását.

 

Az áprilisi kínai verseny kiesésével a 2020-as F1-es bajnokságban váratlanul egy négyhetes szünet keletkezett. Április 5-én Vietnám története során először fogadja a  száguldó cirkuszt, ezt követően pedig csak egy hónappal később, május 3-án hajt pályára ismét a mezőny, a hosszú kihagyás után visszatérő Zandvoorban, a Holland Nagydíjon. (FIA, Telesport.hu)

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....