vezetéstechnika
A közúti járműforgalom alapja a bizalom, vagyis abban bízva vezetünk, hogy a többiek is betartják a szabályokat. A KRESZ egyfajta védelmet biztosít, hogy ha betartjuk a szabályokat, mindenki életben marad. - Ám ha valaki idegesen, türelmetlenül vezet, hamar kiszámíthatatlan manőverekbe kezd, és a közúton a legnagyobb veszély a kiszámíthatatlanság, vagyis, ha valaki nem a szabályoknak megfelelően közlekedik - írja a Das WeltAutó hivatalos blogja.
Ezért aki autópályán, vagy nagy forgalmú úton jár, készüljön fel arra, hogy utazása esetleg tovább fog tartani a vártnál. Ha erre felkészülünk, nem kapunk idegbajt, ha egyszer csak megtorpan a forgalom.
Nem ritkán tapasztaljuk, hogy minden látható ok nélkül összetorlódnak a járművek. Az ilyen fantomdugó akkor alakul ki, amikor a haladás dinamikája megakad, a sebesség és az autók közti követési távolság lecsökken.
Nagy forgalmú úton, ha 130-ról viszonylag gyorsan kell lassítanunk 100-ra, akkor a mögöttünk lévő autó 98-ra fog lassítani, az őt követő 96-ra, aztán 94-re, és végül – esetleg több kilométerre – valakinek meg kell állnia. Kész is a fantomdugó.
Ezt tegyük, hogy meg is érkezzünk
Ne csak az előttünk lévő autókat figyeljük, hanem a mögöttünk haladókat is. Rá kell szokni a belső visszapillantó tükör gyakori használatára. Haladjunk egyenletes tempóban. Ne váltsunk hirtelen sávot, ne kapkodjunk, főként ne tolakodjunk sávról sávra azért, hogy pár másodperccel előrébb legyünk másoknál.
Fotók forrása: hirado.hu
Kiegyensúlyozottabb és biztonságosabb az utazás, ha minden járművezető alkalmazkodik a forgalom pillanatnyi dinamikájához – vagyis kerülik a gyorshajtást, és ugyancsak kerülik a túl lassú haladást is. Minél jobb a reakcióidőnk, annál kevésbé járulunk hozzá a fantomdugó kialakulásához. A fáradtság, vagy pláne az ilyenkor életveszélyes a mobilozás nagymértékben megnöveli a reakcióidőt.
Kevesen tudják, hogy akár egy másodperc is eltelhet az előttünk haladó vészfékezése és a saját vészfékezésünk megkezdése között. Az úrvezető ugyanis nem automata: hosszú úton fárad, lanyhul a figyelem, lassul a reakcióidő.
Egy Európai Uniós felmérés szerint minden negyedik karambol és minden nyolcadik halálos baleset figyelmetlenség miatt következik be. Mert a vezetés 30-50 százalékában nem a vezetésre, hanem a dohányzásra, evésre, ivásra, a tájra, utastársunkra, vagy a mobiltelefonra figyelünk. Egy rövid SMS elolvasása alatt akár 5️00 métert is megtehetünk. Ez olyan mintha fél kilométert behunyt szemmel vezetnénk.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!