pártautók

Kelet-európai pártfejes: bármit, csak Mercedest ne!

2023.10.07.

Az egykori kommunista pártvezetők imádták a Mercedest, egyetlen főtitkárt kivéve.

 

A funkcionáriusok többség kedvelte a csillagos markát, igaz, a keményvonalasok hivatalosan nem az ezüstösen csillogó háromágúnak, hanem az ötágú vörösnek hódoltak, miközben autóban szívesen elhajlottak.

Az egykori kommunista állampártok garázsaiban többnyire a stuttgarti márka modelljei domináltak, ahogy a legtöbb nyugati prominens és keleti diktátor flottájában.

A keleti végeken éppen egy német pártfejes nem rajongott a német csúcsmárkáért, nem véletlenül, hiszen a Mercedes a Nyugat jelképe volt, Honecker pedig a keleti oldalon uralkodott.

Trabanttal, Wartburggal rangon aluli lett volna pártfőnököket utaztatni, de azért fontos volt, hogy hazaiban autózzon a főnök, ezért Zwickauban melléktevékenységként hathengeres Sachsenring 240-eseket is gyártottak. A háború előtti Horchok eleganciáját, méretét és motorját idéző modellekből 1954-ben százat gyártottak, darabja 27 ezer keletnémet márkába került.

1958. május elsejétől a Horchot idéző H betűs jelvényt a Sachsenringre és persze Trabantra utaló S logóra cserélték, de nem ettől drágult 33 ezer keletnémet márkára az autó, ami 2500 munkaóra alatt készült el a Halle-i karosszériaüzemben.

Az AWZ Sachsenring P240-es típus hossza 4,7 méter, szélessége 1,78 méter, magassága 1,68 méter volt. Soros, hathengeres, 2,4 literes, 80 lóerős teljesítményű benzinmotorjával 140 km/órás sebességre volt képes a 2,8 méteres tengelytávú, 1520 kilogrammos száraz tömegű négyajtós limuzin.

1959-ig összesen 1382 darab készült protokollcélokra, néhány kombi-változatot az NDK televízió használt, hogy tudja tartani a tempót és persze hogy ne lógjon ki a delegációs konvojból.

Készült a P240-esből nyitott változat is: a kéttonnás és százezer márkás autóval a katonai díszszemléken parádéztak a tábornokok.

A rangosabb párt- és állami vezetők jobban szerették a nyugati típusú limuzinokat, de eszükbe sem juthatott nyugat-német márkáról álmodozni. Ez csak egy valaki engedhette meg: Erich Honecker pártfőtitkár és államfő a francia és svéd modelleket kedvelte és használta.

Hosszabb ideig Volvóval és Citroennel közlekedett. Színeknél legalább annyira tudatos volt, mint az autók választásánál, bármit, csak Mercedest ne!

Amikor szocialista országokból, pláne a Szovjetunióból érkezett rangos vendég, akkor előkerültek a pártgarázsból a szocialista modellek, például a ZIL-ek.

Nyugat-német kocsikat a keletnémet pártvezetés nem vásárolt még azután sem, hogy látványosan javult Bonn és Kelet-Berlin viszonya, de amikor a pártfőtitkár az NSZK-ba látogatott már nem tiltakozott a csillagos márka ellen. Szóval nem úszta meg Honecker, hogy 1987. szeptemberi hivatalos látogatásakor Mercedes 600-assal utazzon a repülőtérről a bonni rezidenciára. Nem véletlenül, hiszen évtizedeken át a Mercedes volt a Német Szövetségi Köztársaság hivatalos protokollmárkája, S-Klassét használt mindegyik német kancellár: Konrad Adenauer, Willy Brandt, Helmut Kohl és Helmut Schmidt is.

A két Németország közötti diplomáciai enyhülés után sem változott a kommunista járműbeszerzés, a politikai rendszer különbségeit autóival továbbra is kifejezte a kelet-német állam és pártapparátus.

A hivatalos flotta többnyire reprezentatív Volvókból állt, de Honecker inkább a lágyabb rugózású Citroënt kedvelte.

A Volvo 264-et 1982-ben a Volvo 760 váltotta fel, de mivel a Bertone már nem gyártott ilyet, az NDK vezetése a svédországi Langholmban, a karosszériaépítő Nilssontól rendelte meg a hosszú 760 GLE 2.7 V6-os automata változatát.

A keményebb futóművű Volvónál a főtitkár jobban kedvelte a hidropneumatikus, szintbeállítós rugózású CX modellt, mely igazi protokoll hintó volt. A 25 centiméterrel hosszabb tengelytávú Prestige változatban hatalmas és kényelmes volt az utastér.

A svéd Nilsson cég 35 darab átalakított Prestige kivitelt szállított, többségüket páncélozták, néhányat meg is hetven centivel meghosszabbítottak.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.23
Több mint egy évtizede nem változtak akkorát a szabályok, mint amekkorát jövőre fognak. Mutatjuk,....
2025.12.23
A Volkswagen jövőre ünnepli a GTI 50. évfordulóját. Egy exkluzív modell érkezik a jubileumra: a....
2025.12.23
Az Osztrák Autóklub (VCÖ) elemzése szerint Burgenland autópályáin egyes területeken jelentősen....
2025.12.23
Második helyezést ért el Azerbajdzsánban Novák Bence, a Széchenyi István Egyetem járműmérnök....
2025.12.23
A közforgalmú közlekedés jövőjéről szólt a 26. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szegeden. Szóba....
2025.12.23
Az ember mobilitása a talpra állásnál, a lábak mozdításánál, a járás képességénél kezdődik. A....
2025.12.23
Vármegyénk nagyvárosaiban a rendőrök a következő hónapokban több száz gépkocsi esetében ellenőrzik....
2025.12.23
Egy hónap alatt több mint 8 millió forint adomány gyűlt össze a magyar autóvezetők jóvoltából az....
2025.12.23
Hatalmas mérföldkőhöz érkeztünk: a Rába Magazin és elődjei teljes egészében digitalizálásra....
2025.12.23
Míg 2005-ben a targoncavezetőn múlott minden egy raktárban, 2025-ben már mesterséges intelligenciát....