Év Magyar Autója

Ide nekem, az összes kátyút!

2021.02.23.

Bár a Magyar Év Autója 2021 díjra jelölt Ford Ranger Thunder változata nem érkezett meg a tesztelési időszak lezárásáig, cserében a Ranger Raptort faggathattam egy pár napig. A Hungaroring tetejére is felvitt, hóban, fagyban, sárban.

 

Az őrült ötletek csodálatosak, ha valóban meg is valósulnak és közben sértetlen úszod meg a kalandot. Ez a kis velociraptor, a pickupok Mustangja, minden bizonnyal a legőrültebb forgatókönyv alapján született, amelyet úgy hívnak, hogy Ford F-150 Raptor.

Hogy néz ki?

285-ös terepgumik, 2 méteres szélesség (tükrök nélkül). Engedélyhez kötném a vezetését. Közúton. Országúton vonaltól-vonalig terpeszkedik, csoda, hogy látjuk, mi zajlik előttünk. A motortető ott kezdődik, ahol egy átlagos európai autó végződik.

Ez a pickup más, mint a többi. Terepes raliautó, amerikai mutatványos, szinte bigfoot. Nagyra nőtt matchbox. Még a Kolorádó piros fényezése és a rajta lévő feliratok is arra emlékeztetnek. Ilyennel játszik Godzilla kicsi fia. Hossza 5,4 méter, magassága 1,87 méter, így a szélvédő kaparása külön akrobatikát igényel, szerencsére a vaskos, acél fellépőn elfér egy egész pingvin család. Szélesebb (nyomtávja 15 centit nőtt) és vállasabb a sima Rangernél, futóművét 5 centiméterrel megemelték, lökhárítói strapabírók, kapott rendes fém, nagy merevségű motorvédő lemezt (2,3 milliméteres).

Kiválóan tartanak a műbőr-alcantara sportülések, a középállásjelzős kormány jó fogású, de az útviszonyokról nem ad sok visszajelzést, ha pedig forgolódni kell, inkább hagyjuk az egészet, végállások között három és felet fordul, fordulókörének átmérője 12,9 méter.

A látványelemek ellenére a Ranger Raptor vérbeli munkagép maradt. A módosított hátsó lökhárítóba beépített vonóhoroggal 2500 kilogrammos utánfutót is vontathatunk. A két első vonókampó 4635 kilóig, a két hátsó pedig 3863 kilóig terhelhető. Az 1560x1575 milliméter méretű platóbélés megóvja a hátsó traktus fényezését a szerszámok és a rakomány okozta karcolásoktól. A harmonika platófedél kulccsal zárható.

Hogy megy?

Murván, sárban, hóban, homokban, sziklán, szántásban, vízmosásban, kátyútengerben érzi otthon magát, gyűlöli a várost, amelyet ki is nőtt. A Raptor annyi kínlódást okozott egy mélygarázs oszlopai között manőverezve, hogy volt olyan pillanat, amikor bántam, hogy kiimádkoztam az importőrből. Újra és újra feltettem a kérdést, nem nőtt ez túlságosan nagyra? De ha megnézzük a családfát, kiderül, hogy egyáltalán nem, Európa nőtt túl kicsire hozzá képest. Nézzük csak egy pillanatra a névadót: a Ford F-150 a világ legnépszerűbb autója, a Raptor pedig olyan a sorban, mint az R az Európában legkedveltebb Golf sorozatban. 2010-ben született meg a sportos verzió, a Kréta korra jellemző névvel és természetesen V8-as motorral. Hét évvel később jött a kultúrsokk: nyolcból csak hat henger maradhatott, a motor pedig alig több mint a korábbi fele. Vigasztalásképp könnyű alumínium vázat kapott és EcoBoost rásegítést. A Ranger Raptor se kutya, bár neki csak négy henger jutott, de abban pontosan 213 lóerővel főznek a hajtókarok, az F-150-hez képest azonban azonban nem Golf R, hanem csak GTI, vagy inkább GTD?

A hatalmas erő azonban csak lassan fut végig az autó gerincén, és csakis az alacsonyabb gangokban terül hatékonyan a kerekekre, a tízfokozatú automata rövidre méretezett fokozatait a kocsi nagy tömege aláaknázza. A sebességgel arányosan nő a fizikai igénybevétel, fokozatról fokozatra egyre nagyobb terhelést kell cipelnie hátán a Raptornak. Hosszanti dinamikája kérészéletű, azaz csak rövid ideig tart, keresztirányú dinamikája siralmas, csak úgy lehet értelmezni, ha erénynek állítjuk be a határtalan és ellenőrizhetetlen sodródást, amiből egyenesen következik, hogy kanyarban az ideális ívről fájó szívvel, de le kell mondanunk. Nem beszélve a magyarázkodásról, amit a barátunk előkertjében okozott tarolás nyomán kell kezeinket tördelve megtennünk, hogy aztán elinduláskor még a pergola maradványait szórjuk magunk mögé a kerékjáratokból. 

A váltó az F-150 Raptorból és a Mustangból ismerős tízfokozatú automata, a motor pedig kétturbós, kétliteres dízel, amely 213 lóerőt és 500 Nm nyomatékot teljesít. A hangja nem olyan szép, mint a 200 lovas öthengeresnek (ráadásul többnyire csak a hangszórókból szól), cserében nem fogyaszt olyan sokat. Jó, terepen és homokbányában benyel 15 liter gázolajat 100 kilométerenként, de normális használat mellett megelégszik 10 literrel, a 250 kilométeres teszt során 10,3 liter üzemanyagot kért 100 kilométerenként. A négyhengerest egy kisebb turbó segíti a gyors és alacsony fordulaton történő nyomatékleadásban, míg egy nagyobb a maximális teljesítmény kipréselésében.

Üres platóval az 500 Nm hajlamos keresztbe tenni a fenekét, a reggeli fagyott utakon bemutattam pár riszálós jelenetet, pedig nem is akartam rémiszteni a közönséget. Az emberek bámulják, aki tudja, körbe autózza. Igazi élményautónak néz ki és úgy is megy.

A nagyobb terheléshez igazították a fékeket, elöl ikerdugattyús féknyergek, 332x32 milliméteres tárcsák lassítanak, hátul az 54 milliméteres dugattyúval szerelt nyereghez 332x24 milliméteres tárcsák csatlakoznak. A minden terepre kitűnő BF Goodrich All Terrain T/A KO2 gumik 285/70 R 17 méretűek (darabja 91 ezer forint), átmérőjűk 838 milliméter.

A cikk folytatása a www.jarmuipar.hu szakmai portálon olvasható. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.03.03
Sztaniszlav Asmarin Oroszországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2021.03.03
A vállalatcsoport dingolfingi és müncheni létesítményei az Isar és a Lech folyók vízenergiáját....
2021.03.03
Az idén 11. alkalommal kiadott Év Nemzetközi Női Autója (Woman's World Car of the Year) díj....
2021.03.03
Bár már az 1900-as években felmerült egy hegyi felfutó verseny ötlete, ennek megvalósítására csak....
2021.03.03
A rendelkezésre álló adatok szerint március 3-án 14 óra 32 perc körül Budapest XVIII. kerületében,....
2021.03.03
Egymillió forintos fődíjért indít háromfordulós, hat versenyből álló autós szimulátoros bajnokságot....
2021.03.03
A vadonatúj, negyedik generációs Toyota Yaris megismételte az első generáció 21 évvel ezelőtti....
2021.03.03
A Hajdú-Bihar megyei rendőrök egy román sofőrrel szemben intézkedtek túlsúlyos járművel való....
2021.03.03
A világ legrégebbi, ma is működő autómárkája új logóval erősít rá személyiségére, karakterére.....
2021.03.03
Több konkurens márkához hasonlóan a Ford is közétette elektrifikálási ütemtervét, mikor és hogyan....