VW

Hogyan alakítja a Volkswagen a jövőbeli ellátási láncát?

2024.06.03.

A Volkswagen-csoport logisztikai részlege (Volkswagen Group Logistics, VWGL) a nagyobb rugalmasságnak köszönhetően egyre inkább képes megbirkózni a zavarokkal - erről nyilatkozott egy nagy cikkben Simon Motter ügyvezető igazgató az Automotive Logistics szaklapban. Ezekből a gondolatokból szemezünk.

A Volkswagen Konzernlogistik GmbH, azaz a VWGL egy korlátolt felelősségű társaság, amelynek székhelye Wolfsburgban, Németországban található, és amely teljes egészében a Volkswagen-csoport tulajdonában van. Több mint 800 alkalmazottal a konszern logisztikájának központi és koordináló szervezete, de különleges funkciókkal rendelkezik, amelyek a rendkívül operatív feladatoktól - beleértve a PCTC flották és a visszaváltható csomagolóhálózat irányítását - a folyamatok és szabványok meghatározásáig terjednek a konszern teljes logisztikájában. A cég tevékenysége magában foglalja a logisztikai partnerek felkutatását és menedzselését, a nemzetközi anyagbeszerzést, a csomagolást, a járműlogisztikát és a logisztikai irányítást a világ közel 115 üzemében, így a győri Audi-gyárban. A vállalat 2023-as szállítási teljesítménye 75,6 milliárd tonnakilométer volt, 200 ezer szabványos konténert és 4,7 millió autót mozgatott.

316779_volkswagenraillogisticsvehicles_260664

Amióta Simon Motter 2021 elején átvette a Volkswagen Group Logistics irányítását, csapata és partnerei, mint oly sokan az iparágban, egyik ellátási láncválságból a másikba kerültek: a szállítási menetrendek és eszközök nem megfelelő összehangolása a világjárvány idején; kritikus hiányok a félvezető-ellátásban; beszállítói hatások és infláció az ukrajnai orosz inváziót követően; járműlogisztikai kapacitásszűkületek; szélsőséges időjárás, földrengések, beszállítói tüzek és vasúti sztrájkok következményei - egészen a Vörös-tengeren történő folyamatos hajóátirányításokig. Bár még mindig vannak kockázatok a félvezetőellátásban, a helyzet sokkal stabilabb. A járműlogisztika esetében, amely több mint 18 hónapos szűk keresztmetszettel küzdött, a szállítási teljesítmény Európában jelentősen javult, ami a Volkswagen-csoportot 2023 végére erős szállítási volumenhez segítette. A járműlogisztika terén a VWGL együttműködött partnereivel, hogy szükség esetén közvetlenül biztosítson több kapacitást. A Vörös-tengeri problémákra adott válaszul a vállalat nem csak hajókat irányított át - a Volkswagen-gyáraknak szánt anyagokat még Kínából is kamionnal szállították Európába.

Válságkezelés után tervezés

Motter szilárdan hisz abban, hogy a logisztikát már a termék- és beszerzési döntések legkorábbi szakaszában be kell vonni, és így segíteni kell abban, hogy a termelési hálózat módosításával elkerülhetők legyenek a felesleges költségek, kockázatok és károsanyag-kibocsátás.

Simon Motter

Ez a befolyás egyre inkább megmutatkozik a stratégiai prioritásokban, beleértve az akkumulátoros elektromos járművek mennyiségének növelését, a fenntarthatósági célok teljesítését és a költségek ellenőrzését. A VWGL például a németországi Zwickauban és Braunschweigben, valamint a csehországi Mlada Boleslavban működő gyárakkal együttműködve kidolgozott egy automatizált rakodási rendszert akkumulátor-modulok kezelésére és vasúti szállítására, amelyet idén bővíteni fog. Szorosan együttműködtek az autógyártó PowerCo akkumulátorcellás leányvállalatával is, segítve a helyszínek kiválasztásában, valamint a Salzgitterben épülő gigagyár, illetve a Spanyolországban és Kanadában megerősített gigagyárak infrastruktúrájának és követelményeinek kialakításában.

"Ez az egyik legjobb dolog, ami logisztikai szervezetként történhet velünk - hogy képesek vagyunk valamit újratervezni, és pontosan ezt tesszük a villamosítás és az akkumulátorok esetében a termelési hálózatunkkal, folyamatainkkal és technológiáinkkal" - nyilatkozta Motter a logisztikai szaklapban.

A cég növeli az alacsonyabb károsanyag-kibocsátású szállításokat, és a logisztikai szolgáltatókat környezetbarátabb technológiák és alternatív üzemanyagok használatára ösztönzi. Idén állítják üzembe az első teljesen elektromos teherautókat a Volkswagen anyaglogisztikája számára a Volkswagen gyűjtőszolgálati hálózatában, amelynek keretében például az egyik németországi partner, a Duvenbeck a szintén a Volkswagen-csoporthoz tartozó MAN elektromos kamionjait alkalmazza.

316792_manetruckduvenbeck_815236

A Motter a zéró emissziós technológia mellett a logisztikai műveletek karbonmentesítését is hangsúlyozza, beleértve a mélytengeri hajózást is. Idén a VWGL, amely hosszú távú bérleti szerződésekkel rendelkezik tisztább üzemű autó- és teherautó-hordozókra (PCTC), összesen négy új, kettős üzemanyaggal működő LNG-hajót fog üzembe helyezni, amelyek más, alacsonyabb kibocsátású technológiák és üzemanyagok használatára is képesek lesznek.

A digitalizáció szintén a Motter egyik stratégiai pillére az ellátási lánc rugalmasságának növelése érdekében, legyen szó akár a mikroszolgáltatások bevezetéséről a szállítási rendszerekben, a mesterséges intelligencia alkalmazásokban rejlő lehetőségek elemzéséről vagy a vállalati szintű változások irányításáról. A VWGL készük a bejövő logisztikában az örökölt rendszerekről egy felhőalapú, SAP 4/Hana ERP-re való áttérésben, amely végül olyan műveleteket fog lefedni, mint a szállítási megrendelések kezelése, a raktár-, és az üzemi logisztika.

316786_volkswagenyardlogistics_255205

Az ideális logisztika

A logisztikai költségek és kockázatok közelmúltbeli megugrása rávilágított arra, hogy a komplex ellátási láncok számára mennyire fontossá vált a láthatóság és a holisztikus tervezés. A gazdasági bizonytalanság és az EV-kereslet ütemének bizonytalansága, valamint az Európában - többek között Kínából - már működő és új szereplők közötti növekvő verseny miatt az olyan autógyártóknak, mint a Volkswagen, jelentős megtakarításokat kell elérniük ahhoz, hogy versenyképesek maradhassanak. Motter elismeri, hogy ez magában foglalja majd a logisztikai költségek csökkentésére irányuló jelentős erőfeszítéseket is. Ki kell dolgozni egy ideális logisztikát, egy vázlatot arról, hogy milyen lenne a leghatékonyabb ellátási lánc és infrastruktúra a hatékony logisztikai áramláshoz. Ez az "ideális" aztán alapul szolgál a méréshez és a beszerzés, a pénzügy és a termelés egyéb célkitűzéseivel való összehasonlításhoz - emelte ki a logisztikai szakember.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.25
A 403-as úton lépett keményen a gázra egy gyorshajtó. ..
2025.01.25
Szövetségileg előírt forszírozások helyett a vásárlókra bízná Trump, hogy ki és milyen....
2025.01.24
A Kínában már jelenleg is kapható modell 2026-ban térhet vissza az Egyesült Királyságba és Európába....
2025.01.24
Magyarországra érkezett az első három Vectron-mozdony a járműflotta megerősítésére és....
2025.01.24
Kínai autó is van az Európában forgalmazott legbiztonságosabb személygépkocsik között, legalábbis....
2025.01.24
Az MVM Mobiliti 300 kilowattos (kW) ultragyors töltői már tíz helyszínen, egyebek mellett....
2025.01.24
Lássuk, milyen szokatlan termékek kerülnek még ki autógyártók kezeiből, gyártósorairól. ..
2025.01.24
Futurisztikus járművet épített a Toyota házi tuningspecialistája, a Modellista. A Concept Zero....
2025.01.24
Kecskemét és Magyarország egésze is sokat fog profitálni az együttműködésből a Mercedesszel, ez a....
2025.01.24
A Peugeot büszkén jelenti be, hogy a 100%-ban elektromos PEUGEOT E-208 és PEUGEOT E-308 végeztek az....