Skoda Octavia RS

Kamu ’vényóc’ maradhat? – Skoda Octavia RS 2.0 TSI DSG teszt

2022.06.14.

Van az úgy, hogy egy fejlesztés nagyon mellé talál, és az új Octavia RS hanggenerátora pont egy olyan feature, amit jobb lett volna kihagyni inkább.

Emlékszem azokra az időkre, nem is volt olyan rég, amikor még a 300 lóerő környéki atom hot hatchek mind 10 millió forint körül tetőztek. Aztán megkaptam a Skoda Octavia RS tesztautómat, a céges flották olcsósított, 245 lóerős zsiványát, és csak pislogtam a 16,7 millió forintos árcédulája felett. Oké, az Octavia RS nem hatchback, hanem a szegmens legtágasabb családi autója, ráadásul ez egy minden jóval megpakolt változat volt, viszont az is feltűnt már az első méterek után, hogy ez nem az a kihegyezett sportautó lesz, amire számítottam. És talán ez így is van rendjén.

Először is érdemes tisztázni, hogy mi van a dögös kaszni alatt. Mostanság ugyanis elég nagy a káosz az Octavia RS névjegy mögött. Jómagam is belekavarodtam, hiszen egy ideig csak az 1,4-es plug-in hibrid hajtáslánc felhúzott, 245 lóerős változatával volt kapható az Octavia RS negyedik generációja. Örömmel vettem viszont, hogy mire hozzám is eljutott, visszaállt a világrend, és a jól ismert kétliteres, turbós, szintén 245 lóerős benzinmotorral kaptam kézhez tűzpiros tesztautómat – hiszen egy sportautó mindig piros, ezt már gyerekkorban megtanuljuk.

Anno még a hetes Golf GTI Performance változatában teszteltem ezt a hajtásláncot, ami abban a konfigurációban sokkal vadabb, reszponzívabb volt, mint az alap GTI. Ahogy ráfogott a sperr, és a nyakadba kaptad azt a rengeteg lóerőt, konkrétan leharapta a fejed. Ehhez képest végtelen nyugalomban gurultam ki az Octavia RS-sel a telepről, és csak nem akart feljebb csúszni a vérnyomásom később sem. Maximum a szörnyen idegesítő hanggenerátortól, ami rendkívül mű V8 hangzással lengi be a kabint, és hiába kapcsoljuk ki, minden újraindításkor visszaállítja magát – ahogy egyébként minden más rendszer is.

Rendkívül kiszámítható és stabil az RS mozgása, ami mindenképp pozitív. Talán a 15 centis ültetésnek is köszönhető, hogy szokatlanul kint vannak a határai, és az utolsó utáni pillanatig tapad. Viszont amint túlfeszítjük a határait, nem igazán tudja összeszedni magát, pedig a hivatalos leírás szerint rendes lamellás sperr van benne, ami 1600 Nm-ig zárja a diffit, bár elektronikus vezérelve. Ha nem látom ezt leírva, érzésre meg nem mondtam volna, hogy van benne sperr.

Ráadásul az EU-s szabályrendszer felfalta a „DSG-fartokat”, azokat a jellegzetes durrogásokat váltáskor, amiket többek között a Golf GTI is produkált automata váltóval szerelve. Annyira csendesen hallani a motort – mármint az igazit, nem a kamu V8-at –, hogy ez a része igazából egyáltalán nem tesz hozzá az Octavia RS életérzéshez. Ráadásul már az Octavia is megszabadult a klasszikus váltókaroktól, és shift-by-wire bütyökre váltott, ami minden, csak nem izgalmas – bár tény, hogy talán itt működött eddig a legpontosabban, legfeszesebben az eddig kipróbált autók közül.

Noha én nem erre a visszafogottságra számítottam, be kellett látnom, hogy a célközönség valószínűleg pont ezt az óvatos duhajt keresi egy Octavia RS-ben. Nem feltétlenül kell, hogy egy autó mindig fel akarjon falni. Elég lehet, ha egyel dinamikusabban tudhatjuk le az óvoda-iroda kört, és ebben viszont tényleg egy kiszámítható, és egyébként döbbenetes praktikus, tágas társ lehet az Octavia RS. No, igen, helykínálatban bizony verhetetlen az Octavia továbbra is, noha az anyagminőségen volna még mit dolgozni. Lehet, hogy csak a tesztautó múltja miatt, de itt már erősen recsegtek a műanyagok az ajtókon és a középkonzolon is.

Úgy tűnik, hogy stílus terén ismét valamivel többet engedtek meg a cseheknek, mint az anyacégnek, hiszen Octavia RS-ből rendelhető kombi is (Golfból csak az erősebb R-ből van Variant), ráadásul felármentes hozzá a mamba zöld fényezés, amivel egy igazán polgárpukkasztó és menő kombinációnak tűnik. Persze abban a velvet vörös fényezésben is utána fordultak, amiben nálam járt, ráadásul a szedán kasznihoz jár egy jókora hátsó szárny is. Utóbbi fekete, ahogy az RS modellek minden részletét fekete színnel törik, egészen a hátsó feliratokig.

Abban mindenki egyetértett, hogy az Octavia RS elképesztően dögös és határozott egyszerre, a hazai kultuszát pedig jól mutatja, hogy mindenki nagyon jól tudta, hogy itt nem egy hagyományos modellről van szó, és vágyakozó tekintettel fordultak utána. Akármennyire is visszafogott a hajtáslánc tudásához képest, azért az Octavia RS továbbra is egy nyerő csomag, tágas és modern beltérrel, vonzó külsővel, és okos megoldásokkal. Már csak a hanggenerátort kellene elfelejteni, és az anyaghasználaton javítani, de akkor már nem Skoda logó lenne az orrán.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Egy 165 járműből álló, 7 millió font (3,27 milliárd Ft) értékű bZ4X-flottát rendelt a WeFlex, amely....
2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....