Extrák utólga

A jó autó holtig tanul, de mi fizetjük

2025.09.05.

Egyre több az utólagos teljesítménynövelés, extra bővítés, akár az éteren át, de egyiket sem adják ingyen.

Nagy dolog a távolsági szervizszolgáltatás, amivel növelni lehet az elektromos autó hatótávját, vagy a jármű végsebességét, frissíteni a térképet, de mostanság egyre több elvárható funkcióért is fizettetnek a gyártók.

Műszaki lehetőségeit kihasználva és persze nyereség növelésben ebben tényleg élen jár a Tesla, melynek legújabb akciója nem oldható meg távolról az éteren át, mert a kényelmi-biztonsági tartozékért be kell gurulni a műhelybe és persze fizetni is.

Ötven éve esély sem volt erre, annak is örültél, amit kaptál a legendás Mekurtól, már ha végre felkerültél a listára és kivártad a 4-5 évet, amíg megérkezik az előjegyzett új autó. Például a Wartburg, Trabant, Zsiguli, vagy Moszkvics.

Egy 407-esen tanultam vezetni, felejthetetlen emlék és nem csak vizsgadrukk, hanem a fura irányjelzője miatt is. Az öreg moszkovitának nem volt indexkarja, a kanyarodási szándékot a kormányoszlop közepére épített kis kar elmozdításával kellett jelezni. Ez a megoldás már a múlt századi Fordokon és Škodákon is megjelent, de egyáltalán nem volt praktikus, ahogy a későbbi Fordok azonos helyre épített és éppen baj esetén nehezen elérhető vészvillogó kapcsolója sem.

Na erre tett rá egy lapáttal a Tesla, amikor csak gombbal szállította több modelljét, amit sokan nem kedveltek meg, joggal.

A népharagot meghallotta a gyártó és megoldást kínált, igaz nem ingyen.

A 2024-es Tesla Model 3 Highland egyik kellemetlen pontja, hogy nem került bele gyárilag hagyományos bajuszkapcsoló, indexelni a kormányra épített gombokkal lehet. Erre azonnal reagált a legnagyobb európai villanyautópiacon egy norvég webáruház, mely negyedmillió forintos áron pótolta a hiányt. Ez hasonlóan működik, mint a Model 3 frissítése előtti gyári megoldása, tehát nem csak irányjelezni képes, de fokozatot is lehet vele választani, ablakot törölni, távolsági fényt kapcsolni és dudálni.

Aki hagyományos, de gyári indexkart akar Tesla Model 3-asába, az fizessen, mert akkor utólag beépítik autójába 120 ezer forintnyi jüanért. Az ajánlat csak Kínára igaz, helyi Tesla márkaszervizben építik be: a művelet részeként a kormányt is egy olyan darabra cserélik, amin már nincsenek rajta a feleslegessé váló gombok.

Apropó, utólagos fizetés.

Az autóipar korábban csak kisebb trükkökkel növelte nyereségét. Egyre több modell monitorján jelenik meg az ijesztő és nem túl barátságos mondat: Az ön járműve nem jogosult erre a szolgáltatásra, bővítse lehetőségeit előfizetéssel! Ennek magyarázata, hogy a legtöbb hardver már minden autóban benne van, mert így olcsóbb megrendelni a beszállítóktól, de korlátozott szolgáltatással, az extrák csak fizetés ellenében szabadíthatók fel és használhatók. Például később is „megrendelhető” a vezetéstámogató rendszer kamerája, mely szervizlátogatás és utólagos szerelés nélkül távolról is aktiválható.

A Functions on Demand, vagyis igényelhető funkciók olyan prémiumkiegészítőket jelentenek, amelyek gyárilag beépített szenzorokat és online adatokat használnak. Ez különösen az USA-ban működik, ahol a német prémium márkák 90 százalékát eleve ülésfűtéssel kérik, a gyártónak ezért jobban megéri minden darabot így leszállítani, majd az ügyfél kívánságára később aktiválni a funkciókat, természetesen plusz pénzért.

A távoli beavatkozás lehetőségéért olykor pénzt is kaphat az autó használója: a General Motors legújabb modelljének vásárlói 5500 dollár kedvezményt kapnak az árból, ha a gyártóval megosztják az elektromos Cadillac Lyriq felhasználási adatait. A kiszivárgott titoktartási szerződés híréről így nyilatkozott a Detroit Free Pressben a márka szóvivője, Michael Albano: A Cadillac Lyriq Targeted Private Offer különleges privát ajánlattal közvetlenül szeretnének tapasztalatokat gyűjteni az autó tényleges használatáról. Hasonló szerződést köthetnek az elektromos Hummer tulajdonosaival is. De nemcsak utólagos szolgáltatásokkal kerestek már eddig is sok pénzt a gyártók, melyek a spórolást már évtizedekkel korábban elkezdtek, igaz, a vevők kárára.

Drága, de életmentő lehet

A Car-Net szolgáltatás applikációjával az autó helyzetét is lekérdezheti tulajdonosa, amennyiben előfizet erre. 2023-ban az Illinois állam USA) rendőrsége kérte a VW helyi képviselet segítségét egy ellopott VW Atlas megtalálásában, mert az autóban ült egy kétéves gyerek is.

A cég csak akkor volt hajlandó segíteni a rendőrségnek, ha befizetik a 150 dolláros szolgáltatási díjat. Erre nem került sor, mert az autó tulajdonosa egy közeli parkolóban megtalálta a lopott autót és benn a kisfiút

Extrák utólag, amerikai, német..

A legtöbb gyártó stratégiai tervében szerepel, hogy néhány éven belül több milliárdnyi nyereséget termeljen a digitális szolgáltatások értékesítéséből. A folyamat nem mostanság indult, hiszen a GM 1995-ben indította útjára az OnStart, és most azt állítja, hogy 4,2 millió fizető ügyfele 2 milliárd dollár bevételt generál 70 százalékos nyereséggel.

Az anyag és költségtakarékosság jegyében egyre több tartozék lett feláras, napjainkban a gyárilag beépített, de letiltott extrák utólagos feloldása a divat, természetesen utólagos fizetésért.

A beszállítói árak agresszív lenyomásával a gyártók inkább a legtöbb extrát beszerelik minden modelljükbe, de azok csak felár ellenében használhatók, akár utólagos fizetéssel. Nem kell szervizbe menni, mert online feléleszthetők a szolgáltatások: az észak-amerikai piacon a BMW fűthető kormány és ülés csomag aktiválása havi 18, évi 180, három évre 300, örökre 415 dollárba kerül.

A Volkswagenben alapfelszerelésnek számító Ready to Discover rádió 615 dollárért navigációs rendszerré bővíthető. A Stellantis és a General Motors előrejelzése szerint 2030-ra évi 23-25 milliárd dolláros bevételt jelenthetnek az előfizetések és a szoftverszolgáltatások.

...és orosz módra

A szankciós alkatrészhiány miatt alaposan lebutított Ladák készülnek Togliattiban: a 2022-es modellekben már nincs (Bosch által gyártott) blokkolásgátló fékrendszer és a Classic '22-es Nivából nem csak az ABS hiányzik, hanem még sok más kiegészítő, többek között a motoros ülés, légzsák, mobilcsatlakozó. Kap viszont „audio felkészítést”, ami azt jelenti, hogy a beépített antenna és kábelköteg később lehetővé teszi a hiányzó fejegységek és hangszórók beépítését.

.További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

RSS kategória (Hírstart tematika): 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....
2025.12.05
Megpróbált meglépni a járőrök elől egy autós, aki ittasan ült volán mögé. Mint kiderült, ő maga is....
2025.12.05
Megérkezett a hazai márkakereskedésekbe az új Citroën C5 Aircross SUV. A 2026-os Év autója döntős....
2025.12.05
2026-ban az Audi egy igazán különleges jubileumot ünnepel: az öthengeres motor 50. évfordulóját. Ez....
2025.12.05
Tudta, hogy Bécsben már nem csak a templomban lehet beszélgetni egy lelki vezetővel? Toni Faber, a....
2025.12.04
A HangZóna mai vendége Mikesz Csaba a Magyar Közút Nonprofit Zrt. műszaki vezérigazgató helyettese....