közlekedési morál

Itt (is) szépen kaszálhatna a rendőrség

2023.07.02.

A kötelező haladási irány nem is kötelező?

Szűkebb pátriámban, Angyalföldön közlekedek a legtöbbet. A forgalmi rend, főleg a mellékutcákban viszonylag dinamikusan változik. Egyirányúsítások, terelések jelennek meg és tűnnek el, néha tényleg nehéz követni.

Mai körültekintésünk helyszínéül a Béke utca – Fáy utca kereszteződését választottam, ahol este 5-től töltöttem el egy szűk órát a fényképezőgéppel.

Aki jobbról a Fáy utcából érkezik, annak ki kell kanyarodnia a Béke útra

Egyébként bő 2 éve volt már egy hasonló kezdeményezünk, a piros lámpán áthaladókat itt lehet megnézni, azokat pedig, akik nem értik, vagy nem akarják érteni a felújítás miatti terelést, itt

Kereszteződések és mellékutcák tehermentesítése

A közlekedésszervezők jogos igényt elégítenek ki akkor, amikor a forgalmi rend kialakításával próbálják meg elérni, hogy a mellékutcákba lehetőség szerint csak azok hajtsanak be, akik ott laknak, vagy ott van dolguk. Az átmenő forgalom csökkentésének egyik módja egy-egy hosszabb utca szakaszokra bontása úgy, hogy a szakaszokon egyirányú forgalmi rendet alakítanak ki, de az egész utca hosszában ez akár több ízben is megváltozik.

A Tahi út és a Béke utca közötti lakóövezet jó példa erre. A két utca közötti egyik összekötő szakaszon sem lehet egy irányban végig menni – legalább is a Szegedi út és a Rákos-patak közötti részen nem. Amikor bevezették bosszantó volt, de azért érthető. A lakóövezetben csökkenteni kell az átmenő forgalmat, jobb, ha csendesebb.

A kereszteződésekben pedig az indokolja az egyes manőverek tiltását, hogy ha minden irányból, minden irány engedélyezve lenne, akkor sokszor alakulna ki tisztázatlan forgalmi helyzet, vagy egyszerűen csak tumultus a csomópontban, ezek pedig csak a korlátozásokkal csökkenthetők.

Hol járunk?

A Budapest XIII. kerületében, a Béke utca – Fáy utca csomópontban, ahol a 2x2 sávos, osztottpályás Béke utcán középen, zárt vágányokon még villamos is jár. Ez egyébként egy forgalmi lámpát nélkülöző kereszteződés.

A Béke utcán közlekedőknek bármelyik irányból is érkeznek, minden manőver megengedett. Persze nagyon oda kell figyelni a villamosokra. A Fáy utca a Tahi utca felé már egyirányú, tehát onnan (elvileg) nem érkezhet jármű, pontosabban csak kerékpárok. A Röppentyű utca felől azonban jöhet bármi.

Az Fáy utcán érkezők a Béke utcai kereszteződésben az elsőbbségadás kötelező tábla alatt egy kötelező haladási irány (jobbra) táblát is látnak.

Ez csapda!

Azok, akik a Fáy utcán érkezve nincsenek tudatában annak, hogy a kereszteződésben csak jobbra fordulhatnak majd, pedig ők egyenesen a Fáy utca másik részére, vagy balra, Újpest irányába szeretnének fordulni, csapdába kerülnek.

Szabályos közlekedéssel jobbra fordulva ugyanis a Béke utcán találják magukat, ahol legközelebb a Szegedi úti csomópontban fordulhatnak meg, ez forgalomból függően 2-5 perc többletidőt eredményez. Bekavarhatunk még visszafelé a mellékutcákba, akkor a megoldás a következő utca (Frangepán) jobbra, ott aztán vagy megfordulunk (ez igen nehéz), vagy az Üteg utca, Petneházy utca útvonalon kavarunk kb. ugyanennyi ideig.

Csábító lehet

Aki helyismeret hiányában ide kerül és tudja, hogy egyenesen, vagy balra kellene mennie a fentiek miatt erős késztetést érezhet, hogy megszegje a szabályokat és arra alkalmasnak tűnő pillanatban átslisszanjon a kereszteződésben szabálytalanul.

Még ki sem értem a helyszínre, máris elcsíptem egy BMW-ést, aki egyenesen áthajtott a kereszteződésen

Arra járok haza. Nem túlzok, ha azt mondom, hogy szinte minden áldott nap látok egy szabálytalanul áthajtó autóst. Néha kint vannak a Közterület Felügyelet emberei, akik a rendőrséghez hasonlóan büntethetnek, de már jó régen nem láttam őket errefelé.

Legalább indexel...

Pedig sokat elkérhetnének

A 410/2007. (XII.29) Kormányrendelet 6. melléklete értelmében a kötelező haladási irány megszegésére 50.000,- Ft-os bírságot kell kiszabnia a hatóságnak. Azért ez már egy olyan összeg, amit a legtöbb családi költségvetés megérez.

A Mazdás hölgy egy balra fordulást mutatott be, de ő felkészült volt és jobbra húzódva hajtotta végre a manővert, hogy minél kisebb mértékben zavarja a kereszteződés forgalmát

Ha ezt a szabályszegést pedig az erre csábító helyeken jobban, akár kamerákkal is ellenőriznék, akkor szép summát hozna a költségvetésbe is. (Mint ahogyan ezt néhány kereszteződében meg is tették már Budapesten.)

De a cél nyilván nem ez. Hanem hogy ne zsúfolódjon be a kereszteződés. Meg az, hogy betartsuk a szabályokat. Sokszor hangsúlyozom, megteszem most is: Nem lehet kifogás, hogy nem jött semmi, meg, hogy én nem zavartam senkit a manőverrel és az sem, hogy indokolatlannal látjuk az utasítást. Tilos és kész.

A Ford-os sofőr is jobbos kitérővel fordult balra

Nem feladatunk szabályok véleményezése és nincs jogunk áthágni őket, ha valamilyen vélt, vagy akár valós körülmény akár indokolhatná is a véleményünket!

Azért segíthetnének egy kicsit

Ha a Fáy utcában találtam egy volna egy forgalmi rend előjelző táblát, akkor még keményebben érvelhettem volna. Csak annyira lenne szükség, hogy az autósok időben észlelhessék, hogy balra és egyenesen csak a következő, Frangepán utcából lehet menni, és időben áttérhessenek oda a Csizma utcán keresztül.

Hányan mentek csaknem óra alatt?

Délután 5-től háromnegyed 6-ig álldogáltam a kereszteződésben. 45 perc alatt 7 szabálytalankodó autóst és 2-2 bringást, illetve robogóst láttam áthaladni a tiltott irányba.

A "legszebb" szituáció mégis csak az X5-ös BMW fordulójánál alakult ki, azt hiszem itt látható, hogy miért tilos egyenesen menni, vagy balra fodulni

Vigyázzunk egymásra és tartsuk be a szabályokat!

További autós tartalmakért pedig kövessük be az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
Dízel helyett zöldárammal biztosítják a repülőgépek energiaellátását tizennégy állóhelyen a Liszt....
2024.04.27
Sok remek és izgalmas autót, rengeteg tesztet és persze rendkívül szoros küzdelmet hozott az Év....
2024.04.27
A BMW Group Magyarország közel háromszáz ügyfele ismerkedhetett meg a bajor prémiumgyártó tisztán....
2024.04.27
Kezdetét vette a június 8-ig tartó, Közlekedik a család elnevezésű országos közlekedésbiztonsági....
2024.04.27
Összesen hatan utaztak a sérült járművekben – jelentette az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.04.27
A Nissan kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak elérhetőségét....
2024.04.27
Mercedes-Benz minden mennyiségben. Gyönyörűen felújított, karbantartott, retró Mercedeseket....
2024.04.27
A Toyota a Pekingi Autószalonon mutatta be a két új elektromos szabadidő-autóját, amelyekből tavaly....
2024.04.27
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....
2024.04.27
Mikor készítik a fotót a közlekedési lámpák kamerái?   ..