Autófényezés

Iparágelső festési technológia debütál az új Ford Transitban

2014.06.08.

Az új eljárással felhordott festékréteg négy évnyi használat után is 90 százalékban megőrzi eredeti ragyogását. Az új ’két nedves festékréteg-felhordás’ technológia jelentős mértékben mérsékli az energia- és vízfelhasználást, emellett pedig csökkenti károsanyag-kibocsátást.

A Kansas City Összeszerelő Üzemben bevezetett, az iparágban elsőként alkalmazott új festési technológiának köszönhetően Észak-Amerikában tartósabb fényezéssel mutatkozik be a vadonatúj Ford Transit. A Ford április 30-án indította be ünnepélyes keretek közt az észak-amerikai Transit gyártását a Kansas City Összeszerelő Üzemben, így az USA és Kanada márkakereskedéseiben már idén nyáron megjelennek az új haszongépjárművek. A Kansas City-ben készülő Transit modellek az első haszonjárművek, amelyek gyártása során a Ford és festékbeszállítói által kidolgozott új ’két nedves festékréteg-felhordás’ technológiát alkalmazzák. A technológia tartósabb fényezést eredményez, emellett pedig jelentős mértékben alacsonyabb energia- és vízfelhasználást igényel, valamint kisebb széndioxid- és szilárdrészecske-kibocsátással jár, mint a hagyományos fényezési eljárások. Az új fényezési minőség kiválóan illik a Ford azon törekvéséhez is, hogy igazán kemény haszongépjárműveket építsen; a festékréteg tartósságát olyan tesztsorozattal ellenőrizték, ami 10 évnyi használat tipikus körülményeit szimulálta. A Ford szakemberei megvizsgálták, milyen mértékben áll ellen a fényezés a kőfelverődéseknek és a karcolásoknak, illetve a különféle szennyeződések és a napfény hatásainak. A tesztek során kiderült, hogy a ’két nedves festékréteg-felhordás’ technológiával felhordott festékréteg négy évnyi használat után is 90 százalékban megőrzi eredeti ragyogását, szemben hagyományos, egyszeres festékrétegek 1 százalékos eredményével.*

„Amikor belekezdtünk a projektbe, a tartósság kiemelt cél volt.” – idézi fel Dennis Havlin, a Ford globális fényezés-fejlesztési főmunkatársa. „A festékek összetételének továbbfejlesztése révén sikerült elérnünk az ügyfeleink által elvárt esztétikumot és tartósságot.”

Amellett, hogy a fényezés ellenállóbbá vált, az új eljárás a festéshez szükséges időt és energiafelhasználást is mérsékli, hiszen az eddigi háromról kettőre csökkent a felhordott rétegek száma, és kettő helyett egy szárítási fázis is elegendő. Mindez újabb érzékletes példa arra, hogyan alkalmaz a Ford innovatív technológiákat globális gyártási stratégiájában annak érdekében, hogy tovább csökkentse széndioxid-kibocsátását és vízfelhasználását. A vállalat azt tervezi, hogy 2010 és 2025 között 30 százalékkal csökkenti az egy autó előállítására eső széndioxid-emissziót, emellett pedig 2009 és 2015 között ugyancsak 30 százalékkal mérsékli az egy autó gyártásával járó vízfogyasztást. Az új fényezési eljárás kevesebb energiát és vizet igényel, és alacsonyabb széndioxid- és szilárdrészecske-kibocsátással jár, mint a hagyományos festési technológiák. A festék- és energia-megtakarítás révén várhatóan 9500 tonnával csökken az éves széndioxid-kibocsátás, a szilárd részecskék emissziója pedig 35 tonnával lesz kevesebb.

Az innovatív szárítórendszer bevezetése mintegy 40 millió liter víz megtakarítását eredményezi. Összességében a rendszer 48 ezer megawattóra villamos áramot spórol meg*, ami megfelel 3400 háztartás elektromos fogyasztásának. A ’két nedves festékréteg-felhordás’ eljárásban először egy alapozó réteget visznek fel a karosszériára, amit néhány perces szárítás után követ a színes festékréteg. A színes réteg összetételét úgy alakították ki, hogy tulajdonságai a végső lakkréteg tulajdonságainak is megfelelnek, így a fényezés során nincs szükség külön fedőrétegre. A színes festék felhordása után a karosszéria egy égetőkamrába kerül, ahol a fényezés megkeményedik – vagyis az új eljárás segítségével kiesik egy festékréteg-felhordás és egy szárítási fázis. Az új technológia a fehér fényezésű járművek esetében alkalmazható; a Kansas City Összeszerelő Üzemben gyártott Ford Transitok 80 százaléka ebben a színárnyalatban készül. A szakemberek idővel a többi karosszériaszínhez is kialakítják a ’két nedves festékréteg-felhordás’ technológiáját, ami így igény szerint más fényezésekhez is alkalmazható lesz. A hagyományos, háromlépéses eljárás (alapozó, festékréteg, lakkréteg) továbbra is megmarad a metálfényezésű felületek kidolgozásához.

Növekvő gyártási hatékonyság

A ’két nedves festékréteg-felhordás’ rendszere a gyártás hatékonyságát is növeli. A nyers karosszéria először egy elektrosztatikus töltésű korróziógátló (E-coat) fürdőben merül el. A Transit karosszériája egy hordozó kereten halad át az E-coat medencén; a keret négy ingához kapcsolódik, így nem kell kézzel leszerelni a függesztő láncokat, hanem máris továbbhaladhat a festőkamra felé.

Az ingák meredek szögben merítik be és emelik ki a kocsitestet a medencéből, így a festékfürdő mintegy 100 méterrel rövidebb lehet. A Transit fényezéséhez szükséges szerelősor kevesebb helyet foglal el, mint a jóval kisebb Ford Fiesta modellé.

„A ’két nedves festékréteg-felhordás’ technológiája révén a hagyományosnál jóval kisebb fényezőüzemet tervezhettünk, ami a jármű méretét és összetettségét tekintve kifejezetten nagy dolog,” magyarázta Havlin. „És mivel a festés ideje is lerövidült, a technológia a kisebb berendezési igény mellett is javította a gyártás hatékonyságát.”

Környezetvédelmi előnyök

A hagyományos fényezési eljárások során vízszűréssel távolítják el a fényezőkamra levegőjébe került fölösleges festékrészecskéket, amelyek ezután iszap formájában gyűlnek össze. Az új száraz gáztisztító eljárás során a levegőt egy olyan szűrőn áramoltatják át, ami reciklálható mészkövet tartalmaz. A száraz gáztisztító módszer már önmagában is 44 százalékkal csökkenti az energiafelhasználást és a széndioxid-kibocsátást, emellett pedig 99 százalékkal mérsékli a szilárdrészecske-emissziót, és 75 százalékos vízmegtakarítást eredményez.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....
2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....