Anyukám is érteni fogja – Ennyire tartjuk be a szabályokat | Autoszektor

közlekedésbiztonság

Anyukám is érteni fogja – Ennyire tartjuk be a szabályokat

2021.02.04.

10 perc egy 3 hónapja fennálló terelésnél fényképezőgéppel.

Amióta Budapest XIII. kerületében tart a Béke utcai csatornaépítés, a Béke utca Rákos-patak és Béke tér közötti szakaszán csak az egyik útpályát használhatják az autósok. A Béke-Tahi utcák kereszteződésében, ami a terelés patak felőli végéhez esik, terelik át az autósokat az eredetileg Újpest felé tartó úttestre.

Forgalmi rend változás

A kereszteződésben eredetileg minden irányból, minden irányba megengedett volt a közlekedés, még a megfordulás is a Béke utcán. A lezárásokkal egyidőben az Újpest felől érkezőket a bal útpályára terelték át, ahol 2x1 sávban haladhat a forgalom. Emellett a külváros felől érkező forgalom számára megtiltották a Tahi utcára való balra kanyarodást, és ahol balra kanyarodni tilos, ott megfordulni is.

Ha nem értjük, nem is tartjuk fontosnak

Két dolog befolyásolja leginkább azt, hogy betartunk-e egy egy szabályt. Az egyik, ha nincs következménye, vagyis a szabályszegést követően nincs, vagy nagyon alacsony annak az esélye, hogy elbukunk és megbüntetnek. Mivel itt még soha nem láttam rendőri ellenőrzést ez az ok fennáll.

A másik ok, hogy nem értjük, miért az a forgalmi rend ami, illetve indokolatlannak tartjuk a szabályt. Ezzel feljogosítjuk magunkat arra, hogy áthágjuk a szabályokat, hiszen az „értelmetlen”. Ez az ok sem kizárt, hiszen a környéken ez a felújítás nagyban felforgatta az életet. A Béke utcát keresztező utcákról nem nagyon lehet balra fordulni. Ez azt eredményezi, hogy elég nagy kerülőt kell tenni akkor, ha valaki a bevezetőszakasz korábbi részein nem fordul balra, ahol még lehet.

Sokan vannak, akik a napi közlekedési rutint nem tervezik. Tele van a fejük a nap egyéb tennivalóival, és csak beülnek a kocsiba és mennek. Aztán a patakhoz érve valószínűleg észlelik az ideiglenesen sárga színnel „felfestett” dupla záróvonalat és a kötelező haladási irány táblákat, azonban nincs idejük az újra tervezésre és végül áthajtanak a kereszteződésen.

Vagy éppen ellenkezőleg, a szabálytalankodás válik rutinná, miután az első egy-két alkalommal az előzőekhez hasonlóan és büntetlenül áthajtottak a tiltott irányban. Ráadásul „segíti” a szabálytalandókat, hogy a kereszteződés viszonylag jól belátható, így a téves képzet keletkezik, hogy a szabálytalan manőverrel nem veszélyeztetnek senkit. (Csak a Béke utcán kifelé haladóknak kell elsőbbséget adni.)

9 perc alatt 6 szabálytalankodó

Sajnos ma reggel lecsúsztam az igazi csúcsidőről, mert csak 9 óra 1 perckor kezdtem a fotózást. A külváros felől érkező sáv már messze nem volt annyira telített, mint 7.30-8.30 között szokott lenni, de így sikerült lencsevégre kapni 9 óra 10 percig, azaz 9 perc alatt 6 szabálytalankodó autóst.

Ezek közül ketten megfordultak a Béke után, négyen pedig balra fordultak a Tahi utcába.

Mivel ezek a manőverek egyszerre két szabály megszegését követelik, az ezért járó büntetést össze is lehet vonni. A kötelező haladási irány megszegését a rendelet 50.000,- Ft-os közigazgatási bírsággal rendeli büntetni, de ne felejtsük el, hogy aki még a záróvonalat is átlépi elvileg számolhat még 10.000,- Ft-al, ami, ha a szabálysértő nem ismeri el a helyszínen, úgy feljelentés alapján ennek duplája is lehet. A fél éven belül visszaesők (ugyanazt a szabálytalanságot többször is elkövetők 2-3 szoros büntetésre is számíthatnak, amennyiben erre fény derül.)

Nem csak a pénztárcánk bánhatja azonban a szabálytalankodást, hanem büntetőpontokat is kapunk. A kötelező haladási irány megszegéséért 4, a záróvonal átlépéséért 2 büntetőpont jár. A büntetőpontok elévülési ideje 3 év. Aki eléri a 18 büntetőpontot, annak fél évre ugrik a jogosítványa, és ennek elteltével is csak akkor kapja vissza, ha igazolt módon részt vett az utánképzésen.

Egy utánképzéssel foglalkozó vállalkozás honlapján azt találtam, hogy a büntetőpontosok utánképzési díj 69.000,- Ft.

De a szabály célja nem a büntetés

Fontos, hogy nem szabad és nem is kell abba bocsátkoznunk, hogy véleményt alkossunk a szabályokról. A szabály, az szabály, be kell tartani. A vizsgált helyszínen a Béke után kifelé tartók egy záróvonal láttán joggal bíznak abban, hogy ott nem lesz keresztirányú forgalom és nem kell arra készülniük, hogy a másik oldalról áthajt valaki.

Adott esetben több baleseti szituáció is kialakulhat. Például a szabálytalankodó nem jól méri fel a közeledő autó sebességét és nem fér a kereszteződésen, kész a baleset. Aztán, ha az érkezők tömött sorokban érkeznek és a szabálytalanságra készülő nem tud áthajtani a kereszteződésen, beragadhat a villamossínekre.

Erről tényleg cikket kellett írni?

Úgy látszik igen. Nem lehet minden kereszteződésbe rendőrt állítani – szól a mondás, de nem csodálkoznék ha az ilyen helyeken előbb utóbb feltűnnének a rendőrök. Ha nincsen szankció, akkor egyre súlyosabb szabálytalanságokat fognak elkövetni a sofőrök, ami több balesethez fog vezetni! Ráadásul az utakon egymásnak is példát mutatunk, az ilyen magatartás pedig ragadós, hiszen, ha más is átmegy, én miért kerüljek?

A szabályok betartása mindig kifizetődő!

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.04.15
Ártánd Közúti Határátkelőhelyen jelentkezett kilépésre egy román férfi az általa vezetett....
2021.04.15
Az ipar számos területén a valóság digitális leképezésével, az úgynevezett digitális ikrekkel....
2021.04.15
A 37-es számú főúton Bodrogolaszi térségében az 59. kilométerszelvényben történt baleset miatt a....
2021.04.15
A ceglédi nyomozók elfogták azt a két férfit, akik a gyanú szerint elloptak egy magára hagyott....
2021.04.15
2023-tól a General Motors Cruise cég robot taxijai Dubaj utcáin lesznek – írja az automobilwoche.de....
2021.04.15
A járványhelyzet ellenére is minden idők egyik legnagyobb szabású járműberuházására készül a....
2021.04.15
2021 első negyedévében is megőrizte a kivonásokkal tisztított magyarországi újautó piacon tavaly....
2021.04.15
A Magna és a REE együtt építenek elektromos autókat – írja az automobilwoche.de   ..
2021.04.14
Kigyulladt egy autó Karcagon, nem sokkal éjfél előtt - írta a Katasztrófavédelem. A tűzoltókat a....
2021.04.14
Amint felharsan a kettős megfúvású turbóval lélegeztetett sorhatos, érezzük és tudjuk, hogy a....