MAN Lion's City

Itt az új MAN Lion’s City

2018.03.28.

A hazai nagyvárosok lakói számára nem ismeretlen az MAN kifejezetten közösségi közlekedési igényekre kifejlesztett járműcsaládja, a Lion’s City. Budapesten az agglomerációban dízelmotorral, több vidéki nagyvárosban pedig sűrített földgáz-hajtással szállítják ezek a járművek az utasok tízezreit naponta. A bajorországi gyártó fejlesztőmérnökei elérkezettnek látták az időt arra, hogy megújítsák a sikeres típust. Mind szóló, mind csuklós kivitelben, idén kora tavasszal Nürnbergben ismerkedhetett meg a szaksajtó az új MAN Lion’s City modellekkel. Az első benyomások nagyon pozitívak.

 

A most bemutatott közösségi közlekedésre fejlesztett járművek számos olyan újdonságot vonultatnak fel, amely megfelelnek a kor kihívásainak, elsődleges szempont volt a fejlesztésnél a biztonság javítása mellett a fokozott kényelem, és a takarékosság. Mindezeknek megfelelve egy igazán tetszetős, már az első benyomások alapján is minőségi jármű készült el az MAN gyártósorain.

Az első fényszórók is LED működésűek

Ami a külső megjelenést illeti, az első, ami feltűnő, a nagyméretű ablakok, amelyeknek köszönhetően rendkívül világos a belső tér. Új formatervet kapott a hátsó traktus és az első fényszórópár. Az utastérbe lépve a csuklós modelleken a korábbinál szélesebb ajtókon, feltűnő a világos színek használata, ami egy ilyen járműnél nem biztos, hogy praktikus, de mindenképpen vidámabb utazási élményt nyújt. A leendő utasok bizonyára értékelik majd, hogy mindkét oldalon teljes értékű páros üléseken foglalhatnak helyet. Az állva utazók számára új fejlesztésű, kényelmesebb fogást biztosító kapaszkodók állnak rendelkezésre, méghozzá sok helyen a járműben, könnyen hozzáférhető módon elhelyezve. Azoknál az ajtóknál, amelyek közelében mozgássérült számára alakítottak ki utazó-helyet, a fel- és leszállást segítő rámpa automatikus mozgatású, így a vezetőnek nem kell ki-be szállnia akkor, amikor egy kerekes székes utas kíván utazni a járművön. A belső világítás LED technikájú, csakúgy, mint a jármű összes világító-berendezése. A plafonra előre és hátra is vetítő információs monitorok helyezhetőek el. Sok helyen található USB csatlakozó. Mind a csuklós, mind a szóló kivitel végig alacsonypadlós, a csuklós járműveknél a középső harmonika is részben fényáteresztő.

Tágas és világos az utastér

Az új Lion’ City nem csupán ráncfelvarrás, egy teljesen új, számos műszaki újdonságot tartalmazó jármű. A legfontosabb, hogy teljesen új fejlesztésű motorokat kap a Lion’s City. A D15 jelölésű, soros hathengeres, 9 literes erőforrás, amely csak SCR technikával és fix geometriás turbófeltöltővel teljesíti az immár legszigorúbb Euro6d normákat is – bevezetése 2019 szeptember – 280, 330 és 360 lóerős kivitelben készül. A 330 lóerős motor csúcsnyomatéka 1400 Nm, amelyet rendkívül tág fordulatszám-tartományban képes a hathengeres leadni. A csúcsnyomaték 900-1600 fordulat/perc között rendelkezésre áll. Az új erőforrás különlegessége az Efficient Hybrid megoldás, amely egy különleges kivitelű, beépített start-stop rendszer. Ez gyakorlatilag egy kisfeszültségű, 48 volton üzemelő rásegítő, úgynevezett gyenge (mild) hibrid hajtást jelent. A kihajtótengelyre a lendkerék elé egy nagy átmérőjű elektromotort integráltak, amely képes a mozgási energiát elektromos árammá alakítani, a járművet mozgatni és ez szolgál a belsőégésű erőforrás indító-motorjaként is. Az új megoldás lényege, hogy megállásnál és elindulásnál a dízelmotor leáll, a hajtáshoz szükséges energiát a tetőn, a motor felett elhelyezett kisméretű energiatárolók biztosítják. Álló helyzetben ugyanerről a forrásról üzemel a jármű teljes világítása is. Az új technikai megoldásnak köszönhetően a gyártó 16 százalékos üzemanyag megtakarítást ígér, további előny, hogy a városi dugóban és a megállókban immár nem pöfög feleslegesen az új Lion’s City. A takarékos üzemeltetés érdekében jelentős súlycsökkentést is végrehajtott a gyártó. A kéttengelyes 12 méteres változat 1 130 kilogrammal könnyebb az elődmodellnél. Emellett a komfort és a menetstabilitás javítása érdekében az első futómű független kerékfelfüggesztést kapott.

Az új, D15-ös hathengeres motor a beépített mild-hibrid hajtással

Megújult a vezetőállás is. Az ergonómia kiváló, a vezetőülés rendkívül kényelmes. A központi műszeregység nem sokat változott, a központi kijelző immár színes monitor, az előírásoknak megfelelően a műszerfal és a kezelőpanel egy része – az ajtó nyitó-záró gombokkal együtt – a kormánykereket beállítva azzal együtt mozog. Több, praktikusan használható tároló-rekeszt kapott a pilóta, táskáján kívül a másfél literes üdítős palacknak is jut immár biztonságos elhelyezési lehetőség. Az új külső tükrök kiváló rálátást biztosítanak a jármű környezetére, a belső utasfigyelő tükör több részben osztott, segítségével a teljes belső tér megfigyelhető. A hátsó ajtók fölé kamera került, a felső konzolon elhelyezett monitoron kísérheti figyelemmel a vezető az utasok fel- és leszállását.

Renkívül világos, harmonikus a belső tér

Az új Lion’s City vezetése rendkívül könnyű. A start-stop rendszer semmilyen külön vezetői trükköt nem igényel, automatikusan teszi a dolgát. Az automatizált váltó finoman dolgozik, az átmenet a villanyhajtás és a dízelmotor bekapcsolódása között nem érezhető. A jármű rendkívül fordulékony, a kezelőszervek jól áttekinthetőek és kézre esnek.

Új a hátsó traktus, a tetőn, a motor fölött jól látható a mild.hibrid energiatárolója

Az új Lion’s City, amely szóló kivitelben 12, a csuklós pedig 18 méter hosszú, több variációban rendelhető ajtóképlettel készül, mind az utasok, mind a járművezető számára egy kényelmes, jól használható és takarékosnak ígérkező jármű.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.05
Egy elektromos autó használata csak akkor klímasemlegesebb, mint egy belsőégésű motoros autóé, ha....
2024.05.05
Két gyermek életveszélyesen megsérült egy közlekedési balesetben Ceglédnél vasárnap - közölte az....
2024.05.05
Ennél nagyobb átalakuláson autó nem is eshet át, mint a többszörös Le Mans-i győztes hibrid Porsche....
2024.05.05
A vitorlázó gép a Turócszentmártonhoz tartozó Tomčany melletti, az Aeroklub Martin polgári társulás....
2024.05.05
Ma már alap, hogy az autóra ötvenezres garanciát adnak. Az első autóknál nem volt természetes a....
2024.05.05
Az egykori Győri Keksz- és Ostyagyár vezetőjének tiszteletére emléktáblát avattak a Széchenyi....
2024.05.05
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Nem iszik, nem dohányzik, de... ..
2024.05.05
Idén a Beregi kör lett az Év kerékpárútja, a festői útvonalat és a bringatúrázás legfontosabb....
2024.05.05
Magyarország területén 2024. május 4-én 0 óra és 24 óra közötti időszakban a rendőrök 45 személyi....
2024.05.05
A Porsche Hungaria április 25-től visszatért a fix, forint alapú autórendeléshez, teljes....