járműgyártás

Hogyan hozhat életet a Volkswagen az autóiparba egy halott márkával?

2022.09.13.

 A cég saját oldalán jelentette be, hogy vissza akarják hozni a ’60-as évek egyik legmeghatározóbb márkáját, a Scoutot. Bár itthon nem ismert, az amerikaiak számára hatalmas nosztalgiát jelenthet a név, amely 1961-től ’80-ig létezett az International cég égisze alatt. A Jeep versenytársaként létrehozott apró terepjáró mind a városban, mind a szabadban megállta a helyét és megvetette az alapot a városi terepjáró-kategória számára, amely a mai napra a paic meghatározó részévé vált.

A Volkswagen az amerikai piacra szánja a márkát, amely a VW Csoport különálló része lesz, és két modellel indul, egy SUV-val és egy pickuppal, amelyek teljesen elektromos hajtást kapnak. „Az elektromosság olyan történelmi lehetőséget biztosít, amelynek segítségével Cégcsoportként léphetünk be a pickupok és terep-SUV-k osztályába, így megerősítve azt a szándékunkat, hogy komolyan vehető játékosok lehessünk az amerikai piacon.” – írta a Volkswagen Csoport vezérigazgatója, Herbert Diess.

A cég idén már előállt egy meglepő leleplezéssel, amikor márciusban bejelentette, hogy visszatér a Kisbusz, vagyis a Transporter második generációja, amely az évtizedek során összeforrt a hippimozgalommal és Los Angeles homokos tengerpartjaival. Az ID. Buzz névre keresztelt jármű külsőleg is hasonlít a T2-re, legfeltűnőbb különbségük azonban a hajtásban rejlik, ugyanis a 2024-re ígért busz teljesen elektromos lesz.

A régi nevek újraélesztése az évezred eleje óta bevett gyakorlat, azonban nem mindig jelent elsöprő sikert. A Bogár 1998-as újraélesztési kísérlete nem tette kultuszjárművé a New Beetle-t és a Ford 2002-es Thunderbird újragondolása alaposan befeketítette a klasszikus amerikai márkanevet. Azonban az elmúlt pár év tapasztalatai mást mutatnak. A Ford látszólag tanult múltbeli hibáiból és a 2021-es Bronco, valamint a nemrég bemutatott Maverick nevek már méltó utódként szolgálnak elődeik számára.

Az ezredforduló környékén divatossá vált régi modellek újragondolása, mint például a híres Bogáré. (Forrás: VW Archívum)

Fontos azonban a hogyan is. A Ford Bronco első generációja szintén ikon volt a ’60-es évek végén, és csak ’78-ban újították meg, azonban a következő sorozatok sosem tudták megugrani azt a szintet, amelyet a ’66-ban bemutatott modell állított. A 2021-es Bronco tervezésekor azonban a mérnökök és a tervezők figyelembe vették a trendeket és azt, hogy mit vár el a közvélemény. Egyszerre két Bronco is megjelent, az alapmodell, amely az eredeti jármű tulajdonságait igyekszik ötvözni a mai elvárásokkal, valamint a Bronco Sport, amely kevésbé az eredeti off-road jellegét, mint inkább a városiasabb, SUV-kinézetét birtokolja.

Azonban a Volkswagen még egy közvéleménybeli elvárást beemelt, amely fölött a Ford elsiklani látszott. Míg a Bronco csak hagyományosat, és a Maverick pickup is csak hibrid hajtást kínál, a Volkswagen jövőbeli újraélesztési kísérletei elektromos motort is ígérnek. Ez azért kikerülhetetlen kérdés, mivel a nosztalgia már nem jelent elég indokot arra, hogy az emberek megvásároljanak egy piacra dobott modellt. Bár a Ford kísérletei kifizetődőnek bizonyultak, a környezetvédelmi és fenntarthatósági elvárásoknak nem tudott maximálisan megfelelni. Bár a 2022-es Ford F-150 Lightning fantázianévű, teljesen elektromos pickup azt bizonygatja, hogy az amerikai óriás tanul a kihagyott ziccerekből, de mégis le van maradva a külföldi cégek mögött, legyen szó németekről, japánokról, vagy dél-koreaikról, akiknek járművei lassanként elhódítják az amerikai piacot a hazai brandektől.

A Volkswagen törekvéseinek harmadik aspektusa talán az, amely még inkább kiemeli az első kettőt. A német cég évek óta igyekszik megszilárdítani a helyét az amerikai piacon, ahol a pickupok és SUV-k dominálnak. Azonban ezek a kategóriák rendkívül szürkék, főképp az utóbbi, ahol a különböző cégek autóit lassacskán csak a márkajelzés különbözteti meg egymástól. Az, hogy a Volkswagen egy, a régi időkből származó autót kíván visszahozni, – méghozzá egy igencsak ismert és szeretett márkát – megtörheti ezt a szürkeséget, csakúgy, mint a Bronco tette, azonban még nagyobb stílusossággal.

A cég igyekszik széles palettát kínálni az SUV-k uralta piacon. (Forrás: VW Archívum)

Bár egyelőre nem sok mindent lehet tudni a Scoutról, mégis úgy tűnik, fontos mérföldkő lehet az autóipar számára. A nosztalgia találkozása a jövő elektromosságával, mégpedig egy rendkívül unalmas járműkategóriában magasra teszi a lécet a Volkswagen számára, azonban ha a cég sikerrel jár, új kultuszt teremthet, amely igencsak ráfér már a kissé megfáradt, nagyobb újítások nélküli autóiparra.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....
2024.04.23
A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak....
2024.04.23
A Csongrádi úti tanyák megállóhely közelében történt a baleset – jelentette a katasztrófavédelem. ..