Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai
A napokban kiderült, hogy a rendőrség május 1-jétől szigorúbban veszi a sebességhatárok átlépését: ez azt jelenti, hogy nincs ráhagyás vagy hibahatár, aki az 50-es táblánál akár csak 51 kilométer/órával halad, azt megbüntethetik – tudta meg a rendőrségtől a Vezess.hu. Ezzel egy évtizedes szokás változik meg, és hatására alacsonyabb sebesség elérése után kapnak bírságot a gyorshajtók. De csak akkor, ha a gyorshajtás után meg is állítják az autóst a rendőrök, ha csak fénykép készül, akkor más a szabály.
Helyszíni vagy közigazgatási bírság
Magyarországon kétféleképpen büntethetik a megengedett legmagasabb sebesség túllépését az utakon: helyszíni vagy közigazgatási bírsággal. Előbbi akkor jellemző, amikor megállításos sebességellenőrzést végeznek a rendőrök – főként városokban –, és ilyenkor lesz igazán lényeges a mostani változás és a minimális sebességtúllépés.
Ha a helyszínen megállít a rendőr, akár 1 kilométer/órás sebességtúllépés miatt is bírságolhat (Fotó: Police.hu)
A másik esetben, amikor közigazgatási bírságot szabnak ki, nem állítják meg az autóst, csak később küldik a csekket. Ilyenkor jóval nagyobb mértékű lehet a sebességtúllépés, ameddig nem büntetnek. 100 kilométer/óra alatt +15 kilométer/óra, 100 kilométer/óra fölött pedig a megengedett sebesség +20 kilométer/óra lesz a bírság kiszabásának a határa. Vagyis például 90-es táblánál 105-től, míg autópályán, 130-as táblánál 150-től büntethetnek közigazgatási eljárásban.
Fontos tudni, hogy a közigazgatási bírság nem a sofőrnek, a sebességtúllépés elkövetőjének szól, hanem az objektív felelősség elve alapján a jármű üzembentartójának. Helyszíni bírságnál, amikor megállít a rendőr, egyértelmű, ki vezeti az autót. A bírság pedig a gyorshajtás mértékétől függően igen borsos lehet, 30 ezer forinttól egészen 300 ezerig terjedhet az összeg.
A gyorshajtás a legfőbb baleseti ok
A közlekedési balesetek nagy része a gyorshajtásra vezethető vissza: tavaly összesen 14 636 személyi sérüléssel járó közúti baleset történt Magyarország útjain, ebből 4146 eset, az összes baleset 28 százaléka gyorshajtás miatt következett be (és a korábbi években is hasonló, 31-34 százalék volt sebességtúllépés miatti baleseti arány).
Minden évben rengeteg baleset történik gyorshajtás miatt
Persze azt se feledjük, hogy a gyorshajtás nem csak azt jelenti, hogy az út melletti táblára kiírt sebességhatárnál nagyobb tempóval autózik valaki. Létezik ugyanis az abszolút és a relatív gyorshajtás: előbbi azt jelenti, hogy átlépjük a maximálisan megengedett sebességet, utóbbi pedig azt, hogy az adott körülményekhez képest túl gyorsan vezetünk. Például hiába van 90 kilométer/óra a táblán, ha esős, ködös időben csak 70 kilométeres sebességgel lehet biztonságosan haladni. És a statisztikák szerint inkább az utóbbi típusú, vagyis a relatív gyorshajtás miatt alakulnak ki balesetek.
Trükkös traffipaxok
A sebességtúllépések visszaszorítása és a közlekedésbiztonság javítása érdekében traffipaxokat használ a rendőrség. A bírságok száma jól érzékelteti, mennyire elterjedt közlekedési szabálytalanság itthon a gyorshajtás: 2022-ben csaknem 688 ezer büntetést szabott ki a rendőrség a túl gyors tempó miatt.
Közben országszerte megjelentek a trükkös sebességmérők, az úgynevezett traffiboxok. A kis szürke dobozok alapvetően üresek, de bármikor tehetnek bele automatikusan üzemelő traffipaxot, az autósok viszont nem tudják, van-e a dobozban éppen készülék. Így könnyen lehet, hogy egy üres doboz előtt lassítanak, de a szerkezet így is eléri a célját, és biztonságosabbá válik az adott útszakasz.
Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!