Év Magyar Autója

Ide nekem, az összes kátyút!

2021.02.23.

Bár a Magyar Év Autója 2021 díjra jelölt Ford Ranger Thunder változata nem érkezett meg a tesztelési időszak lezárásáig, cserében a Ranger Raptort faggathattam egy pár napig. A Hungaroring tetejére is felvitt, hóban, fagyban, sárban.

 

Az őrült ötletek csodálatosak, ha valóban meg is valósulnak és közben sértetlen úszod meg a kalandot. Ez a kis velociraptor, a pickupok Mustangja, minden bizonnyal a legőrültebb forgatókönyv alapján született, amelyet úgy hívnak, hogy Ford F-150 Raptor.

Hogy néz ki?

285-ös terepgumik, 2 méteres szélesség (tükrök nélkül). Engedélyhez kötném a vezetését. Közúton. Országúton vonaltól-vonalig terpeszkedik, csoda, hogy látjuk, mi zajlik előttünk. A motortető ott kezdődik, ahol egy átlagos európai autó végződik.

Ez a pickup más, mint a többi. Terepes raliautó, amerikai mutatványos, szinte bigfoot. Nagyra nőtt matchbox. Még a Kolorádó piros fényezése és a rajta lévő feliratok is arra emlékeztetnek. Ilyennel játszik Godzilla kicsi fia. Hossza 5,4 méter, magassága 1,87 méter, így a szélvédő kaparása külön akrobatikát igényel, szerencsére a vaskos, acél fellépőn elfér egy egész pingvin család. Szélesebb (nyomtávja 15 centit nőtt) és vállasabb a sima Rangernél, futóművét 5 centiméterrel megemelték, lökhárítói strapabírók, kapott rendes fém, nagy merevségű motorvédő lemezt (2,3 milliméteres).

Kiválóan tartanak a műbőr-alcantara sportülések, a középállásjelzős kormány jó fogású, de az útviszonyokról nem ad sok visszajelzést, ha pedig forgolódni kell, inkább hagyjuk az egészet, végállások között három és felet fordul, fordulókörének átmérője 12,9 méter.

A látványelemek ellenére a Ranger Raptor vérbeli munkagép maradt. A módosított hátsó lökhárítóba beépített vonóhoroggal 2500 kilogrammos utánfutót is vontathatunk. A két első vonókampó 4635 kilóig, a két hátsó pedig 3863 kilóig terhelhető. Az 1560x1575 milliméter méretű platóbélés megóvja a hátsó traktus fényezését a szerszámok és a rakomány okozta karcolásoktól. A harmonika platófedél kulccsal zárható.

Hogy megy?

Murván, sárban, hóban, homokban, sziklán, szántásban, vízmosásban, kátyútengerben érzi otthon magát, gyűlöli a várost, amelyet ki is nőtt. A Raptor annyi kínlódást okozott egy mélygarázs oszlopai között manőverezve, hogy volt olyan pillanat, amikor bántam, hogy kiimádkoztam az importőrből. Újra és újra feltettem a kérdést, nem nőtt ez túlságosan nagyra? De ha megnézzük a családfát, kiderül, hogy egyáltalán nem, Európa nőtt túl kicsire hozzá képest. Nézzük csak egy pillanatra a névadót: a Ford F-150 a világ legnépszerűbb autója, a Raptor pedig olyan a sorban, mint az R az Európában legkedveltebb Golf sorozatban. 2010-ben született meg a sportos verzió, a Kréta korra jellemző névvel és természetesen V8-as motorral. Hét évvel később jött a kultúrsokk: nyolcból csak hat henger maradhatott, a motor pedig alig több mint a korábbi fele. Vigasztalásképp könnyű alumínium vázat kapott és EcoBoost rásegítést. A Ranger Raptor se kutya, bár neki csak négy henger jutott, de abban pontosan 213 lóerővel főznek a hajtókarok, az F-150-hez képest azonban azonban nem Golf R, hanem csak GTI, vagy inkább GTD?

A hatalmas erő azonban csak lassan fut végig az autó gerincén, és csakis az alacsonyabb gangokban terül hatékonyan a kerekekre, a tízfokozatú automata rövidre méretezett fokozatait a kocsi nagy tömege aláaknázza. A sebességgel arányosan nő a fizikai igénybevétel, fokozatról fokozatra egyre nagyobb terhelést kell cipelnie hátán a Raptornak. Hosszanti dinamikája kérészéletű, azaz csak rövid ideig tart, keresztirányú dinamikája siralmas, csak úgy lehet értelmezni, ha erénynek állítjuk be a határtalan és ellenőrizhetetlen sodródást, amiből egyenesen következik, hogy kanyarban az ideális ívről fájó szívvel, de le kell mondanunk. Nem beszélve a magyarázkodásról, amit a barátunk előkertjében okozott tarolás nyomán kell kezeinket tördelve megtennünk, hogy aztán elinduláskor még a pergola maradványait szórjuk magunk mögé a kerékjáratokból. 

A váltó az F-150 Raptorból és a Mustangból ismerős tízfokozatú automata, a motor pedig kétturbós, kétliteres dízel, amely 213 lóerőt és 500 Nm nyomatékot teljesít. A hangja nem olyan szép, mint a 200 lovas öthengeresnek (ráadásul többnyire csak a hangszórókból szól), cserében nem fogyaszt olyan sokat. Jó, terepen és homokbányában benyel 15 liter gázolajat 100 kilométerenként, de normális használat mellett megelégszik 10 literrel, a 250 kilométeres teszt során 10,3 liter üzemanyagot kért 100 kilométerenként. A négyhengerest egy kisebb turbó segíti a gyors és alacsony fordulaton történő nyomatékleadásban, míg egy nagyobb a maximális teljesítmény kipréselésében.

Üres platóval az 500 Nm hajlamos keresztbe tenni a fenekét, a reggeli fagyott utakon bemutattam pár riszálós jelenetet, pedig nem is akartam rémiszteni a közönséget. Az emberek bámulják, aki tudja, körbe autózza. Igazi élményautónak néz ki és úgy is megy.

A nagyobb terheléshez igazították a fékeket, elöl ikerdugattyús féknyergek, 332x32 milliméteres tárcsák lassítanak, hátul az 54 milliméteres dugattyúval szerelt nyereghez 332x24 milliméteres tárcsák csatlakoznak. A minden terepre kitűnő BF Goodrich All Terrain T/A KO2 gumik 285/70 R 17 méretűek (darabja 91 ezer forint), átmérőjűk 838 milliméter.

A cikk folytatása a www.jarmuipar.hu szakmai portálon olvasható. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.02.28
Egy 18 éves lány életét vesztette egy szánkóbalesetben vasárnap Ausztriában, a liezeni kerületben,....
2021.02.28
25 éve léteznek, még ma sem széria. Érdekes működési elvük most egyszerűen! ..
2021.02.28
Mileta Miloradovic Szerbiából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2021.02.28
Az észt versenyző az első szakasztól az utolsóig dominált a havas versenyen, de a világbajnoki....
2021.02.28
Nem csak a Trabant, hanem időnként a Simson  motor is bekerül a rendőrségi hírekbe Németországban.....
2021.02.28
E heti rajzunk készítője Kelemen István, rajzának címe: Slamasztika. ..
2021.02.28
Korábban mi irányítottunk, így nem kellett ezzel számolnunk, de mi lesz a mozgásváltozás okozta....
2021.02.28
Hétfőtől negyedik alkalommal nyílik meg az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM)....
2021.02.28
A flottakezelésben piacvezető LeasePlan új kereskedelmi igazgató kinevezésével indította a 2021-es....
2021.02.28
A tavaly ősztől már Magyarországon is rendelhető, és most tavasszal a hazai márkakereskedésekbe is....