HU-GO

HU-GO – szlovén közlekedési szakemberek a hazai intelligens fejlesztésekről

2015.09.08.

A szakmai delegáció egyebek mellett az eredeti költségtervekhez képest 45 millió euróval kevesebből megvalósított, felhasználóbarát elektronikus útdíj rendszerrel, a HU-GO-val is megismerkedett.

– A szlovéniai ITS (Intelligent Transport Systems) szövetség szakemberei ismerkedtek szeptember 4-6-án a hazai közlekedés technológiai megoldásaival és működő modelljeivel. A szakmai delegációnak a Magyar Közút Nonprofit Zrt. közlekedés-információs rendszere, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. autópálya mérnökségei által használt üzemeltetési technológiák mellett a két éve elindított, nemzetközi elismeréseket aratott, rendkívül kedvező megvalósítási költségű elektronikus útdíjfizetési rendszert, a HU-GO-t is bemutatták.


A szlovén közlekedési szakma legfontosabb szereplőit tömörítő Szlovén ITS Szövetség idén a magyarországi technológiákkal történő megismerkedésre fordította éves külföldi tapasztalatszerző szakmai útját. A látottakról Robert Rijavec, a Szlovén ITS Szövetség elnöke elmondta: „Magyarország komoly előrelépéseket tett nem csak a sikeresen megvalósított útdíjfizetési rendszerük, hanem az intelligens közlekedési fejlesztéseik egészét nézve. A mi nézőpontunkból mindenképpen kiemelt figyelmet érdemel a 3,5 tonna feletti járművekre és gyorsforgalmi utakra is alkalmazott, rendkívül modern e-útdíjfizetési rendszer, mely technológiai vonatkozásában példaértékű lehet Szlovénia, és minden olyan ország számára, akik az autópályákon túlra is ki szeretnék terjeszteni az elektronikus útdíj bevezetését. A közeljövőben számos, az itteni vizitünk során látott megoldást tudunk majd Szlovéniában hasznosítani, miközben a szlovén–magyar szakmai és baráti kapcsolatot is szorosabbra fűzzük.”

A HU-GO működése és a megvalósításához vezető lépések ismerete kiemelten hasznos lehet a szlovén közlekedési szakemberek számára, hiszen Szlovénia éppen októberben zárja le az elektronikus útdíjfizetési rendszer megvalósítására kiírt tenderét. A HU-GO legnagyobb előnye a kedvező bekerülési költségek és a rövid megtérülés mellett az, hogy nyílt rendszerként működik, azaz bármely országból érkező, bármilyen fedélzeti egységgel (OBU) rendelkező felhasználó igénybe tudja venni, illetve a díjköteles útszakaszokat alkalmilag használók részére lehetőséget nyújt úgynevezett viszonylati jegyek megvásárlásával az OBU nélküli igénybevételre is.


Ezzel a magyar szakemberek egy olyan intelligens technológiai megoldást valósítottak meg, amely a több százezer fedélzeti egység beszerzésének megspórolása miatt olcsó volt, a nyílt rendszer és az OBU-mentes igénybevételi lehetőség pedig Európában egyedülálló módon felhasználóbaráttá teszik. Erre a technológiai megoldásra az EU direktívái lehetőséget adnak, ezen túl jelentősen egyszerűsíti a kivitelezést, az ügyfelek csatlakozását a rendszerhez, továbbá megspórolná a Szlovén Autópályakezelőnek (DARS) az OBU-k jelentős teherrel járó logisztikáját. A nemzetközi szakmai elismerést aratott HU-GO rendszer megvalósítása azonban nem ment egyszerűen.

Az első tender, amely kötelezően előírta 300 ezer darab fedélzeti egység beszerzését, sikertelen volt. Ezt követően új tendert írtak ki, és ekkor már siker koronázta az erőfeszítéseket: a megvalósított rendszerrel 45 millió eurót spóroltak. így a megvalósítás mindössze 72 millió euróba került, amit mindenképpen kedvezőnek tekinthetünk, hiszen már a működés első két és fél hónapja alatt a befolyt útdíjakból meg is térült: az üzemeltetési költség az első évben 33 millió euró volt, ami a beszedett (kb. 500 millió euró) éves útdíj mindössze 6,7%-a. Az új, helymeghatározáson alapuló, egyszerű és gazdaságos rendszert a magyar piac egyik telematikai szolgáltató cége, az i-Cell valósította meg.

Mindez azért lehet a szlovének számára megfontolásra érdemes modell, mert míg a Magyarországon áthaladó, díjfizetésre köteles közúti tranzitforgalom a teljes tehergépjármű-forgalom megközelítőleg 50%-a, addig Szlovéniában ez az arány meghaladja a 60%-ot is. A magyar közlekedési szakma és szakemberek ezért is remélik, hogy szlovén kollégáik számára hasznos, és a szlovén gyakorlatba is átültethető megoldásokat mutathattak.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....