jármű

Honnan lehet tudni, hogy aktív-e a traffipax?

2024.04.29.

„Bemértek vagy nem?” – eloszlatjuk a dilemmát.

 

Mielőtt megválaszolnánk a kérdést, konkretizáljuk, hogy pontosan milyen sebességmérőről beszélünk. Merthogy van a fix és van a mobil rendszer. Mi most az utóbbira koncentrálunk, arra a rövid oszlop tetejére elhelyezett dobozkára, aminek a hivatalos neve Traffibox. Ezekből még nincs túl sok az országban, 200 körül van a számuk, de egyre több helyre telepítik, hogy –  ha már másért nem, hát a büntetés elkerülése miatti lassítás elérésével – csökkentsék a balesetek számát.

Ezek a kémlelőablakkal ellátott eszközök forgathatóak, így tudják figyelni az utakon a mindkét irányú forgalmat. Trükkös eszközök, sosem lehet tudni, éppen merre „néznek”. El van bennük rejtve egy műszer, ami méri a járművek sebességét. És itt van a csavar a történetben: hogy nincs mindegyikbe beleintegrálva ez a ketyere! Illetve, ha bennük is van, nem mérnek folyamatosan. Nyilvánvalóan nincs kiírva rájuk, hogy „On” vagy „Off” állapotban vannak-e éppen, van azonban egy módja annak, hogy kiderítsük, lencsevégre kaptak-e bennünket.

Olaszországba kalauzoljuk most Önöket, ahol ezek a kamerák sokkal nagyobb arányban vannak már jelen, mint hazánkban. Itáliában gombamód szaporodnak és nőnek ki a földből a Traffiboxok. És itt érvényben van a „Direttiva Minniti”, egy olyan irányelv, amelynek célja a rendőri erők összehangolt fellépésének biztosítása a közúti balesetek fő okát jelentő magatartás megelőzése és leküzdése érdekében. Hogy ez mit jelent a gyakorlatban? A Traffiboxok esetében azt, hogy világító felirattal meg kell jelölni a traffipax jelenlétét: „Autovelox attivo”.

 

Viszont, ha a felirat nem világít, akkor a Traffibox valószínűleg (valószínűleg, mert lehet műszaki hiba is) nincs bekapcsolva.

Ez persze csak azoknak lehet egyáltalán érdekes, akik általában körültekintően vezetnek, de olykor előfordul velük egy minimális sebességtúllépés és amint ezt konstatálják, vissza is vesznek a gázból. Nos, ők talán fellélegezhetnek, hogy egy hajszálnyi kihágásért, egy pillanatnyi elrévedezésért az úton nem kell súlyos büntetést fizetniük. (Bár ez a pillanatnyi kellőképpen oda nem figyelés is tud galibát okozni, nagyobbat, mint a pénzbírság…)

De leginkább nem is ők azok, akik miatt szükségesek ezek a kamerák. Hanem a sebességhatárokat könnyedén áthágó sofőrök miatt kellenek, akik úgy száguldoznak, hogy esélyük sincs a világító jelzéseket megfigyelni. És ne is erre szegezzék a tekintetüket, hanem az útra.

Fent írtak inkább csak közlekedéstörténeti érdekességnek számítanak, semmint gyakorlati útmutatónak. És Olaszországban érvényes kuriózumról szóltak.

Forrás: solomotori.it

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.27
Igaz, hogy eddig még csak a naptár mutatta, hogy milyen évszakban járunk, de nem kell sok, hogy....
2025.12.27
Folyamatosan korszerűsödik a járműállomány - mondta Fülöp Attila, a Belügyminisztérium....
2025.12.27
A Hyundai elektromos egyterű óriás bemutatására készül a Staria modellcsaládból. A nyugati....
2025.12.27
A Budapesti Közlekedési Központ és az Irányító Hatóság aláírta azt a támogatási szerződést, amely....
2025.12.27
Miközben Európa évek óta küzd a súlyos sérülések visszaszorításáért és több országban is....
2025.12.27
Mindhárom vezető japán autógyártó novemberi visszaesésről számolt be az előző év azonos hónapjához....
2025.12.27
A háromrészes, profi produkció a gyári csapat felkészülését követi nyomon, a fejlesztési és....
2025.12.27
Év vége felé a szarvasvonulás gyakori, látványos és egyben veszélyeket is hordozó természeti....
2025.12.27
A Toyota legújabb reklámja kreatív, látványos és – mindenekelőtt – emlékezetes. A hatóságok szerint....
2025.12.27
A Saic Motorhoz tartozó Maxus egy erős, takarékos és meglepően tágas utastérrel rendelkező....