indiai autóipar

Jön az elektromos Suzuki, az indiai S-Presso, meg Punch

2023.05.27.

Az ígéret földjei voltak, ma pedig igencsak eltérő csúcsokat döntögetnek.

A Maruti-Suzuki gyár tárolója Új-Delhiben  Fotó: Boros Jenő

A 2006-ban született BRIC betűszó négy országot jelölt, aztán Brazília, Oroszország, India és Kína kiegészült Dél-Afrikával, az immár ötbetűs BRICS 3,3 milliárd embert képvisel, és a globális GDP ötödét.

Ígéretes piacok, melyek jól indultak, volt idő, amikor az R-betűs szereplő (Russia) ott lihegett Németország hátában, aztán jött a gazdasági válság, a világjárvány, majd a háború.

Bőven van hír az orosz járműiparról és piacról, mely másfél évtizede még olyan tempóban bővült, hogy közelített a legnagyobb európai autópiachoz: lakosságarányosan volt esélye a 4,2 millió németek utoléréséhez, de aztán nem sikerült DRS-távolságra kerülnie, sőt ki kellett szállnia a versenyből. Sok más térséghez hasonlóan a 2008-as gazdasági világválság megtörte az orosz lendületet és a 3,2 milliósa éves újautópiac felére esett, majd a tavaly februárban indult háború tovább rontotta a helyzetet: a 687 ezer új személykocsi mínusz 58,8 százalékos zuhanást jelent egy év alatt. A beszállítói tilalmak és a külföldi márkák kivonulása miatt az oroszországi autógyártás ennél is nagyobb mértékben esett vissza.

Negatívban áll a brazil piac is, lassult a kínai növekedés, miközben alaposan megugrottak a dél-afrikai és indiai újautó-értékesítések.

Dél-Afrikában 2022-ben 556 ezer autót gyártottak, ami 11 százalékkal több az előző évnél, az 529 ezer új kocsieladás pedig 17,6 százalékos növekedést jelent az OICA adatai alapján.

Eltérő tempó a forgalomban Fotó: Boros Jenő

India népességszámban már első, járműiparban harmadia, ami tavaly 5,5 millió gyártott és 4,7 millió eladott új autót jelent. És van még bőven piaci tartalék, mert a világ legnépesebb országában csak a lakosság 7,5 százalékának van gépkocsija, miközben Kínában a városi lakosság felének, a vidéken élők negyedének.

Folyamatosan bővül az indiai autóipar, lenne elég mennyiség hazai termékből, de a gyártókat és vevőket is egyre nagyobb közterhek sújtják: a legtöbb új autóra 28 százalékos áru- és szolgáltatási adót kell fizetni, ami miatt a Maruti Suzuki legolcsóbb kisautójának ára 4100 dollár.

A Világbank adatai szerint Indiában az éves átlagkereset évi 2300 dollár, Kínában 12,5 ezer dollár, az USA-ban 69 ezer dollár.

Az indiai járműpiac 70 százalékát uralja a Maruti-Suzuki és a Hyundai-Kia, a maradékon osztozik Tata, a Mahindra, vagyis négy cégcsoporté a torta 90 százaléka, a maradék tíz százalékos szelet jut a VW AG-hez tartozó Škodának, valamint a Nissannak, a Fordnak és a General Motorsnak.

S-Presso mini      Forrás: Maruti-Suzuki

A belső piacon domináns Maruti Suzuki három telephelyének (Gurugram, Manesar, Gujarat) éves kapacitása 2,25 millió autó. A hazai gyártók egyre színesebb a kínálatában a klasszikus Swift, Fronx és Jimmny mellett megjelent az S-Presso és a Punch is.

Elektromos eVX    Forrás: Maruti-Suzuki

A Delhi autószalon sztárja volt az elektromos Suzuki eVX, és a Tata Sierra EV, igaz a bemutatón még csak a tanulmánymodellek szerepeltek, de már tesztelik a prototípusokat, melyek sorozatgyártása jövőre indulhat.

A legszélesebb portfólióval a Tata rendelkezik, a Jaguar és Land Rovere márkákat birtokló indiai konszern páncélozott harci-járműveket is gyárt és megújította a világ legolcsóbbjaként meghirdetett, de nem éppen világsikeressé lett Nano mikró autót.

Sierra EV tanulmánymodell     Forrás: Tata

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) szerint az indiai a kormány 3,2 milliárd dolláros támogatási programja felpörgette az elektromos autók és részegységeinek gyártását, amihez hozzájárult a külföldi márkák 8,3 milliárd dolláros beruházása is. A Stellantishoz tartozó Citroën februárban mutatta be az elektromos e-C3-at, miközben intenzív beszállásra készül az Audi és a Volvo is. Nem lesz könnyű dolguk, mert az elektromos piacon is a hazaik dominálnak: a Tata Motors uralja a tisztán elektromos hajtású autók piacának 85 százalékát, igaz, a tavalyi eladásokban az EV modellek aránya nem érte el a 3 százalékot.

Beszállt az elektromos jármű bizniszbe az Ola Electric motoros cég, mely jövőre napelemes tetejű autókat gyárt. Korábbi kudarcos kísérlete után ismét megpróbálkozik indiai gyártással a Tesla.

Altoz Racer      Forrás: Tata

Miközben a tuk-tukok és személyautók között egyre több a gázos vagy elektromos hajtású, még nem szorították ki az indiai utakról az emberhajtású riksákat. Így van ez a négykerekűek között: még nem tűntek az Ambassadorok. Az egykori gyarmattartóktól levetett autómárka termékeinek többsége az államapparátusban szolgál, a hófehér kocsikon megkülönböztető jelzé és csillagos zászló is figyelmeztet erre.

Indiai autókrónika

Más fejlődő országokhoz hasonlóan az indiai autógyártás is levetett modellekkel indult: a nyugat-bengáli Uttarparában működő Hindustan Motors üzemében 1957-ben készült az első autó, az India, mely egy régebbi Morris Oxfordból származott. A brit márka megszűnt, ám utódját még 2008-ban is gyártották: 7700 készült a főleg taxiként és hivatali autóként szolgáló Ambassador modellből.

Az utolsó sorozat, az Ambassador Avigo 2002-ben új orr-részt, 2004-ben első tárcsafékeket kapott. A gyár kínálata 1979-ben az éppen kifutó Vauxhall Victor reinkarnációjával, a Contessa Classic-kel bővült, ám az elavult modellkínálatnak is köszönhetően a Hindustan az egyetlen visszaeső márka lett a folyamatosan bővülő indiai piacon. A Morris Oxfordtól gyártását a kereslet visszaesése miatt 2014-ben leállították, a modellből utolsó teljes évében, 2008-ban már csak 2200 kelt el.

A 2017 februárjában a PSA Peugeot-Citroën 12 millió dollárért megvásárolta az indiai Hindustan Motorstól az Ambassador márkát.

Egy másik gyárban veteránnak számító Mercedes terepjárók készültek Bajaj Tempo néven.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....