Forma-1 Szingapúri Nagydíj

Jön az első hőségriasztás az F-1-ben: zavarja a pilótákat az új hűtőmellény

2025.10.03.

Először hirdetett hivatalos hőségriadót az FIA a Forma–1-ben, ez az idei évtől használható hűtőmellények bevetését jelentheti. A versenyzők véleménye még mindig megoszlik az újításról - de mi a probléma vele?

A szingapúri hétvége során az előrejelzések szerint 31 Celsius-fok fölé is emelkedhet a hőmérséklet a versenyen, ezért az FIA versenyigazgatója, kiadta a hivatalos hőségriadót. Az F1-ben ez újdonságnak számít. Az idei szezontól a szövetség lehetőséget kínál a versenyzőnek, hogy ilyen esetekben tömeghátrány nélkül használják az FIA által kifejlesztett új hűtőruházatot.

Amikor az FIA hivatalos hőségriadót hirdet, a csapatoknak nincs választásuk, az autóikba be kell építeniük a hűtőruházatba hűtőfolyadékot pumpáló készüléket, amik miatt a versenyen 5 kilogrammal emelik az autók minimumtömegét. A versenyzők mindeközben szabadon dönthetnek arról, hogy felveszik-e a speciális, csövekkel ellátott ruhát, vagy sem. Amennyiben nem, úgy a csapatuknak ezt ellensúlyozandó egy fél kilogrammos ballasztsúlyt kell elhelyezniük a pilótafülkében, hogy a mellényről lemondók ne kerülhessenek előnybe.

Fotó: hirado.hu/XPB

Miközben hivatalos jelzést most először adott ki az FIA, a hűtőmellények nem most debütálnak. George Russell Szaúd-Arábiában és Bahreinben is használta már a megoldást. Akkoriban több társát meglepte ezzel, hiszen a ruházat felvétele tömeghátránnyal. „Már használtuk párszor idén a hűtőmellényt a forró versenyeken, de ez az első alkalom, hogy kötelező lesz, ami jó hír. Nem mindenki tartja teljesen kényelmesnek, de szerintem egyesek kényelmesebbnek tartják, mint mások. Idővel majd fogják módosítani a kívánalmainknak megfelelően, de a koncepció jó. Amikor kilencven százalékos páratartalom mellett versenyzel, és a pilótafülke hatvan fokos lesz, olyan az autóban ülni, mint egy szaunában. Szóval mind üdvözöljük ezt” – mondta a mercedeses.

Megkérdezték, miért tartják mégis többen kényelmetlennek a hűtőruhát. „Mások nevében nem beszélhetek, de a csövek a hátadon és elöl csatlakoznak, és a bordáid körül vannak, így a nagy tempójú kanyarokban, nagy G-erők mellett úgy érzed, hogy ezek a csövek a bordáid közé mennek. Ez eleinte nálam is probléma volt. Aztán változtattak dolgokon, és javult a helyzet.”

„Ezek a csövek mindenesetre a bordád körül haladnak el, és nem ez a tökéletes hely. Itt nincs túl sok nagy tempójú kanyar, sem nagy G-erők, szóval nem hiszem, hogy komoly gond lesz” – magyarázta Russell.

Carlos Sainz kiemelte, nem önmagában a hőmérséklet indokolja a hűtőmellény használatát és az FIA figyelmeztetését. „Talán huszonkilenc fok lesz, de a páratartalom miatt az autóban és azon kívül is többnek érezzük. E két érték együttese számít. Szerintem a meleg önmagában nem olyan rossz. Magyarországon is nagy a meleg, de nem ilyen párás. És önmagában a pára sem olyan rossz, ha nincs akkora meleg.”

Cunoda Juki hűtőruházatban Szingapúrban. Fotó: Red Bull

Miközben Russell a kényelmetlenséget említette problémaként, Sainz elárulta, a mellény működésével is lehetnek gondok. „A csapatok egyre jobban dolgoznak vele. Elsőre talán fél óráig kellett használnunk. Remélem, most az egész rendszer legalább egy óráig működik. Egy kétórás versenyről van szó. De voltam már Szingapúrban tízszer, ha elromlik vagy nem működik, akkor sem fogok aggódni. Ha működik, annál jobb, mert akkor kevésbé fogunk szenvedni.”

„Még finomítani kell rajta. Nem is vártam, hogy az első évben tökéletesen fog működni. Az F1-es mérnökök és a beszállítók mindig találnak megoldásokat, és el fogják intézni” – mondta a williamses.

Hozzátette: „Nem érzem olyan kényelmesnek, mint amikor nincs rajtam, de a versenyen eljön egy pont, amikor észre sem veszed már, hogy rajtad van. Szóval egészen jó, ha már észre sem veszed. Én Dzsiddában használtam először, és működött. Nem tartott sokáig, ezért is dolgoztunk rajta.”

Fernando Alonso bízik benne, hogy nem múlik el hamar a hűtő hatás. „Szerintem rendben kell lennie a versenytáv alatt, legalább az első szabadedzés egy órája alatt ugyanúgy működjön az első és a hatvanadik percben.”

Oliver Bearman és a „hűtőmellény” Fotó: hirado.hu/XPB

Oliver Bearmanben még vannak kétségek. „Gyanítom, hogy hasznunkra lesz, de persze ki kell próbálni az első és második szabadedzésen, hogy kiderüljön, tényleg hidegen tart-e. Az egyetlen gond, ha túl gyorsan olvad, és csak a meleg vizet keringeti benne. Akkor talán csak jobban felmelegít, mint ha nem viselnéd.”

Alexander Albon szerint érdemes használni a segítséget. „Jó, hogy dönthetünk a hűtőmellény használatáról. Az egyes csapatok megoldása eltérő, és a hűtőmellénynél is vannak különböző módok a működtetésére. Szerintem ez nem rossz, és biztonságosnak tartom. Egy lépést jelent a versenyzők kényelmének növelése felé. Valószínű, hogy használni fogom ezen a hétvégén. Tavaly már korán teszteltük, így van képünk róla, hogyan tehetjük hatékonnyá és kényelmesebbé” – mondta a williamses.

Nico Hülkenberg úgy véli, ha már az FIA kötelezővé teszi a berendezések autóban történő elhelyezését, és mindez nem jár tömeghátránnyal, érdemesebb próbálkozni a mellény viselésével. „Mivel eleve használnunk kell a ballasztsúlyt, talán használod a dolgot” – mondta a német.

Lance Stroll eközben amondó, lehet itt szaunás edzéseket tartani és keménye készülni, Szingapúr mindig nagy kihívás marad, és ezen semmi sem változtathat.  „Tapasztalatból mondom, mindegy, mit csinálsz, ez brutális verseny fizikális és mentális szempontból. Közel vannak a falak, nincs tér a hibázásra, és csak a pilótafülke, az autóban őrülten meleg van. Szóval ki fogom próbálni, és meglátjuk, működik-e. Talán csak öt körig fog működni, és aztán már nem fog tovább hűteni, a többi ötven körben pedig csak szenvedni fogsz” – tette hozzá Stroll.

A mellénnyel pénteken még a megoldást év elején határozottan feleslegesnek tartó Lewis Hamilton is fog tenni egy próbát, mert tavaly nehézségei voltak a szingapúri melegben. „Nem próbáltam ki korábban. Talán most ki fogom, mert tavaly túlmelegedtem itt. Viszont ez a hűtőmellény eléggé kényelmetlen, főleg a hátadnál. Az első szabadedzésen ki fogom próbálni, hogy lássam, milyen” – mondta a ferraris.

Csapattársa, Charles Leclerc mindeközben nem aggódik túlzottan a szingapúri versenykörülmények miatt. „Az FIA bejelentésével választhatunk, hogy használjuk-e a hűtőmellényeket, és ezt meg fogjuk fontolni, és észben fogjuk tartani a szabadedzéseken, ha túl meleg lenne az autóban. Nem számítok arra, hogy ez a hétvége keményebb lesz, mint a tavalyi. A tavalyi nagyon meleg, nagyon nehéz volt, de még teljesíthető” – vélekedett a monacói.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.09
A Citroën bemutatta az ELO-t, azt a tanulmányautót, amely új fejezetet nyit a márka történetében. ..
2025.12.09
Globális terjeszkedés új márkával, modellparádéval, hyperversenyautóval. ..
2025.12.09
A forgalom-ellenőrző járőrök 11 perc különbséggel kétszer is bemérték ugyanazt a személygépkocsit....
2025.12.09
Az újenergiás autók (NEV) kínai piaca erős, a verseny egyre kiélezetebb, de aligha jelent veszélyt....
2025.12.09
Milan Nedeljković lesz a BMW AG igazgatótanácsának új elnöke. A müncheni központú vállalatcsoport....
2025.12.09
Egy különleges, négynapos utazás, ahol a luxus, a kaland és a Lamborghini vendégszeretete....
2025.12.09
A karácsonyi lézerfények veszélyeztethetik a légi közlekedést, a nem biztonságos termékek vásárlása....
2025.12.09
A Lexus újraértelmezi az LS betűszót. Jelentése többé nem „Luxury Sedan”, hanem „Luxury Space”,....
2025.12.09
Újranyitja marosvásárhelyi bázisát és márciustól kilenc új célállomásra indít járatot a Wizz Air -....
2025.12.09
Kigyulladt egy kamion az M5-ös autópálya Szeged felé vezető oldalán Hernádnál, ezért a sztráda....