kormánymű
Nem is olyan régen kezdtük a kormányművek működésének, felépítésének és meghibásodásainak részletes tárgyalását, de nem foglalkoztunk még azzal, hogy ha baj van, akkor merre érdemes elindulni.
Összeszedtük hát a megoldások előnyeit, hátrányait, és segítünk megtalálni a műszaki és gazdasági értelemben legmegfelelőbb döntést.
Az elit számára
Maximalisták, tutisták, és a „pénz nem számít” kifejezést gyakran ismételgetők számára a legkézenfekvőbb megoldás egy új, gyári alkatrész vásárlása. A garanciális, nyilvánvalóan legjobb minőségű, tökéletesen illeszkedő és működő kormánymű kétségkívül tartós és minőségi lesz.
A baj az árával van. Emeljünk ki két példát a belépőszinttől a korosodó prémiumokig. Elsőként vegyünk egy G-sorozatú Opel Astra-t. Az Astra gyári, új kormányművének jelenlegi listaára bruttó 730.000,- Ft, miközben a – mondjuk 1.6-os benzinmotorral szerelt – Astra (G) 1.6 kínálat teteje valahol az 1,2 millió forint körül mozog.
A példák másik végén legyen egy idősödő BMW E60. A 2000-es években a felső-közép kategória egyik jeles képviselőjének példányai mára többnyire levitézlettek, ez alól nem kivétel a kormányművek állapota. A Bosch-ZF gyártmányú új kormánygép ára ma 1.275.000,- Ft, miközben – bár óriási a szórás – az E60/61 sorozat legnépszerűbb dízel példányai – olyanok, ami legalább kiindulási alapnak jók – nagyjából hárommillió forint körül érhetők el.
Bár fentiek alapján nem valószínű, hogy bárki is ezt a megoldást választaná, muszáj megjegyezni, hogy a régi típusokhoz a gyártó gyakran csak irreálisan hosszú határidőkkel tud kormányművet szállítani. Egyértelmű, hogy a hazánkban oly jellemző típusok estében a gyári, új kormánymű beszerzése nonszensz. Hogyan tovább?
Gyári, de használt, bontott
Ma már a bontott alkatrészek beszerzése is leginkább az interneten bonyolódik. Több oldal is kínál elvileg bevizsgált darabokat, ezekhez már szervokormányos G-Astra esetében 20-25, a 5-ös BMW-hez pedig 100-150 ezer forintért hozzá lehet jutni. Érezzük, hogy a gyári alkatrész árához képest ezek szinte ingyen vannak.
Mégis van a bontott alkatrészek vásárlásában valami lutri. Feltételezve, hogy a kézbesítéskor minden rendben van vele, ki tudja, hogy meddig fognak megfelelően működni. A kormánymű cseréjénél 3-4 munkaóra adódik, nem szerencsés, ha rövid időn belül ezt újra ki kell fizetni, mert a kormánymű elsőre nem lett jó.
Egy Astra (H) bontott kormányműve (Forrás: bontoplaza.hu)
Aztán ott van még a garancia kérdése. A jótállás még minősített oldalakról való beszerzés esetén sem több 1 évnél, és nyilván kizárja a vásárláskor megismert hibákat.
Egyszóval a bontott alkatrésszel nem lehet biztosra menni. Ideje hát továbblépni.
Új, utángyártott
Rendben, akkor ne legyen használt, hanem legyen új. A kormányművekből is van utángyártott alkatrész, azonban a tapasztalatok itt sem mutatnak abba az irányba, hogy ez lenne a jó megoldás. Nem egy esetben tapasztalják a szakemberek, hogy a beépítésnél méretpontossági hibák, rögzítési pont eltérések, vagy éppen csatlakozó kompatibilitási hibák vannak, és így az utángyártott alkatrész megint csak kockázatot hordoz. Arról nem is beszélve, hogy a szakértők elmondása alapján messze nem mindegyik típushoz érhető el utángyártott alkatrész.
Jó minőség, zöld és fenntartható
Remélhetőleg már mindenki találkozott a világban szerencsére újra hódító „Refurbishment” jelenséggel, amit azt jelenti, hogy a használt eszközöket a megfelelő technológiával, karbantartással, tisztítással, szükség esetén alkatrészcserével felújítják. Ezzel a jelenséggel legtöbbször használt laptopoknál találkozhatunk, de ugyanez a tevékenység szinte bármilyen eszközzel elvégezhető, így a kormányművekkel is.
Az ilyen kormányműveket a leggyakrabban gyári-felújítottként hivatkozzák, de fontos hangsúlyozni, hogy a műveletet nem az adott gyártó végzi, hanem a gyári alkatrészt egy-egy erre szakosodott műhely újítja fel szakszerűen. Pontosan ez zajlik a Silverstone.hu-Kft-nél.
Hogyan születik újjá a kormánymű?
Mivel a meghibásodott kormányművek felében a fogasléc megy tönkre, ezt minden esetben új alkatrészre cserélik. Az új fogasléc gyártásánál arra törekszik a beszállító, hogy a gyári anyagminőség, tartósság tekintetében lehetőleg felülmúlják azt.
A cserélik a vezetőperselyeket, mert ezek kopása is jellemző. A felújítás során a természetesen a tömítések is cserélődnek, és új teflongyűrűket is kap a szerkezet. Az orsótengely kopásának mértéke az esetek döntő többségében meg sem közelíti a csereérett állapotot, de az elkészült kormányművet minden esetben új axiális csuklókkal és új gumiharangokkal érkezik.
A legszembetűnőbb változás azonban mindenképpen a kormánymű házán látható, hiszen amikor a belső szerkezetet kiszerelték, az öntöttvas anyagú házat megtisztítják, szemcseszórással és festéssel valóban vadiújjá varázsolják. Az összeszerelt terméknek ez adja meg a valóban gyári kinézetét és minőségi érzetét is.
Arról, hogy pontosan hogyan érhető el ez a rendszer, hogyan működik maga a szolgáltatás és milyen minőségbiztosítási rendszer áll mögötte, sorozatunk következő részében olvashatnak.
Cikkünk megjelenését a Silverstone.hu Kft. támogatta.