head-up display

Így lesznek kevésbé zavaróak a digitális felületek

2023.02.15.

Egyre több funkciót használunk, ezért egyre nagyobb érintőképernyőkkel igyekszünk leváltani a temérdek gombot az autókban, amik viszont könnyen elterelik a sofőr figyelmét.

Hiába lettek széleskörben elterjedtek az érintőképernyős infotainment kijelzők, a mai napig vannak olyan gyártók és modellek, amelyek nehezen ugorják meg, hogy könnyen kezelhető felülettel és gyors szoftverrel kényeztessék a felhasználókat. Gyakran lefagynak vagy éppen olyan nehéz megtalálni néhány funkciót, hogy vezetés közben lehetetlen kezelni a rendszert. Abban talán mindannyian egyetértünk, hogy vezetés közben nem szerencsés apró gombokat kutatni és nyomogatni, ezért is kedveltem a prémium gyártók korábbi kezelőszerveit a középkonzolon, amik viszont lassan szintén kikoptak.

Azért vannak, akik jól ráéreznek az arányokra, és az óriási érintőképernyő mellett hagynak fizikai gombokat a klíma vagy éppen a hangerő kezelésére. Ezek azok a dolgok, amiknek tényleg egy ujjnyújtásnyira kellene lenniük, ugyanakkor ma már annyi funkciót várunk el az autóinktól (navigáció, telefonálás, tükrözés, hang beállítások, stb.), hogy a gyártók kénytelenek voltak elhagyni a fizikai gombokat, ha nem akarnak gombtengert a középkonzolon. Arról nem is beszélve, hogy minél több dolog költözik a kijelzőre, annál inkább csökken a komplexitás, annál olcsóbb legyártani az autót.

Szóval a képernyők velünk maradnak, de hogyan érhetnék el a gyártók, hogy ne terelje el az egyre több kijelző a sofőrök figyelmét? A megoldást a head-up displayben kell keresni az idei CES, azaz a Las Vegas-i technológiai kiállítás trendjei alapján. Sajnos akármennyire is hasznos funkció, a head-up displayek továbbra sem tudtak széles körben elterejedni, és leginkább megmaradtak a drágább autók szintjén. Pedig a jövőben könnyen lehet, hogy a mostaninál is több feladatot szánnak ennek a technológiának, ami a jövőben már biztos, hogy nem saját kis plexire, hanem a szélvédőre fog vetíteni, méghozzá akár a szélvédő teljes szélességében.

Ma legtöbbször csak a sebességünket és a navigáció iránymutatásait képesek kivetíteni a head-up displayek, de már akadnak olyan gyártók is, akik egyfajta egyszerűsített kiterjesztett valósággal képesek repülő nyilakkal irányt mutatni a kereszteződésekhez érve. Azonban ennél jóval tovább is mehet a technológia hamarosan, hiszen például a Volvo és a BMW is komoly figyelmet fordít mostanában a head-up displayek fejlesztésére, és az autóipari beszállító óriás, a Continental is bemutatta saját, teljes szélességű HUD technológiáját. A kínai tulajdonú svéd márka például egy izraeli céggel egyesülve fejleszt olyan kétrétegű ablaktechnológiát, amely képes projektor nélkül kivetíteni az információkat a szélvédőre.

Míg a BMW 2025-ben tervezi sorozatgyártásba vinni saját head-up display technológiáját, amit már előrevetített az i Vision Dee koncepcióautóval. Utóbbiban már egyáltalán nincs központi érintőképernyő, hanem maga a műszerfal lett érintőfelület, amivel a szélvédőre vetített kijelzőket kezelhetjük. Ha ezt a módszert képesek lennének vegyíteni esetleg egy pontos, a kezünket valós időben leolvasó gesztusvezérléssel, akkor anélkül kezelhetnénk az orrunk elé vetített képeket, hogy le kelljen venni a szemünket az útról. Persze a szélvédő mérete is véges, ezért nem lehet mindent kivetíteni rá, de legalább az útról nem kellene levennünk a szemünket.

Már csak arra kell figyelni, hogy elkerüljük az olyan technológiákat, mint amilyennel a Lexus próbálkozott korábban. Bár sokan szerették a rezgő, kurzorszerű kezelőket, a valóságban bonyolult és időigényes volt a használatuk. Ugyanakkor a jövőben is érdemes lehet használni a kormányokra telepített érintő felületeket. A Skoda és a Mercedes is használ ilyen tapipadokat. A jobb oldalival az infotainment kijelzőt, a bal oldalival a digitális műszercsoportot kezelhetjük, és még sosem volt egyszerűbb a navigálás a felületeken, mint ezzel a módszerrel. Az biztos, hogy a jövőben még sokan fogunk hallani a kijelzők fejlesztéséről, és egyre nagyobb hangsúlyt fog kapni a kiterjesztett valóság vagy éppen a gesztusvezérlés.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.24
A világ autóipara átalakuláson megy át, két fontos változás zajlik egy időben. Egyre nagyobb teret....
2025.04.24
Az Európai Unióban éves összevetésben 1,9 százalékkal csökkent az eladott új autók száma az idei....
2025.04.24
Az elektromos Inster hónapokkal ezelőtti beharangozása után a Hyundai hazai képviselete újabb....
2025.04.24
A húsvéti időszakban jelentősen erősödött a forgalom Magyarország légterében a tavalyi év hasonló....
2025.04.24
Kína megtiltja az autógyártóknak, hogy az "okos vezetés" vagy "önvezető" kifejezéseket használják....
2025.04.24
A brit márka terjeszkedése évi 200 ezer új autóval. ..
2025.04.24
- Összeütközött három kamion az M15-ös sztráda 9-es kilométerénél, a Rajka felé vezető oldalon -....
2025.04.24
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025. 04. 24.....
2025.04.23
Na, de mindez, hogy kapcsolódik az autókhoz?   ..
2025.04.23
A Zöld Busz Program részeként megérkezett két tisztán elektromos meghajtású Ikarus 120e autóbusz....