Skoda Octavia
A Škoda egyik legismertebb modellje az Octavia, 1996-os megjelenése óta megszokott része lett a magyar utaknak is. Most viszont új fejezethez érkezett a hajdan a Jetta testvéreként debütáló cseh autó: a gyártó bejelentette, hogy a következő generáció a Müncheni Autószalonon fog színre lépni, elektromosként.
Az Octavia következő generációja már elektromos lesz. Kép forrása: Škoda
A Škoda szerint a nagy szalonautó kinézete alapul szolgál majd más jövendőbeli Škoda-modelleknek, de valójában egy olyan, az elektromos modellekre jellemző dizájnkultúra része, ami a teljes Volkswagen Csoportnál megjelenik majd. Klaus Zellmer, a Skoda vezérigazgatója azt mondta egy sajtótájékoztatón:
Szeptemberben, Münchenben lesz egy koncepcióautónk, ami majd utalni fog arra, hogy mi is lesz az Octavia új dizájnnyelvezete és milyen technológiát tudunk majd hozni abba az autóba.
A Škoda eredetileg a Volkswagen Csoport jelenlegi MEB elektromos platformjára akart építeni szalonautót, de Zellmer elmondta, hogy ezt az ötletet elvetették. Helyette az SSP terveit fogják használni, amely platformot jelenleg is fejlesztenek, mert szerinte az az alap "nagyobb teljesítményt és kevesebb költséget" jelent.
Várjanak és szeptemberben meglátják, és megmutatjuk azt a teljes potenciált és azokat a technikai ötleteket, amit mi kitaláltunk. Ez egy koncepcióautó lesz, szóval ez egyelőre csak egy teszt számunkra is, hogy lássuk, milyen a média, a viszonteladóink és a lehetséges vevők fogadtatása.
Az EV Octavia az ID Golffal együtt fog debütálni. Kép forrása: Volkswagen
A Škoda azt tervezi, hogy az elektromos Octavia még az évtized végéig megjelenik, hasonlóan a Volkswagen ID Golfhoz, amit szintén az SSP platformra építenek. Ha minden jól megy, az EV Octaviát más elektromos Škoda modellek is követik majd és a belső égésű motorokat maga mögött hagyja a gyártó. Jelenleg a fogyasztói igények miatt külön paletta van az elektromos és a hagyományos hajtású autókra, a jövőben ezt szép lassan összevonják majd, amihez pedig a hibrid Octavia lehet majd a kulcs.
Azonban a teljesen elektromos Octavia előtt két másik EV Skoda is várható. Az Epiq, a Volkswagen ID 2 és a Cupra Raval SUV-k testvérmodellje a jövő évben kerül majd a piacra, mint a gyártó belépő szintű EV-je. A Vision 7S koncepcióautóból pedig tömeggyártott modell lesz 2026-tól, pontosabban a Kodiaq elektromos változata lesz majd. Valószínűleg ez a modell lesz a Škoda eddigi legdrágább autója, de Zellmer szerint megmarad a "funkcionális dizájn és jó ár-érték arány" elvük.
Azonban ami egyelőre nincsen, az a Volkswagen ID Every1 modelljének Skoda verziója. 2027-től ez az autó lesz a Volkswagen belépő szintű EV-je, de Zellmer szerint a cseh testvérgyártó nem tervezi átvenni ezt a kocsit. "Úgy döntöttünk, nem leszünk jelen abban a szegmensben. A Volswagen Csoporton belül a Volkswagen fogja uralni azt a piacot."
Az elektromos előtt jönnek a hibridek. Kép forrása: Škoda
A Škoda azonban nem fogja teljesen elhagyni a kisebb autók piacát, ugyanis a Fabia, Kamiq és Scala modellek mind 8 millió forint környékén lesznek továbbra is és Zellmer megerősítette, hogy ráncfelvarrást vagy update-et kapnak majd, hogy továbbra is eladósorban maradjanak. Lesz mild-hibrid verzió is, amit az Euro 7 emissziós szabályok követelnek meg, így mindhárom modellnél számíthatunk erre a hajtásra. A Skoda egyébként is szeretne több nagy hatótávú plug-in modellt a palettáján, miután a Superb és Kodiaq hibridek nagy sikert arattak.
Mivel az Octavia elektromos verziója, valamint a teljes EV-palettára való átállás még jó pár évre van tőlünk, a köztes időben a hibrideké lesz a főszerep. Zellmer szerint a vevők is szeretik ezeket a modelleket, ezért tartja fontosnak a fokozatos átállást először a vegyes hajtásra, majd aztán a teljesen elektromosokra.