utánpótlás

Karácsonyi zéró tolerancia

2023.12.24.

Rendkívül gyorsan elszaladnak az ünnepek, a karácsony, az év vége. A két ünnep közötti időszak pedig megint csak egy szempillantás alatt elrepül. Vajon elég idő ez arra, hogy lecsendesedjünk, lelassuljunk? És ha máskor nem is, legalább ilyenkor más mentalitással vezessünk? üljünk a volán mögé? A rendőrség most sem kegyelmez, így a saját, és mások érdekében senkinek sem ajánlom, hogy alkoholos befolyásoltság alatt vezessen. De ne a retorzió legyen a visszatartó erő!

Ez is egy olyan téma, amit minden évben mantrázunk, mégis van egy szűk réteg, aki magasról tesz rá. Majd, amikor megtörténik a baleset, csak széttárják a kezüket, és azt mondják, ők azt gondolták, hogy kitűnő képességeiket az alkohol sem tudja rontani. Miért nincs benne az emberekben a felelősségérzet? Mi ölte ki ezt belőlük? A közlekedésben felelősséggel tartozunk a többi résztvevőért. Ha műszaki hibás járművel közlekedünk, akkor hatalmas kockázatot vállalunk. De ha kopott az autó motorja, és okádja a füstöt, akkor mit gondol a sofőr, hogy a mögötte jövő ezt nem érzi? Kicsit távolabb megyek, de lehet, hogy még élvezi is, hogy bosszanthatja ezzel a közlekedőtársakat. Nagyon komoly problémák vannak a fejekben. Így már én is azt tanácsolom főleg kisgyermekes ismerősöknek, hogy autóválasztásnál legyen az egyik legfőbb szempont a karosszéria merevsége, nézzék meg, hogy milyen értékelést kapott a törésteszten a kinézett autó, mert a mai, túlhízott, és hatalmasra nőtt járművek korában életveszély egy kétezres évekből származó, például japán karosszéria.

De persze mondhatnék bármilyen más márkát is abból a korszakból. Az az agresszió, és állandó vágtázás, ami megfigyelhető a forgalomban sokszor életveszélyes. Ezért egy tudatos családnak előre készülnie kell egy esetleges balesetre, illetve, hogy minél kisebb eséllyel legyen belőle maradandó egészségkárosodás, amit a passzív védelemmel tudnak kivédeni, tehát fontos a karosszéria merevsége.

Nem csak az alkohollal van gond: majd én eldöntöm, hogy bekötöm e magam!

„A saját autómban had én döntsem már el, hogy használom e azt a kényelmetlen övet.” Mikor ilyen kommenteket olvasok, akkor felmerül bennem a kérdés, hogy neki, hogy adtak jogosítványt? Ő milyen mintát hozott otthonról, ha ezt így éli meg? Félelmetes. És higgye el a kedves olvasó, hogy tömegével osztják azt a nézetet, hogy „nekem ne a rendőr mondja meg, hogy beköthessem magam, mert az ismerős úgy élte túl az ütközést, hogy kirepült az autóból, és ha be lett volna kötve akkor ottmarad.” Na ezért kell a létező összes fórumon terjeszteni a valóságot, ami nem mendemondákkal, hanem komoly tesztekkel alátámasztott vizsgálat, hogy már 30-40 km/h-ás ütközésnél szenvedhetünk maradandó sérülést, így akár egy városi koccanás is életveszélyes lehet, ha nem használjuk a biztonsági övet.

Vissza az alkoholhoz

Állandó vendége podcast csatornánknak Soltész Bálint rendőrségi szóvivő, akit mindig kérek, hogy minden alkalomra hozzon elrettentő példákat az utcáról is, hiszen mindenkit az érdekel, hogy a rend éber őrei milyen esetekkel találkoznak. Pár hete, amikor leesett az idei téli szezon legkomolyabb havazása, sokan még nyárigumival szerencsétlenkedtek, vagy rutintalanul botorkáltak az utakon. De előre figyelmeztettek a meteorológusok és a KÖZÚT is, tehát itt megint csak a nemtörődömség, és a felelőtlenség lehetne a már unalmasság vált magyarázat, ami az autósokat jellemzi. De, ami ettől sokkal érdekesebb, hogy a rendőrségi igazoltatások alkalmával találtak a járőrök olyan járművezetőt, aki alkoholos befolyásoltság alatt vezetett. Vajon az ő fejében mi járt, amikor ilyen állapotban indult el? Hogy most szakad a hó, elvegyülök a káoszban, és elslisszolok, mert úgysem vesznek észre? Nos, ellenőrzésre mindig számítani kell. De azért belenéztem volna az illető szemébe, és megkérdeztem volna tőle, hogy miért? Mi az értelmes magyarázat arra, hogy egyébként is több figyelmet, és teljesen más vezetési technikát igénylő téli útviszonyok mellé még rákontráz egy kis alkohollal? Biztos azt válaszolta volna, hogy azért, hogy ne remegjen annyira a keze.

Ha ivott, ne vezessen!

Lehetőleg kerékpárt sem. Tavaly készült egy nagyon érdekes beszélgetés a témában, ha valaki még nem találkozott vele, akkor itt meghallgathatja. Nem voltak ezzel kapcsolatban naprakész információm, és nem is vagyok érintett a témában, viszont jó leszögezni most is, hogy elektromos rollert sem vezethet az, aki ivott. Tehát a karácsonyi céges vacsorákról, a nagy családi ünneplések után sem célszerű ilyen járművel hazabotorkálni. Itt is arra kell gondolni, hogy részegként, ha minket ütnek el, akkor milyen stresszt okozhatunk ezáltal a szabályosan haladó járművezetőnek? Vajon abba belegondol valaki, hogy egy ilyen eset hagyhat olyan mély traumát, hogy utána egy életre elveszi a kedvét a járművezetéstől? A súlyos, netalán halálos kimenetelről nem is beszélve.

Fogadjuk meg tehát az ORFK-OBB tanácsait, és mutassunk példát gyermekeinknek, illetve gondoljunk a többi úton lévőre is. Ha pedig ez nem elég, jó tudni, hogy a rendőrség fokozott figyelmet fordít a renitensek kiszűrésére, a bírság megkülönböztet enyhke, közepes vagy súlyos alkoholos befolyásoltság alatt történő járművezetést, de már a legenyhébb büntetés is elérheti a százezres összeget. Emellett biztos eltiltás vár a járművezetéstől, és valószínűleg, ha meg is kapja valaha, azt csak egy újra vizsgázást követően. Nagyon nagy szankció. Ugye nem csak ezért nem éri meg kockáztatni?

 

További autós tartalmakért kövessen minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.17
Ahogy minden évben, idén is személyes élményekkel jelentkezünk majd a Rally Croatia-ról, azaz....
2024.04.17
Eddigi legnagyobb projektjébe vágott bele az Autistic Art Alapítvány annak érdekében, hogy egy....
2024.04.17
És egyetemistákkal együtt tervezték.   ..
2024.04.17
Állványon elhelyezett és menet közbeni sebességmérő eszközzel is dolgoztak BRFK XVIII. Kerületi....
2024.04.17
Lássuk azokat az ikonikus autótípusokat, amiket sikerült a modern korba is sikerrel átültetni. ..
2024.04.17
Éves összevetésben 7 százalékkal nőtt az autóipari termelés az első negyedévben - derül ki a....
2024.04.17
Új kiskereskedelmi koncepció hirdetett meg a Toyota, amelynek jegyében megújulnak és gyökeresen....
2024.04.17
- A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a régiós üzemanyagárak összehasonlíthatósága érdekében....
2024.04.17
Nyugat-Európában már egyre gyakoribb, és 1-2 éven belül itthon sem lesz ritka, hogy a kereskedők....
2024.04.17
- Újabb pályázati kör nyílt meg kedden az Európai Unió ingyenes InterRail-bérleteket biztosító,....