Japán
Az előzés motorja a rohamosan bővülő kínai elektromosautó-szektor. A számok még beszédesebbek, ha hozzátesszük, hogy a kínai vámhattóságok – más statisztikai módszert alkalmazva – az autóexport teljes mennyiségét még magasabbra, 5,22 millióra tették, ami óriási, 57%-os éves növekedést jelent az előző évhez képest. Ráadásul ebből az irdatlan mennyiségből minden harmadik jármű teljesen elektromos.
Az alapvető különbség a kínai és a japán eredetű autók között az, hogy míg Kína alapvetően hazai gyártásban állítja elő a gépkocsikat, addig a japán autógyártók - köztük a Toyota, a világ legnagyobb autóexportőr vállalata - hatalmas mennyiségű járművet gyárt külföldi országokban.
2022-ben Japánban a járműgyártás - a motorkerékpárok nélkül - 7,84 millió darabot tett ki, viszont a szigetország érdekeltségei külföldi üzemekben közel 17 millió darabot állítottak elő. A teljesen elektromos modellek helyett a japán gyártók már régóta az akkumulátort és a belső égésű motorokat ötvöző hibridekre tették a hangsúly. Ezen a területen az olyan autók, mint a Toyota Prius, úttörő szerepet játszottak.
2022-ben a Japánban eladott autóknak mindössze 1,7%-a volt elektromos, szemben a nyugat-európai 15%-kal. Az Egyesült Államokban ez az arány csupán 5,3%, Kínában viszont csaknem minden ötödik új jármű tisztán akkumulátorral működik.
A japán autógyártók meg akarják erősíteni elektromos járművek gyártását, kezdve a Toyotával, amely 2026-ig évi 1,5 millió, 2030-ig pedig évi 3,5 millió elektromos járművet szeretne eladni.