Honda NSX

Japán svácji óra Amerikából – az NSX motorja - 1. rész

2019.07.02.

Most akkor ez pontosan micsoda? Oké, gyors, lapos és piros, meg mellesleg technológiai remekmű. De milyen a szíve? Górcső alatt az NSX erőforrása!

Kétségtelenül az NSX motorjának robbantott „ábrája” ragadta meg leginkább az ember tekintetét, amint belépett a Honda Heritage Centerbe. Igazság szerint nemhogy belülről nem látja túl gyakran földi halandó a szupersportautót, de meztelenül, illetve motorját teljesen szétkapva aztán végképp nem.

Szóval dupla, sőt, tripla élvezet volt így látni végre az NSX-et a 2016-os sorozatgyártás óta. Tripla az élvezet, de ennek itt négy motorja is van, vagyis még mindig 1:0-ra vezet a hibrid versenygép a számok tekintetében. Hiába, aki egyszer beteszi a lábát a Honda ohiói paradicsomába, nem véletlenül nem vágyik nemhogy haza, de sehova máshová sem. Mert kulisszatitkokkal találkoztunk.

A japán márka amerikai kutatásfejlesztő részlege tervezte meg az NSX-et. Természetesen dolgoztak rajta japánok, szép számmal vannak itt kint Raymondban is, de mégis nagy szó, hogy itt álmodták meg a nagyját. És ezt itt is gyártják Amerikában, egyedüliként a szuperautók között.

Belsőégésű motorja a kontinens hondás versenygépezeteiből lehet ismerős: több szériában is 500-550 lóerővel már sok-sok éve helytáll a Honda (számos futamgyőzelmet aratva), így kézenfekvő lehetett ezt felhasználni, ha már elkaszálták a válság után a 10 hengeres megoldást, no meg persze hely sem nagyon akadt hátul a jelenlegi elrendezést elnézve. A V6-os biturbó több mint 500 lóerős teljesítményre képes, évek múlva is.

A 3,5 literes, 75 fokos hengerszögű blokk kettő feltöltővel büszkélkedhet. Tiltása 7500-as percenkénti fordulathoz beállított, vagyis turbós létére szép pörgős. És hogy teljesen meggyőzzenek minket, hogy egy precíz versenycsodával van dolgunk, rámutatnak, hogy 6500-as és 7500-as fordulatszám-tartományban adja le a motor a legnagyobb teljesítményét. Ez közérhetőbben annyit tesz, hogy igenis lehet forgatni, és szereti is, és kell is.

Kovácsolt dugattyúk, titán hajtórudak

A dugattyúk felülete bemunkált a szelepek helyénél, ez a felső holtponti pillanatban vagy ahhoz közel szelepöszenyitást tesz lehetővé például. Magával a felület geometriájával elég sokat el tudnak szöszölni a mérnökök, bevált kialakítások léteznek nagyobb teljesítmény, szerényebb szénhidrogén vagy éppen nitrogén-oxid emisszió esetére – természetesen nagyban függve a belsőégésű motor sajátosságaitól, például a sugár- vagy falvezetéses keverékképzéstől, de a szívócső hajlítása által előidézett bukó vagy örvénylő levegőellátástól is.

Az NSX kompakt vezérműve szárnyas kialakítású, ez a klasszikus értelemben vett himbás megoldás helyett praktikusabb, illetve a tehetetlen tömegek mérsékelhető ezzel. Maga a hengerfej pedig 22%-kal nyom kevesebbet a mérlegen. Ezt is a versenymotorokból emelték át. A szívó és a kipufogó szelepek változtatható időzítése a teljes fordulatszám-tartományban nagyobb teljesítményt szolgálja. A hűtésért jó hővezető-képességú, nátrium anyagú kipufogó szelepek és háromlépcsős vízkör felelnek, illetve szintén a hengerfej kialakításából következik az erősen bukó jellegű levegőbeáramlás majd tovább a hengerbe – ez az emissziós értékek és a jó keverékképzés miatt fontos.

Maga az üzemanyag kettős befecskendezőrendszeren keresztül érkezik a hengerekbe. A közvetlen benzinbefecskendezés magas fordulatszámnál már veszít előnyéből, ezt támogatja meg a szívócső befecskendezés.

A részecskeképződést, illetve a nem kívánt szénhidrogén-kibocsátást úgy gátolták meg a mérnökök, hogy az atomi szinten precízen kontrollált keverék homogén, minimálisan rétegzett csupán, így nem tud kicsapódni a HC a hengerfalra vagy a dugattyútetőre. A feltöltők által szállított levegő útját és a szelepek állását gondosan figyelembevevő sugárkép révén közel tökéletes lángfrontterjedéses égés valósul meg, ezáltal az utolsó szénhidrogén molekula is hatékonyan el tud égni, kimaxolva az egységnyi töltetből kinyerhető munkát. A sugárkép nem interferál a szívószelep keltette örvényekkel, illetve az erősen bukó, beérkező légáramlattal sem. Ebben fontos szerepe van a dugattyú előbb már említett felszíni kialakításának is.

A kettős befecskendezőrendszerben két pumpa felel a tüzelőanyag mozgatásáért 4,5 és 3,5-5 baros nyomástartományban.

A folytatásban tovább elemezzük  az NSX V6-os biturbóját. Tarts velem ismét!

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.10.27
A SuperCharge nevű bajnokság első szezonját a tervek szerint 2022-ben rendezik meg. ..
2020.10.26
A Rendőrség népszerű videóinak újabb része került fel a Facebookra. Szabálytalan autósokból ezúttal....
2020.10.26
Fogynak a Ladák és Zsigulik, de még mindig vannak annyian, hogy elfoglaljanak egy repülőtéri....
2020.10.26
Lehet valami egyszerre elegáns és vulgáris? Megfér egy testben az arisztokratikus kifinomultság és....
2020.10.26
Alexander Galaganov Oroszországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2020.10.26
Az autóbusz töltőberendezés-gyártóknak és -forgalmazóknak hétfőtől megnyílt a lehetőségük arra,....
2020.10.26
A Kecskeméti Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának munkatársai az állampolgárok....
2020.10.26
Bevezető áron használhatják a villanyautósok az E.ON november 24-től fizetőssé váló elektromos....
2020.10.26
1910-1920. A tömeggyártás kezdete, avagy út a luxustól a szükségesig. A nagy sorozatú termelés....
2020.10.26
Baleset miatt több kilométeres torlódás alakult ki az M1-es autópálya Hegyeshalom felé vezető....