kínai autók

Kínai autó veri a mezőnyt

2013.10.22.

Valóságos kanosszát jártak a kínai autók, mielőtt bebocsátást nyertek az európai piacra. A kudarcos törésteszteknél ez nem különösebben meglepő, az már annál inkább, hogy a kevéssé ismert márkák esetében is milyen hírértékkel bírt. A döntően német tulajdonban lévő kontinentális szaksajtó alaposan leszedte a keresztvizet az első próbálkozókról, így esett hosszabb időre kútba a Brillance és a Landwind hódítása. Igaz, a rá is szolgáltak a kritikákra, hiszen 2005-ben Európában próbálkozók tragikusan rosszul szerepeltek a szabványos törésteszteken, ezzel pedig alaposan lerontották honfitársaik exportesélyeit is.

Szerző: Boros Jenő

Most újra megpróbálkoztak, és az eredményből látszik, hogy az eltelt nyolc év elég volt teljesen új és az európai környezetvédelmi, valamint közlekedésbiztonsági előírásoknak is megfelelő modellek kifejlesztéséhez. Kínában már nem csak a kapacitás és a modellválaszték bővült folyamatosan, hanem jelentősen javult az autók karosszériája és minősége is, hiszen európai formatervezőket és műszaki szakembereket is leszerződtettek. Az ő segítségükkel született új kínai márka, a Qoros elsőre kiállta a legkeményebb próbát az EuroNCAP töréstesztjén. Sőt, nem csak hogy kiállta, de felül is múlta európai, japán és dél-koreai vetélytársait, mert a maximálisan elérhető öt csillag megszerzése mellett részeredményeiben is magasabb százalékot ért el.

Megtört Brillance és Landwind

Az Európai Unió által támogatott EuroNCAP ( European New Car Assessment Programme ) program keretében a nagy sorozatban piacra kerülő modellek biztonságát vizsgálják. A tesztek között szerepel felnőtt-, és gyermek-utasvédelem, gyalogoselütés súlyossága, valamint aktív biztonsági rendszerek szintje, tehát nem csak az ütközéskor jól védő karosszéria ér pontot, hanem a vezetőtámogató rendszer, például az elektronikus menetstabilizáló, a sávtartó asszisztens, a koccanásgátló és az elalvásra figyelmeztető is. Minden autó utasvédeleménél értékelik a légzsákok és fejtámlák sérülések elleni hatékonyságát. Csak az a modell kaphat öt csillagot, melynek legolcsóbb kivitelében és valamennyi uniós piacon szériafelszerelés például az elektronikus menetstabilizáló rendszer.

Az európai, japán és dél-korai autókat megelőzve a legjobb idei eredményt érte el a törésteszteken az első ötcsillagos kínai autó, a Qoros GQ3-as Forrás: EuroNCAP

A EuroNCAP programban a frontális ütközés 40 százalékos átfedéssel történik, mert a statisztikák szerint ez a leggyakoribb közlekedési baleset: az autót 64 km/órás sebességgel ütköztetik deformálódó akadálynak, ami egy másik jármű méretét és sűrűségét imitálja. Az oldalütközésnél kétféle módszert alkalmaznak: az egyiknél másfél méter széles tömböt gurítanak 50 km/órás sebességgel az autó oldalának, a másiknál a fával ütközést szimulálják: ekkor 254 milliméteres átmérőjű oszlopnak ütköztetik a járművet 29 km/órás sebességgel. A gyalogoselütés imitálása gyermek és felnőtt méretű bábukkal történik 40 km/órás tempónál.

A Kínában gyártott Qoros megkapta a maximálisan megszerezhető öt csillagot és az EuroNCAP értékelésében felnőtt utasvédelemben 34 pontot ért el és 95 százalékon teljesített. Utascellája megfelelően stabil maradt a frontális ütközésnél, a vezető és a mellette ülő utas is teljes testfelülete megfelelően védett volt a frontális és oldalirányú ütközésnél is. Gyermekbiztonságból 43 pontot és 87 százalékos eredményt ért el, mind a 18 hónapos, mind a három éves védelménél. Ezekkel az eredményekkel a Qoros megelőzte a 2013-as EuroNCAP biztonsági tesztjén értékelt tizenöt autót: Lexus IS 300h, Kia Carens, Mazda 6-so, Misubishi Sapce Star, Toyota Corolla, Opel/Vauxhall Adam, Honda CRV, Citroen Picasso, Nissan Evalia, Renault Captur, Dacia Sandero, Chevrolet Trax, Toyota RAV4, Mercedes Citan, Toyota Auris.

A Kínában bevezetett C-NCAP nevű program keretében a legtöbb hazai gyártású modell elérte az öt csillagos minősítést, ami azért fontos, mert nem csak nevében, de módszerében is hasonlít az európai töréstesztsorozathoz. Ennek is köszönhetően változhat az az általánosítás, mely szerint ha kínai egy autó akkor olcsó, igénytelen kidolgozású és biztonsága sem felel meg az európai elvárásoknak. A sztereotípiáktól nem csak a személyautók, hanem a buszok és teherautók esetében is hamarosan búcsút kell majd mondani, ahogy egykoron a japán és dél-koreai termékeknél is.

Profik a Qorosnál

Vetélytárs márkáktól csábított el profi mérnököket a Qoros Auto vegyesvállalat, melyet a kínai Chery Automobile és az Israel Corporation alapította 3,4 milliárd jüanos (111 milliárd forintos) alaptőkével. A cég fejlesztési központot működtet Münchenben, Grazban és Sanghajban. 2012-ben 150 ezer autó készült az évi 450 ezer darabos kapacitású Qoros gyárban, ahol hat hónaponként  tervezik új modell bevezetését, nyilatkozta Genfben Gu Qian elnök-vezérigazgató, aki ütőképes csapatot verbuvált, hiszen a kulcsemberek korábban az Audi, BMW, Mercedes, Mini, Opel és VW   márkánál dolgoztak.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.17
Az ünnepi hosszú hétvégén, május 18. (szombat) reggeltől május 20. (pünkösdhétfő) estig ismét....
2024.05.17
Le kellett zárni az autópályát éjszaka. ..
2024.05.17
Amíg a tisztán elektromos autók piaca stagnál, addig a plug-in hybridek növekedést mutatnak, amire....
2024.05.16
Szombathely térségében történt a súlyos baleset – közölte az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.05.16
A HangZóna mai vendége Lambert Gábor, a Magyar Biztosítók Szövetségének kommunikációs vezetője. ..
2024.05.16
Közel huszonkétezren látogattak el az idei Balatonfüred Concours d’Elegance-ra, amelyet a BMW Group....
2024.05.16
A „Terminál” a valóságban.   ..
2024.05.16
A Netrisk szerint a dízelmotoros, benzines, hibrid és elektromos új autók esetén az átlagdíj az....
2024.05.16
A szegedi Csonka János Technikumban tanul az ország két legjobb autószerelője és a legügyesebb....
2024.05.16
A Mazda Motor Corporation közzétette egész éves pénzügyi, illetve értékesítési eredményeit, és a....