Audi TT

Huszonöt év múlva: már az első Audi TT modellt is teszteltük

2024.10.01.

Bő negyedszázadon keresztül, 1998 februárja és 2003 novembere között gyártották az Audi TT modelleket Győrben. 1999 elején tesztelhettem az első generációt, és most szeptemberben az utolsó modellek egyikét is kipróbálhattam. Mindkettő élmény volt, csak közben öregedtem 25 évet.

Megjelenésekor több mint formabontó volt a TT, merészen kilógott az akkori fősodorból. Köszönhetően annak, hogy az 1995-ös Frankfurti Autószalonon bemutatott koncepció modell külsőleg alig változott valamit – nem rontották el –, mire gyártásba került. Körzővel rajzolt Bauhaus stílusa újszerű és friss volt a ’90-es években, bomlottak érte a vásárlók.

Kép, szöveg nélkül

Az üzemanyag betöltő nyílás tetejéről azt írtam akkor, hogy az elmúlt 50 év legfeltűnőbb megoldása, már ami a sorozatgyártású autókat illeti. Nem véletlenül lett belőle rövid úton modellazonosításra összetéveszthetetlenül alkalmas elem.

Mára az is érdekes, hogy a gyártás elején Németországból érkezett a készre fényezett karosszéria Győrbe és ugyanaz a szerelvény visszafelé a kész autókat szállította. A 2+2 személyes befogadóképesség, már akkor sem volt igaz, nagyon kicsi emberkék fértek csak el a második üléssoron. Esetleg szabálytalanul keresztbe egy, de akkori kollégám, ma az RTL műsorvezetője azóta is emlegeti a szörnyű utazást. Merthogy feláldozta magát és barátnője ült a jobb egyben – 180 km/óra már nagyon sok volt neki.

Első találkozásom a TT-vel, a ragasztós füzet az archívum...

Az akkori tesztautóban az 1,8 literes négyhengeres turbómotor 180 lóerőre és 235 Nm-es maximális nyomatékra volt képes és 7,5 másodperc körüli volt a százas sprintje. A minap kipróbált csúcsmodell - tesztünket később olvashatja -, a TT RS ennél szűk négy másodperccel gyorsabban katapultál százra. Az autó akkori ára meghaladta a 11 millió forintot, ennyiért 6 esztergomi Suzuki Swiftet lehetett kapni.

A gokartszerű kormányzásban volt valami olyan élmény, mintha a kezem, a lábam és a hátsóm közvetlen kapcsolatban lenne az út felületével. Fogni kellett rendesen a volánt, mert a hosszirányú, „buszvájta” barázdák nagyon meg tudták lepni a sofőrt. A felboríthatatlannak tűnő autóba az elején még nem volt ESP, azaz menetstabilizáló, csak kikapcsolható kipörgésgátló és elektronikus differenciálzár.

Gyorsan eltelt ez a 25 év

Az 1999 márciusi teszt után szűk egy évvel, 2000 februárjában már arról írtunk, hogy az Audi felajánlotta a TT vásárlóinak az ESP utólagos beszerelését. Érdekes, hogy nem ingyen, hanem 650 nyugatnémet márkáért. (A gyakorlatban csak 2002-től kezdték használni a közös valutát az eurót, bár annak bevezetése már 1999 elején elkezdődött.) Vagyis ez nem klasszikus visszahívás volt és csak a Németországban eladott autókra vonatkozott az ajánlat.

Megelőzően sokat írt arról a szaksajtó, hogy a TT nagy tempónál, határhelyzetben nem adott olyan figyelmeztetést az átlagos vezetőknek, ami arra késztette volna őket, hogy vegyenek vissza a tempóból. Ez elsősorban a sebességkorlátozás nélküli német autópályákon okozott súlyos, nem egyszer halálos balesetet. Nem nyikkant az abroncs, nem mozdult be kicsit az autó, csak figyelmeztetés nélkül „elszállt”. 1999 októberétől a TT-kbe már módosított – kissé visszabutított – futóművet szereltek Győrben és hátsó légterelőkkel gyártották az autót, ami javított a stabilitáson.

A Roadstert 25 éve Ruzsa környékén is megfuttattam

2000 júliusában az Audi TT Roadstert is tesztelhettük, óriási élmény és meglehetősen feltűnő volt a nyitott karosszéria. Az üllési benzinkúton a pénztáros hölgy meg is kérdezte tőlem, hogy sajátom-e az autó, aminek szűk 13 millió forintos akkori árából nagyon korrekt téglalakást lehetett volna vásárolni Szegeden.

Ruzsáról jövet tértem be a kútra, focista barátomat látogattam meg a Roadsterrel, Földeák László akkor a helyi presszót – kocsmát – üzemeltette. És erősítette a helyi focicsapatot a korábban a magyar élvonalban is játszó sportoló. Az elmúlt szűk negyedszázad alatt sem az üllési benzinkút, sem a ruzsai presszó nem változott túl sokat, ami nem mondható el a barátomról. Plusz kilók és rosszabb térdek, most úgy kellett szegényt behajtogatni a jobb egybe.

Érintőképernyő nélkül - a TT RS-t most is kivittem Ruzsára

Az első TT is nagyon tetszett neki, a mostani RS-ben sem talált kivetni valót, ma Passatot hajtó nagyfia is több mint lelkes volt a próbaúton. Ami jellemzően gyorsulási demonstrációból állt, és vigyázni kellett, hogy ez belátható útszakaszon történjen, mert arrafelé elég sok a vad. Lánya is jött velünk, de ő így a hátsó ülésre kényszerült. Érdekes, hogy egyszer sem mondta, hogy már elég és ki akar szállni.

A 25 éve Ruzsa környékén is kipróbált Roadstert, a második tesztelt TT-t már az 1,8 literes ötszelepes győri turbómotor „felpiszkáltabb” 225 lóerős változata hajtotta. Szigorúan a lelkemre kötötték a Porsche Szegednél, hogyha meghajtom a TT-t, leállítás előtt néhány percig mindenképpen járassam a motort, hogy vissza tudjon hűlni a turbó.

Szürkületben a TT RS: az üllési benzinkút alig változott

Ezt az autót akkorra már szériában szerelt, de kiiktatható ESP-vel gyártották Győrben és rajta volt a légterelő szárny is. Elől-hátul módosított lengéscsillapítókkal rendelkezett és a kanyarstabilizátorok átmérője is változott a sorozatgyártás első modelljeihez képest.

Az Audi TT története tavaly ősszel Győrben befejeződött, eladó nullkilométeres autó is csak egy van már információnk szerint. Ez a TT RS Roadster lesz az Autistic Art Alapítvány idei őszi jótékonysági árverésének „főtétele”. A kocsit a Porsche Hungaria Kft. ajánlotta fel, mint a gyártósorról utolsóként legördült autót. A vászontetős modellt a tehetséges autista művész, Varga Máté dekorálta – a 33 millió forintról induló online árverés október 7-én délben zárul.

Az utolsó Audi TT - a képre kattintva videó indul

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.10.06
Elég sok tényező közrejátszik abban, hogy szabálytalanul vezetünk, ezeket gyűjtöttük össze Tóbiás....
2024.10.06
A 2024-2025-ös idényben az élvonalban szereplő Esztergomi Kézilabda Club három Vitara típusú....
2024.10.06
Folytatódott a pofátlan(tan)ítás Nógrád vármegye közútjain. ..
2024.10.06
Az Európai Bizottság pénteken jelentette be, hogy az európai uniós tagállamok többsége megszavazta....
2024.10.06
Épp a Denza márka felfutásakor adja el részesedését a Mercedes a BYD-nek. ..
2024.10.05
Az első futamot megnyerte, a másodikon pedig harmadikként zárt a friss hatszoros Európa-bajnok Kiss....
2024.10.05
Érdekes autóötletek születtek a szomszédban, de némelyikből még prototípus sem lett. ..
2024.10.05
Megérkezett Budapestre az első CAF-villamos, amelyet Spanyolországban gyártottak és szereltek össze....
2024.10.05
Indiában bemutatták a 120 LE-s motorral szerelt F99 elektromos superbike-ot. ..
2024.10.05
A DataHouse adatai szerint 9796 import használt személyautó kapott hazai rendszámot szeptemberben,....