elektromos autó
Mennyiben fog hozzájárulni a piac növekedéséhez az elkövetkező években az Európai Bizottság által támogatott, kis méretű, megfizethető elektromos autók új kínálata? Mennyiségileg nehéz megjósolni, tekintettel az európai elektromos autók megjelenéséhez vezető terv ismeretlen részleteire. A ReportsInsights Consulting azonban már készített egy előzetes elemzést arról, hogy ez az új piac várhatóan mekkora bevételt fog generálni a kis méretű, megfizethető elektromos járművek gyártói és forgalmazói számára a következő hét évben.
A jelentés szerint az elektromos miniautók európai piaca 2032-re eléri a 4,3 milliárd dolláros értéket, ami 125%-os növekedést jelent a 2025-ös 1,91 milliárd dollárhoz képest, átlagosan 12,3%-os éves növekedési rátával számolva. A ReportsInsights Consulting megjegyzi, hogy a támogató brüsszeli döntések „felgyorsíthatják az elektromos mobilitásra való átállást”, és segíthetnek az öreg kontinensnek „elérni az éghajlati célokat, valamint megőrizni a versenyképességet és a munkahelyeket a stratégiailag létfontosságú autóiparban”.
Az előrejelzés szerint Olaszország 590 millió dolláros bevétellel járul majd hozzá Európa piaci növekedéséhez 2032-ben, ami 119%-os bővülést jelent a 2025-ös 270 millió dollárhoz képest. Az átlagos éves növekedés a kalkuláció szerint 11,8% lehet.

A négy fő EU-s piac közül Olaszország a harmadik a kis elektromos járművek szegmensében, Németország (530 millió dollár bevétel 2025-ben és 1,18 milliárd dollár 2032-ben) és Franciaország (380 millió dollár 2025-ben és 850 millió dollár 2032-ben) mögött. Spanyolország a negyedik helyen áll (170 millió dollárral 2025-ben és 380 millió dollárral 2032-ben).
Külön hangsúlyt kap az elemzésben a Hollandiát, Belgiumot és Luxemburgot magában foglaló Benelux-régió, ahol az elektromos járművek eladásai jelenleg a legmagasabbak közé tartoznak az EU-ban. Itt azonban a drágább, prémium járművek a legnépszerűbbek. A kis elektromos autók ebben a régióban mindössze 80 millió dolláros bevételt hoztak 2025-ben, és várhatóan 2032-re elérik a 170 millió dollárt.
Ám a kis, megfizethető elektromos autók nem csak Európában népszerűek. A ReportsInsights Consulting szerint a következő hét évben a kereslet világszerte növekedni fog, átlagosan 12,1%-os ütemben, a bevételek várhatóan a 2025-ös 10,09 milliárd dollárról 2032-re 24,56 milliárd dollárra emelkednek (+143%). A legnagyobb mértékű piaci bővülés az ázsiai-csendes-óceáni térségben várható, amely 2032-ben 11,27 milliárd dolláros árbevételt fog generálni (szemben a 2025-ös 4,12 milliárd dollárral), átlagosan 15,2%-os rátával. A második helyet Észak-Amerika foglalja majd el, hét év alatt 5,64 milliárd dolláros bevétellel (a 2025-ös 2,67 milliárd dollárról) és 11,2%-os átlagos bevételi növekedéssel. Európa, annak ellenére, hogy magasabb hozamot (12,3%) mutat, mint Észak-Amerika, csak a harmadik helyet foglalja el a globális rangsorban.
Latin-Amerikában a szegmens kevésbé lesz népszerű. Bevételei a 2025-ös 850 millió dollárról 2,18 milliárd dollárra emelkedhetnek 2032-re. Hasonló tendenciára számít az elemzés a közel-keleti és afrikai régióban, melynek bevételei pedig a jelenlegi 540 millió dollárról csupán 1,24 milliárd dollárra nőnek 2032-re.

Összességében a ReportsInsights Consulting tanulmánya szerint a kisméretű elektromos járművek piaca „egy rendkívül dinamikus és gyorsan növekvő szegmens világszerte”, és ebben az összefüggésben a Brüsszel által indított „Megfizethető Kisautók” kezdeményezés „jelentős stratégiai fordulópontot” jelent, mivel „ösztönzi a megfizethető és tömegpiaci elektromos mobilitást, egy olyan szegmenst, amelyben az európai gyártók lemaradtak, mivel eddig a magasabb haszonkulcsú prémium modellekre összpontosítottak”. Mostantól képesek lesznek versenyezni egy olyan szegmensben, „amely a 25 000 euró alatti elektromos járműveket kereső fogyasztók millióit vonzza”.
Ez a bővülés az értékesítés és a termelés növelése mellett az új pénzügyi termékek iránti keresletet is fellendíti. Továbbá „az ebből eredő milliárdos értékű beruházások, valamint az egyszerűsített szabályozás védelmet jelenthet a teljes európai ellátási lánc számára, szilárd és vertikálisan integrált ökoszisztémát hozva létre”.