Crosoverek

Kap hideget, meleget a korszakváltó Eletre

2022.05.04.

Vegyes a fogadtatása, és akkor még finoman fogalmaztunk, mert kemény kritikákat kapott premierjén a legújabb Lotus.

Van akinek tetszik, van akinek nem. Az biztos, hogy nem igazi karakter az egyre uniformizáltabb crossoverek világában. Legfeljebb sárga színével rikít. Az is biztos, hogy eddig nem ilyen autók jellemezték az 1948-ban alapított és főleg versenysikereiről híres Lotus munkásságát, de meg kell szoknunk, ez a trend és a vásárlói igény. Mert ugye a Porsche, az Alfa Romeo, a Lamborghini és a Maserati után olyan márkák is beszállnak az SUV-crossover-piacba, mint a Ferrari. És most itt az Eletre, mely a Lotus első elektromos szabadidőjárműve.

Dízelmentes múlt

Vérbeli sportkocsimárkaként soha nem gyártott dízelmotoros modellt a Lotus, mely utcai autóival is mindig versenyszellemet sugallt. Idén a benzingőz is elpárolog a klasszikus üzemből, mert nyugdíjazzák a belsőégésű motorokat a pályagépeknél és rendszámosoknál, vagyis az utcai sportkocsiknál is. Elkeseredni azért nem kell, mert igencsak látványos megoldásokat ígérnek a következő évekre.

Essünk túl a szomorú fejezeten: a cégvezetés bejelentése szerint idén befejezik az Evora, az Exige és az Elise gyártását, és már csak elektromos Evija meg az Eletre rendelhető.

Az ígéret szép szó

A Lotus beváltotta ígéretét a „legerősebb hajtás és a legerősebb töltés” szlogennel, mert a kétezer lóerős Evija kilenc másodperc alatt gyorsul háromszázra. Darabszáma viszont biztosan elmarad elődeitől, mert a 650 millió forintos modellből csak 130 példány készül. Ennél sokkal termékenyebb volt a Lotus: az 1995-ben bemutatott Elise-ből és a 2000-es Exige-ből, valamint a 2008-as Evorából, vagyis a kifutókból összesen 55 ezer kelt el. Nem mellékesen az elmúlt évtizedben ezekbe Toyota benzinmotorokat építettek.

EV program

A villamosítási program keretében százmillió fontos beruházással vadonatúj telephely épül a kínai tulajdonos tőkéjéből Hethelben. A brit márkát 2017-ben vette meg a Geeely, mely eddig 670 embert foglalkoztatott, és idén másfélszeresére növeli a Lotus-létszámot, miközben bővíti termékválasztékát is. Az Evija hipersportkocsi után Type 131-es kódú corossover modell, miközben egy igazi attrakciót is bemutatott.

Alakváltó modell

A márka klasszikus színeiben pompázik az alakváltó E-R9, mely félig versenyautó, félig vadászrepülőgép, legalábbis így jellemezte a Lotus legújabb tanulmánymodelljét Richard Hill, a cég vezető aerodinamikai mérnöke. A fekete-arany színű géppel hosszú távú versenyeken indulnának, az Endurance szót jelzi az E betű, az R pedig a Racerre utal. A Lotus E-R9-es az Evija technikájára épül, de sok mindenben többet tud: karosszériája alakváltó, adaptív vezérsíkjai egyenesben csökkentik a légellenállást, kanyarban növelik a leszorító erőt, ezt a középre helyezett ülésből szabályozhatja a pilóta. Vagyis a panelek alakváltással alkalmazkodnak az optimális aerodinamikai igényekhez.

A futurista gépet az Evija-projekt vezetőmérnöke, Louis Kerr tervezte: minden kereket külön villanymotor hajt, hatékony nyomatékelosztása menet közben szabályozható. A Lotus E-R9 akkupakkja a hosszú távú futamon gyorsan cserélhető.

Erősödő áramlat

A legújabb Lotus is erős, de ez már terepen is megállja a helyét. Az arányaiban középmotoros sportkocsit idéző Eletre modellt előretolt utascella, minimális túlnyúlások és hosszú tengelytáv jellemzi. A fényszórók részben rejtettek, az aktív légbeömlőt háromszög alakú virágszirmok alkotják, amelyek nyitáskor mindig a szükséges mennyiségű levegőt juttatják az akkumulátorhoz, a villanymotorokhoz, az első fékekhez. A szélvédő fölött, az autó két oldalán, valamint hátul kinyitható LIDAR szenzorok találhatók.

Gyors és gyorsan tölthető

Az 5,1 méter hosszú, 2,2 méter széles, 1,6 méter magas és 3 méteres tengelytávú autó álló helyzetből 2,9 másodperc alatt gyorsul százra, végsebessége pedig 260 km/h.

Az összkerékhajtású autó akkumulátorának kapacitása 100 kWht, motorteljesítménye 600 lóerő. Ezek sok más modell is tudja, de azt már kevesebb, hogy maximális töltési teljesítménye eléri a 350 kW-ot, vagyis 20 perc lehet 400 kilométerre elegendő energiát tankolni. Teljes töltéssel 600 kilométeres a hatótávolsága.

Enteriőr

A műszerfalon végigfutó fénysáv színváltozással jelzi a beállítások változását, a bejövő telefonhívást és töltést: a 30 milliméteres kijelzősávról leolvashatók a legfontosabb információk. Az utas előtt ugyanilyen kijelző szolgál a zenelejátszó vagy a navigációs rendszer megjelenítésére. A központi fő képernyő 15,1 colos OLED egység. Került még az autóba egy kiterjesztett valóságú head-up kijelző is.

A keréktárcsák 23 colosak, szénszálas betétjeik a 10 dugattyús nyergekkel szerelt kerámia kompozit fékek felé terelik a légáramlást. Az aerodinamikai csomag része a három állásban nyitható légterelő, mely nagy sebességnél növeli a stabilitást.

Távirányítóról vagy okostelefonos alkalmazásból is működtethető a központi zár, ekkor beindul egy fényjáték, miközben előbújnak a megvilágított kilincsek.

EPA platform

Az Eletre az új EPA (elektromos prémium) padlólemezre épül, ez annyira legózható, hogy a kompakt osztálytól a nagyobb modellekig több kategóriában alkalmazható.

Az autó alapjait alumíniumból és nagy szakítószilárdságú acélból szerkesztett, lapos gördeszka konfigurációjú platform adja, karosszériaelemei alumíniumból, a fekete borítóelemek szénszálas kompozitból készültek

Kompakt és programozható

A 800V-os hálózatról táplált villanymotorok külön-külön hajtják az első, illetve hátsó tengelyt. Mindegyik motor közös egységben kapott helyet a vezérlő elektronikával és a fordulatszám-csökkentő egységgel, ami kisebb és könnyebb alkatrészt eredményez. Alapfelszerelés a légrugózás és az adaptív csillapítás, a szabad hasmagasság aktívan szabályozható, a hátsó kerekek kormányozhatók, a kanyarstabilizátor állítható, és a fékek használatával nyomatékvektor-szabályozásra is képes az autó, amely négy különböző üzemmódban (eco, túra, sport, terep, vagy egyedi) eltérő kormány-, lengéscsillapító-, hajtáslánc- és gázreakció-beállításokat alkalmaz.

Panorámás kamerarendszer

Külső tükrök helyett három rendszert kapott, kettő a visszapillantó funkciót tölti be, egy másik a 360 fokos panorámát ad, a harmadik pedig az intelligens menetvezérlő rendszerhez tartozik, amely LIDAR egységekkel együttműködve autonóm közlekedésre készíti elő az autót.

Az Eletre tartozéka a használaton kívül elrejthető LIDAR szenzor, amely autonóm mobilitási funkciókat készíti, amit később, vezeték nélküli frissítés formájában kaphatja meg az autó. High-end KEF audiorendszere 1380W-os, 15 hangszórós, de rendelhető 2160W-os, 23 hangszórós változatban is. A gyors adatátvitelről 5G hálózati támogatás gondoskodik.

Az első Elatra megrendelők 2023-ban vehetik át autójukat.

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.07.01
Menetdinamika, erő és színtiszta aerodinamika: ID. AERO. Június 27-én, Kínában tartott....
2022.07.01
Csendes társak és robotpilóták, ez már több, mint az álmodozók kamionja, ez a XXI. század XXL....
2022.07.01
A CG Car-Garantie Versicherungs-AG minden évben a mintegy egymilliónyi autóra vonatkozó garanciát....
2022.07.01
2022 második negyedévében folytatódott a piac lassulása, amely várhatóan kitart egészen az év végig....
2022.07.01
Kevesebb, mint 3 hét maradt a jubileumi 10. „5 tengelyen-biztos kézzel!” verseny nevezési....
2022.07.01
A zürichi HB-t (Hauptbahhof, magyarul főpályaudvar) egy nemzetközi fogyasztóvédelmi szervezet....
2022.07.01
Egy diszkont gföhli benzinkútnál átmenetileg napi 30 literre korlátozzák a tankolható üzemanyagot.....
2022.07.01
A környezetvédelem, a klímatudatosság és a klímavédelem áll az idei győri Gyerekegyetem fókuszában....
2022.07.01
A svéd Volvo Cars bejelentette, hogy autógyárat épít Kassa közelében, a Valaliky ipari parkban. A....
2022.07.01
Bicske térségében a 37-es kilométerszelvénynél ütközött két kamion - írja a police.hu ..