Németország

Ingolstadtból jelentjük: futószalag helyett moduláris gyártás? 1. rész

2022.08.12.

Az Audi ingolstadti központjában a jövő már jelen. Nem csak az autógyártásban, hanem a gyártástechnológiában is. TechDay napot szervezett a bajor autógyár nemzetközi újságíróknak, amelyen az Autoszektor.hu munkatársa is részt vehetett. 1.rész

Gerd Walker, az Audi AG termelésért és logisztikáért felelős igazgatótanácsi tagja ismerősként üdvözli a magyar újságírókat. Több mint négy évet töltött az Audi Hungariánál, innen került magas pozícióba az anyavállalatnál.

Gerd Walker

Köszöntőjében kifejtette, az Audi teljes mértékben hálózatba kapcsolt, rendkívül hatékony és fenntartható termelésre törekszik. A cél olyan értéklánc kialakítása, amely agilis és rugalmas annak érdekében, hogy sikeresen megfeleljen a jövő követelményeinek. Ezek közé tartozik a variánsok növekvő változatossága, az e-mobilitáshoz vezető út, az egyre ingatagabb ellátási helyzet és a politikai bizonytalanságok. "Kihasználjuk a szinergiákat, és a termelés egészét figyelembe vesszük – az alkalmazottaktól a teljesen automatizált ciklusokig" – mondja Gerd Walker, a gyártásért és logisztikáért felelős igazgatósági tag. "Kifejezetten a nyitott innovációs kultúra részeként digitalizálunk az Audi teljes gyártási hálózata számára. Ily módon biztosítjuk a hatékony értékteremtést, és lehetővé tesszük az erőforrások és kapacitások rugalmas és hatékony felhasználását."

Fotók: Audi AG

A TechDay első állomásaként mindjárt egy forradalmi újdonságba kapunk betekintést. Futószalag helyett gyártási szigeteken, modulokon dolgoznak a munkatársak.

Moduláris összeszerelés: Az innovatív összeszerelési és logisztikai koncepció hamarosan készen áll a sorozatgyártásra

A futószalag több mint egy évszázada diktálja az autóipari gyártás ütemét. Most egyre inkább eléri határait. Számos testre szabási lehetőség teszi a járműveket egyre változatosabbá. Az összeszerelő rendszerek folyamat- és alkatrész-eltérése növekszik. Egy merev, szekvenciális folyamatban ezt a komplexitást egyre nehezebb elsajátítani.

Az Audi az első gyártó a világon, amely bevezette a moduláris összeszerelést, mint új és kiegészítő szervezeti formát. Az alkalmazottak az úgynevezett termelési szigeteken ciklus nélkül szerelik össze az alkatrészeket. Ezenkívül az automatizált önvezető járművek (AGV-k) a szükséges anyagot az áruk és a személyek közötti elv szerint szállítják az állomásokra.

Wolfgang Kern projektmenedzser és Josef Weinzierl gyártástervezésért felelős vezető a helyszínen magyarázza, hogy a moduláris összeszerelés miért rugalmasabb és hatékonyabb az összeszerelősornál.

Wolfgang Kern: Amikor nagy a szórás és egy bizonyos dinamika, a merev futószalag-rendszer eléri határait, vagy többletmunkát hoz létre. Ezt a külső komplexitást fel kell tudnunk térképezni belső folyamatainkban. A moduláris összeállítás önmagát vezérli, így dinamikusan tud reagálni a növekvő rugalmassági követelményekre. A moduláris összeállításban történő leválasztással sokkal könnyebben és mindenekelőtt célzottabban tudunk változtatásokat végrehajtani. Így az új termékváltozatok gyorsabban integrálhatók.

Josef Weinzierl: A moduláris összeszerelés nem öncél, és nem is az egyetlen, kiváló rendszer. Kiszélesíti azonban azt a lehetőséget, amellyel a jövő járműszerelési igényeire tudunk reagálni. A futószalag a jövőben is létezni fog. De egyre inkább eléri a határait, különösen az előszerelésben. És ezért van szükségünk egyre összetettebb megoldásokra. Egy átfogó produktív összeszerelési rendszer kiegészítéséről van szó. Ez nagy pluszt ad nekünk a rugalmasság terén – ez az új termelési stratégiánk egyik központi célja.

A leválasztott állomásoknak köszönhetően a termelés könnyebben adaptálható az alkalmazottakhoz. Egy alacsony és egy magas munkatárs a futószalagon nehezen boldogul. Az alacsonynak ágaskodnia kell, a magasnak pedig lehajolni. A moduláris gyártásnál ez könnyen testre szabható. Nem beszélve arról. hogy egy hatvan év fölötti kolléga már nehezen bírja a tempót egy harminc körüli munkatárssal összehasonlítva. Előbbiek a moduláris gyártásban hasznos tagjai lehetnek az Audinak, akár túl a nyugdíjon is.

A moduláris gyártás egyelőre pilot projektként fut az Audinál, a tervek szerint 2025-től több gyárban élesben is bevezetik. A kísérletben az Audi Hungaria elektromos motorgyára is részt vesz – tudtuk meg Ingolstadtban. Győrben az e-motorok moduláris gyártásban készülnek.

Folytatjuk

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.09.30
Komolyan elgondolkoztató az Európai Unió ideológiavezérelt működése: megszavazták, hogy férfiak is....
2022.09.30
Az idei év futama nem csak az ország legjobb kamionsofőrjének megtalálásáról szólt, hanem ennél....
2022.09.30
A lényegi kérdések a hétvégén eldőltek: Kiss Norbert negyedszer is kamion Európa-bajnok, a....
2022.09.30
A GSe visszatér! Miután az Opel bejelentette, hogy GSe néven új, dinamikus, és villamosított....
2022.09.30
A háború elől Ukrajnából elmenekülteknek 24 óra elteltével újra jegyet kell venniük – írja az....
2022.09.29
Hiánypótló akciót indított a TATABÁNYAI RENDŐRKAPITÁNYSÁG, mert az 50 ccm.-is ként használt....
2022.09.29
Október 11-től újabb 35 ezer ingyenes vasúti bérletre pályázhatnak a 18 éves európai fiatalok a....
2022.09.29
A világ legnagyobb motorkerékpár-gyártója, a japán Honda 2025-ig legalább 10 új elektromos....
2022.09.29
Idén már közel kétszáz magyarországi település csatlakozott az Európai mobilitási héthez, így....
2022.09.29
Múlt héten bemutatták a legendás Ford Mustang hetedik generációját, amely 2024-től lesz elérhető a....