autórádió
Young timer, vagy old timer autód van? Vagy egyszerűen szereted a múlt századi stílust és a digitális technikát? Nem kell választanod, mert mindegyik igénynek megfelel a Pioneer legújabb fejlesztése, mely az 1980-as évek stílusában kínálja a legújabb autórádiót, meg mindent, amit napjainkban tudnia kell az infotainment szerkezetnek. De a klasszikus Becker márka sem akar kimaradni az üzletből.
Nyáron mutatta be a Pioneer az SXT-C10PS típust, mely a Sound Excellent Tradition – Pioneer Style rövidítése. A brit szakportál, a Digital Radio Choice honlapon Girish Janday a Pioneer Europe NV marketingmenedzser így mutatta be a retró stílust és modern koncepciós ötvöző terméket.
„Kutatásaink azt mutatják, hogy a tulajdonosok szívesen megőrzik a műszerfal eredeti megjelenését, és kerülik a modern képernyőket, amelyek megtörik az összképet. A Pioneer megoldása erre az új SXT-C10PS, amely a nyolcvanas évek retró stílusát ötvözi a jelen technikájával, Bluetooth-kapcsolattal és DAB+ digitális rádióval.
A dizájn része egy kazettafedélnek álcázott előlap ami mögé rejtettük az USB-aljzatot, így zene lejátszására és telefontöltésre is alkalmas. A kompatibilis Pioneer Smart Sync alkalmazással a vezetőülésből állíthatók a hangszín-beállítások, optimalizálva a hangzást a régi, gyakran rossz helyre szerelt hangszórókhoz.”
A készülék kimeneti csúcsteljesítménye 4 × 50 watt, ára egy híján 399 euró.
Több mint „old school” álcázású retró, ezért stílusával nem töri meg a klasszikusok autók hangulatát, bátran beépíthető akár Audi A80-asba, BMW E36-ban vagy Mercedes 190-esbe. A műszerfali beilleszkedést az is segíti, hogy a háttérvilágítás színével is hangolható.
És persze minden hagyományos gombokkal működtethető, ami egyéb beállításoknál is könnyeb, ellentétben napjaink monitoros tapizásával szemben, amiről szerencsére kezdenek leszoktatni minket autógyártók.
Kacskaringós és hosszú volt az út a lassan melegedő és nehéz csöves rádióktól napjaink digitális multimédiás központjáig. Az elmúlt 103 évben óriási változáson mentek át az autókba épített információs és szórakoztató eszközök, melyek alakulását olykor politikai döntéshozók is befolyásolnak.
Egy törvényjavaslat szerint az USA-ban hamarosan kötelező lesz az autókat AM rádióvevővel felszerelni. A közép- és hosszúhullámú adások vételére alkalmas AM (amplitúdó-modulált) rádióvevő visszatérését azzal indokolják, hogy ezzel a sugárzási technológiával vészhelyzet esetén nagyobb biztonsággal juttathatók el a lakossághoz a figyelmeztetések és katasztrófavédelmi utasítások.
Sok autóban napjainkban is megvan ez a lehetőség, ám az újabbakban ez műszaki gondot jelent, mert az elektromos járművek nagyfeszültségű elektromos hálózata interferálhatnak az AM adások vételével. Amennyiben kötelező lesz, akkor meg kell találni a megoldást, ami független elemzők szerint a hálózatról tölthető járművek esetébe akár 3,8 milliárd dolláros (1,35 billió Ft) extra kutatási és fejlesztési költséget jelenthet az észak-amerikai piacon működő autómárkáknak.
Az észak-amerikai autóipari innovációs szövetség (Alliance for Automotive Innovation) szerint az elképzelés téves, a közszolgálati közleményeket más módon is el lehet juttatni az autósokhoz, a törvényjavaslat pedig kizárólag a rádiópiac hirdetéseken alapuló üzleti modelljének fenntartására szolgál.
Egy kis múlt
A brit Thomson-Houston 1920. január 29-én mutattak be hordozható rádióját, innen már csak néhány év kellett a kocsiba építhető változat megjelenéséhez.
George Frost, a chicagói Lane High School Radio Clubs elnöke 1922-ben szerelt T-Fordába autórádiót, ám ehhez még lokátor méretű antennát kellett telepíteni a kocsiba.
Öt évvel később extraként rendelhették a Chevrolet márkánál.
A megfelelő modellel 1930-ban lépett piacra a motorola, 1932-ben pedig megszületett az Autosuper5, a későbbi Blaupunkt cég első készüléke. Ez még koffernyi méretű és 15 kilós súlyú volt, így nem fért a műszerfalra, ráadásul 465 birodalmi márkás ára horrornak számított. A Telefunken és Körting, majd 1949-ben a Becker márka megjelenésével felgyorsultak a fejlesztések. Utóbbi már praktikusan elfért a Mercedes műszerfalára.
Az ötvenes években megjelentek az automata állomáskeresős készülékek.
Aztán berobbant a németek riválisa, a holland Philips, amely 1961-ben piacra dobta kompakt méretű tranzisztoros rádióját, ami egyben a lassan bemelegedő, csöves erősítők korszakának végét jelentett
A hatvanas évektől már a legkedveltebb extra lett az autórádió, ráadásul a jobb minőségű ultrarövid-hullámon megjelentek az aktuális közlekedési híreket sugárzó helyi rádióadók. 1974-től Nyugat-Németországban bevezették a műsort automatikusan megszakító arimatic dugójelentéseket (ARI), a nyolcvanas évekre pedig elkészült a mikroprocesszoros vezérlés, majd a skálás állomáskeresőt felváltotta a LED-kijelző.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!