elnöki limuzin

Joe Biden limuzinja, avagy mire képes az elnöki Szörnyeteg

2021.02.23.

Az Egyesült Államok új elnöke, a demokrata Joe Biden egyelőre az elődjétől, a republikánus Donald Trumptól „örökölt” hatalmas és különleges limuzinnal jár. Az autómonstrumot az amerikai közbeszédben úgy emlegetik: "Szörnyeteg". Biztonsági okokból, ráadásul, minden konvojban kettő van belőle.

Ám azt rebesgetik, hogy az új amerikai elnök, aki a környezetvédelem elkötelezett híve, új korszakot hoz ebben a tekintetben is. Már bejelentette, hogy elektromos kocsikra cserélik az ország teljes hivatali autóparkját. Innen pedig logikusan következik, hogy ez a sors vár az elnöki limuzinokra is. Egyes források már azt is tudni vélik: a leendő elnöki autó a Cadillac Ultium EV-technológiájának nagy debütje lesz.

Airforce One, Cadillac One

De maradjunk egyelőre a jelennél.  Az Egyesült Államok új elnökének, a demokrata Joe Bidennek a hivatalos autója továbbra is az a Cadillac One, amelyet hivatali elődje, a dicstelen körülmények között távozott Donald Trump már három éve használt. A szó minden értelmében fenséges limuzin a megjelenése és felszereltsége miatt joggal kapta a „Szörnyeteg” (Beast) becenevet.

A január 20-i elnöki eskütételt követően Biden és felesége már a Szörnyeteg fedélzetén hagyták el a beiktatási ceremónia helyszínét, mielőtt a főváros, Washinton D. C. számos pontján eleget tettek volna hivatalos kötelezettségeiknek.  

A limuzin 2018 szeptemberében került a Fehér Ház akkori lakójához. Donald Trump közismert luxusimádatáról. Ezt érvényesítette hivatalának berendezésében, állami repülőgépe, az Airforce One esetén, és persze szolgálati autójában is. Különleges kívánságait figyelembe véve építették meg számára a Cadillac One-t is, aminek komfortját most utóda élvezi.

Trump nyilvánvalóan nem volt felkészülve a hatalomváltásra, ezért nagyszabású terveket szőtt saját luxuskörülményeinek további kialakítására. Ennek jelképe lett volna az Airforce One következő generációja, melynek még a színezésébe is beleszólt a tervezés időszakában. A republikánus párt vörösét akarta rajta viszontlátni. Az elnökváltás után azonban nagy valószínűséggel az elnöki repülő színe marad az a klasszikus kék, ami az elmúlt évtizedek alatt az elnök különgépének szimbólumává vált.

Trump öröksége

De most maradjunk az autók világánál!

Az USA 46. elnöke, Joe Biden – legalábbis egyelőre – nem vált autót. Első megnyilatkozásai alapján arra lehet számítani, hogy a mostani Szörnyeteg még évekig az Egyesült Államok elnökének hivatalos gépkocsija lesz.

A korábbi hagyomány szerint a Fehér Ház lakójának hivatali autóját hét-nyolc évente cserélik. Ha ez most is így lesz, könnyen kiszámítható, hogy a következő autóváltásra valamikor 2024-2025 tájékán kerül majd sor. Vagyis addig biztosan várniuk kell az amerikai autóipar óriásainak, hogy valamelyik megkapja a megtisztelő felkérést az új – várhatóan már elektromos - elnöki autó megtervezésére és legyártására.

Joe Biden egyébként jól ismeri az elnöki limuzinok hangulatát. Barack Obama alelnökeként számtalanszor utaztak együtt a Cadillac One-ban.

Mit lehet tudni róla?

Bár az elnöki limuzinról írt valamennyi cikk megemlíti, hogy a kocsi műszaki és biztonsági adatai titkosak, valójában a főbb paramétereket mindenki ismeri.

Annyi bizonyos, hogy a Szörnyeteg a világ egyik legbiztonságosabb járműve. A Cadillac gyártója, a General Motors autóipari óriás a felelős azért, hogy ez a kerekeken gördülő monstrum valóban olyan bevehetetlen erőd legyen, mint amilyen a híre.

Annak idején a General Motors összesen 15,8 millió dolláros szerződést kötött a Fehér Házzal, amibe az elnöki hivatal által használt összes páncélozott limuzin beletartozik.

A Cadillac One korábbi kiadásainak alapja a márka egy-egy limuzinja volt. Az alapvető műszaki adottságokat fejelték meg olyan technikai megoldásokkal, melyeket a Genereal Motors ernyője alá tartozó másik márka, a GMC modelljeinek fejlesztése során dolgoztak ki.

A masszív óriás-terepjárók és XXL-pickupok módosított alvázára épült a mostani, összkerékhajtású "Beast" is, melynek páncélozott, egyedi építésű karosszériája az aktuális utcai Cadillac típusokra, a CTS-re és a CT6 dizájnjára emlékeztet.

Modern kori kentaur

A jelenlegi elnöki limuzin 2018. szeptember 24-én állt szolgálatba. Nem a General Motors egy konkrét modelljének átalakított változata, hanem egy önálló, specifikus jármű.  Felül luxuslimuzin (Cadillac), alul haszonjármű (GMC).

Bár az árát nem tették közzé, a The Guardian, brit lap szerint minden egyes limuzin 1.5 millió dollárjába kerül az Egyesült Államok adófizetőinek.

A leszerelt elnöki autókat a titkosszolgálat segítségével szétszerelik és megsemmisítik, nehogy titkai idegen kézbe kerüljenek. Az elnöki autópark manapság 24–45 járműből áll, amelyben a limuzinon kívül ott vannak még a biztonsági és egészségügyi szolgálat autói, a sajtósok kocsija és egyéb kiszolgáló járművek is. 

Becslések szerint a Szörnyeteg karosszéria-vastagsága körülbelül 20 centiméter lehet, és ellenáll a nagy kaliberű lövedékek becsapódásának, köszönhetően az acél, alumínium, titán és kerámia ötvözetéből készült páncéljának. Egyes spekulációk szerint még egy Kevlar-réteget is beépítettek az autótestbe. Ebből az anyagból készülnek a golyóálló mellények. A benzintankot is páncélozták, és tűzálló bevonattal látták el.

A különleges kialakítású Cadillac ajtói olyan nehezek, mint egy Boeing 757-es repülőgépé. 

10 tonnányi biztonság

A páncélozott, 10 tonnás testet egy 8,1 literes Vortec benzinmotor mozgatja, melynek fogyasztása ennek megfelelően elképesztő: 29-64 liter 100 kilométerenként. Tömege miatt azonban nem csoda, ha végsebessége nem haladja meg a 97 km/h-t.

Ami az üvegezett felületeket illeti, ezek szintén golyóállóak. Az abroncsok az újonnan kifejlesztett "RunFlat" defektbiztos technológiával készültek, amely lehetővé teszi, hogy ha sérülés éri a kereket, az autó akkor is legalább 100 kilométert meg tud tenni teljes sebességgel.

A jármű ezen felül egy olyan biztonsági rendszert is magában foglal, mely hermetikusan lezárja a belső utasteret, megvédve a benne utazókat az esetleges vegyi fegyverekkel történő támadás ellen. Az autó képes arra, hogy önálló oxigéntartaléka felhasználásával tökéletesen szeparálja a belső szellőzést a külső környezettől.

Végül a Szörnyet ellátták a legmodernebb kommunikációs rendszerekkel, amelyek tartalmazzák a legkorszerűbb telefonokat, számítógépeket és műholdas kommunikációs eszközöket.

Csak az elnök és a sofőr oldalán lévő ablakokat lehet fel- és leengedni, a többi rögzített.  Az üveg vastagsága és sötétített színe miatt az utasfülke természetes világítása elég gyér, amit belső fluoreszkáló LED világítási rendszer kompenzál.

Az elnök vére

Az autó hétszemélyes. Az első ülésekbe központi kommunikációs rendszert építettek. A második üléssor három ülése az autó belseje felé néz. Ezek lehajthatóak. A két hátsó ülést az elnök és kísérője számára tartják fenn. Ezek külön-külön mozgathatóak, s akár ágyként vízszintbe helyezhetőek.

A vezetőtől és kocsikísérőtől lehúzható üvegfallal elválasztott utastérben a menetiránynak háttal hárman utazhatnak egy kanapén, az elnök pedig az ajtók vonalán túl, a jobb oldali  hátsó ülésben foglal helyet. Mellette van még egy különálló fotel is a first ladynek vagy más illusztris utasnak.

A két üléssor között egy összecsukható asztal található. A belső rekeszek olyan kommunikációs berendezéseket tartalmaznak, amelyek lehallgathatatlanná teszik az autóban zajló magán- és telefonbeszélgetéseket.

Arra az eshetőségre felkészülve, ha a Szörnyet támadás érné, és az elnök megsérülne, az autó hűtőrekeszében tartalék vérkészletet is elhelyeztek.

Amikor az elnök országon belül utazik, a Cadillac One-ra kitűzik az amerikai elnöki zászlót és a nemzeti lobogót, melyeket célzott fénnyel világítanak meg. Amikor az elnök külföldön tesz látogatást, a limuzint mindenhová vele viszik. Ilyenkor az elnöki zászlót felváltja a fogadó ország lobogója.

A Szörnyeteget légi úton szállítják az elnök bel- és külföldi programjainak helyszínére. Ezt a feladatot országon belül és kívül az Egyesült Államok Légierejének C-17 Globemaster III típusú gépe látja el.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.02.28
Egy 18 éves lány életét vesztette egy szánkóbalesetben vasárnap Ausztriában, a liezeni kerületben,....
2021.02.28
25 éve léteznek, még ma sem széria. Érdekes működési elvük most egyszerűen! ..
2021.02.28
Mileta Miloradovic Szerbiából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2021.02.28
Az észt versenyző az első szakasztól az utolsóig dominált a havas versenyen, de a világbajnoki....
2021.02.28
Nem csak a Trabant, hanem időnként a Simson  motor is bekerül a rendőrségi hírekbe Németországban.....
2021.02.28
E heti rajzunk készítője Kelemen István, rajzának címe: Slamasztika. ..
2021.02.28
Korábban mi irányítottunk, így nem kellett ezzel számolnunk, de mi lesz a mozgásváltozás okozta....
2021.02.28
Hétfőtől negyedik alkalommal nyílik meg az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM)....
2021.02.28
A flottakezelésben piacvezető LeasePlan új kereskedelmi igazgató kinevezésével indította a 2021-es....
2021.02.28
A tavaly ősztől már Magyarországon is rendelhető, és most tavasszal a hazai márkakereskedésekbe is....