Ferrari
Amikor nagy leszek, Ferrarit akarok vezetni a Forma-1-ben! Gyerekkorában szinte mindenki álmodozott arról, hogy egyszer Forma-1-es pilótaként beülhet egy Ferrariba, de nagyon keveseknek adatik meg, hogy ez az álom valósággá váljon. Vajon milyen lépcsőfokokon keresztül lehet eljutni a hőn áhított célig? A válaszokért a Pirelli online újsága megkérdezte Marco Matassát, a Ferrari Pilóta Akadémia vezetőjét (Head di Ferrari Driver Academy.
A szakember szerint az első lépések megtételéhez a legmegfelelőbb „iskolát” a gokart kínálja. „Minél előbb jut el valaki a gokart versenypályára, annál nagyobb az esélye a sikeres folytatásra. De a legfontosabb szabály: csak az szálljon gokartba, aki élvezi a vezetést! Aki csak az eredményt és a sikert hajtja, abból soha nem lesz igazán nagy versenyző"- magyarázza Matassa. Hozzáteszi: a dolgok a versenyzőjelöltek 15 éves kora körül, a Forma-4-gyel kezdenek igazán komolyra fordulni. Ez ugyanis az a minimális életkor, amikortól hivatalosan is beléphet valaki a Forma-pilóták világába. "Ez a korszakhatár nagyon kényes időszak a fiatalok életében, mert egybeesik a középiskolás évek kezdetével. Azok, akik az autósport felé fordulnak, soha, egyetlen pillanatra sem mondhatnak le az iskolai tanulmányaikról. A kettőnek egyensúlyban kell maradnia. Ez alapfeltétel!”
Ugyancsak a 15 éves kor az az időszak, amikor a pályán is kiderül, kinek van valódi tehetsége az autóversenyzéshez. De a tehetség önmagában nem elég – hangsúlyozza Matassa. „Messze nem biztos, hogy aki tehetségénél fogva szélsebesen tud száguldani a pályán, képes lesz végig kitartani. Ez egyenes és átvitt értelemben is igaz. Aki nem tud menet közben fejlődni, kihullik idővel a rostán. Rengeteg dolgot meg kell tanulni és alkalmazni, kedve a szabályoktól, az autótechnikai ismereteken át egészen a szorongás kezeléséig. De aki magasra akar jutni, annak tudnia kell viselkednie a kamerák előtt és beszélnie kell idegen nyelveket, mert kozmopolita világban élünk. A született tehetség és az tanulással elsajátított ismeretek ezernyi elemére szüksége van annak, aki bajnok akar lenni a versenypályán és azon kívül is.”
Matassa szerint szigorúan technikai és szakmai szempontból a kezdetekben két kulcsszó létezik: pályaismeret és fékezés. Csak amikor valakinek az alapokat már sikerült lerakni és nyilvánvalóvá vált a tehetsége, nos, csak ekkor jöhet el az ideje, hogy szembesüljön a sebesség kihívásaival. „Ahhoz, hogy valaki képes legyen egy versenyautó sebességét kontrollálni, kiváló fizikai erőnlétre, erős nyakra és karokra is szüksége van.”
Az olyan pályák leküzdéséhez, mint például a Mugello vagy a Silverstone, ahol a verseny a kanyarokban dől el, a pilótának minden szempontból a topon kell lennie.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!