autósport

Kemény autóépítés után dinamikus tesztek

2015.07.08.

Népiesen szólva ismét nagy fába vágták fejszéjüket a BME mérnökhallgatói: idén szinte a nulláról indulva kezdtek Közép-Európa első négy-kerékhajtású villany-versenyautójának építésbe, persze ebben a műfajban azért voltak már tapasztalataik.

Napról napra formálódik a Budapesti Műszaki Egyetem Formula Racing Team idei gépe, mely a régió első első négy-kerékhajtású versenyautója lesz és először augusztusban áll rajthoz a Formula Student gönyűi futamán. Ez az a csapat, amelyik mindig valami eredetibe kezd: előző autójuknál alkalmaztak először kompozit monocoque vázszerkezetet, idén ismét nagy fába vágták fejszéjüket: nulláról indulva kezdtek Közép-Európa első négy-kerékhajtású versenyautójának építésébe.

Motor és bolygómű

Az elmúlt hónapok húsz, olykor harmincórás műszakjai meghozták munkájuk gyümölcsét, mert hamarosan a helyükre kerülnek a 35 kW teljesítményű, kerékagyba építhető villanymotorok, melyek Németországból érkeztek. Hamarosan befejeződik a négy motor által meghajtott bolygómű elemeinek gyártása is és a csapattagok különösen izgatottan várják az eredményt, mert ezután derül ki, ha már összeszerelik a tervezés során alkotott modellt.

 

Futómű

A negyven fős csapat kapitánya, Boriszov Dániel az Autószektornak elmondta, hogy már beszerezték a futómű rudazathoz szükséges karbon csöveket, majd az alumínium inzertek legyártása és beragasztása után működés közben tesztelik terhelhetőségüket, így azok is hamarosan készek lesznek az autóra történő felszerelésre. A kormány- és fékrendszer, illetve a pedálszerkezet kialakításánál számos víz-vágott alkatrész kerül majd beépítésre az FREC-005-be, melyek gyártása már befejeződött.

 

Váz

Nemcsak a hajtáselemek egyedülállóak, hiszen az autó karbon kompozit vázzal is büszkélkedhet majd. A vázhoz először támogatóik segítségével tudták habból kimarni egy úgynevezett ősmintát, majd a Kecskeméti Főiskola GAMF karával és a MEGALUX csapatával együttműködve végezték a szükséges utómunkálatokat. Az ősmintáról készült negatív elkészült, a napokban ebbe laminálják a végső terméket, az autó vázát.

Kerékagyba épített villanymotor

Elektronika

Beszerelésre várnak a nyomtatott áramkörök: az autó kábelkorbácsa idén először teljes egészében saját műhelyükben készülhetett el, ráadásul a csapat női tagjai is aktív résztvevői voltak a munkának. Emellett a 600 voltos rendszerfeszültséget biztosító akkumulátorunk külföldről rendelt cellái is megérkeztek, az elektronika csoport pedig mind a 600 cellát egyenként tesztelte. A biztonságosnak ítélt cellákat hamarosan beépítik az akkumulátor szegmenseibe, melyek gyártása a napokban is tart. A szegmensek a már elkészült hegesztett alumínium házban foglalnak majd helyet.

A 2015-ös FREC 005-ös

Premier után teszt időszak

Az autó elemeinek összeszerelését követően július végére tervezik a Rolloutot: a színházi premierhez hasonlítható nyilvános eseményen az érdeklődő közönség élőben is láthatja majd az elkészült versenyautót. Ezt követi a háromhetes tesztidőszak, ahol a csapat a Formula Student Hungary dinamikus versenyszámaira készül fel, és ezzel párhuzamosan a statikus versenyszámokra is igyekeznek minél több időt fordítani, hogy az augusztus 20-23 között megrendezésre kerülő Formula Student nemzetközi versenyen eredményesen szerepelhessenek majd a gönyűi kikötőben.

A 2014es vilanyautó premierje a BME aulájában

BME FRT

A Techtogether-győztes BME Formula Racing Team nyolcéves története alatt 350 hallgató volt aktív csapattag, és eddig kilenc autót, köztük öt benzinest építettek. Jelenleg negyven mérnökhallgató dolgozik a tizediken: az FREC–005-öst a kerékagyba épített – egyenként 35 kilowattos és 21 newtonméteres nyomatékú – villanymotorok hajtják, és a szimulációk szerint a 2015-ös verseny autó álló helyzetből három másodperc alatt éri el a százas tempót, ami már Forma–1-es tempó.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....