Toyota hibrid

A későn érkezőknek is osztanak lapot? Toyota és az e-autók

2022.03.28.

A Toyota külön utat jár az autóiparban. Elektromos modellek helyett inkább a hibridekre fogadtak, bár most épp hamarosan érkezik az első villamos Toyota. Mi az irány és mi lehet belőle?

A Toyota sokáig ellenállt az elektromos autók övezte felhajtásnak, első emberük, Akio Toyoda pedig számos alkalommal bírálta az elektromos autózás terjedésnek trendjét. Fő érve az elektromos autók ellen elsősorban gazdasági: Szerinte a politikusok többsége nem számol azzal, hogy hány munkahely szűnik meg a japán autógyártó iparban az elektromos autókra való átállástól. Az akkumulátoros elektromos járművek elkészítéséhez kevesebb munkaerőre van szükség, és kevesebb alkatrészük van, így a szükséges külső beszállítói ökoszisztéma is kisebb.

Szintén gyakran érvelt infrastruturális problémákkal: szerinte Japán kifogyna az villamosenergiából, ha minden autó elektromossággal működne. A teljes egészében elektromos járművekből álló flotta támogatásához szükséges infrastruktúra 14 billió és 37 billió jen közötti költséget jelentene az országnak, ami 135-358 milliárd dollárnak felel meg. A szám forintosításával nem probálkoznánk meg. „Amikor a politikusok azt mondják, hogy „szabaduljunk meg minden benzinüzemű autótól”, megértik ezt?” -összegezte a Toyota elnöke.

Mostanra úgy tűnik, megváltozott a véleménye. A Toyota tavaly év végén mutatta be elektrifikációs tervét, ami igen impozánsra sikerült: 2030-ra évi 3,5 millió darab elektromos autót terveznek eladni, a Toyota és a Lexus addigra együtt 30 különböző elektromos modellt forgalmaz majd, SUV, szedán, ferdehátú modelleket és haszongépjárműveket is. E célok elérése érdekében a Toyota körülbelül 70 milliárd dollárt tervez világszerte elektromos járművekbe fektetni, bár ebben az összegben benne van a hibrid és hidrogén-üzemanyagcellás autókra fordított pénz is, de a felét, körülbelül 35 milliárd dollárt fektetnek be az elektromos modellekbe 2022 és 2030 között.

Tehát a Toyota elindult az elektromos autók útján, de kissé máshogy látják a jövőt és máshogyan képzelik el az ideális elektromos autót. A Green Car Reportsnak adott interjújában Cooper Ericksen, a Toyota terméktervezésért és -stratégiáért felelős alelnöke Észak-Amerikában kifejtette, hogy cége inkább a megfizethetőségre, mint a hatótávra összpontosít. „Semmi sem történik addig, amíg el nem adsz egy autót” – ez egy házon belüli kifejezésünk” – mondta. „Ahhoz, hogy pozitív hatást gyakoroljunk a környezetre, nagy mennyiségű autót kell eladni, ezért nagyon fontos, hogy az ár olyan legyen, hogy tényleges üzleti modellt alakíthassunk ki belőle.”

„A lényeg az, hogy az elektromos járművek hatótávját a lóerőhöz hasonlónak tekintjük” – mondta Ericksen. „Azok az emberek, akik jómódúak és megengedhetnek maguknak egy igazán drága járművet, sok lóerőt engedhetnek meg maguknak. Az akkumulátorok drágák, és minél nagyobbra gyártják az akkumulátort, annál drágább. A trükk az, hogy a választékot és az árat össze kell hangolni azzal, amit a fogyasztó megengedhet magának. És ahogy az emberek egyre jobban hozzászoknak az elektromos járművek üzemeltetéséhez, úgy gondolom, hogy a hatótávolság miatti aggodalom eloszlik.” Úgy véli, az elektromos járművek vásárlói rájönnek majd, hogy nincs szükségük 300 vagy 400 mérföldre – különösen egy második vagy harmadik autó esetében.

Az első elektromos autójuk, a BZ4X 400 kilométer körüli hatótávot ajánl, ami manapság nem számít túl soknak, de nem is lóg ki különösebben lefelé. Az ára ugyanakkor nagyjából 19 millió forintnál kezdődik, ami magyar szemmel óriási összeg, de az új autókat sosem magyar pénztárcához gyártották. A modell persze gazdagabb országokban sem nevezhető olcsónak, de kiváncsian várjuk, mekkora hatótávot ajánlanak majd vásárlóiknak, akik kevesebb pénzt szánnának az új elektromos Toyotájukra.

A Toyota minden bizonnyal azért indult el a többiek után az elektromos autók útján, mert a vásárlói nyomásnak nehéz volt ellenállni. Jó eséllyel számos, korábban lojális vásárlójuk fordult el tőlük, mert elektromos autót akartak, de a Toyota kínálatában nem találtak. Kérdés, hogy vissza tudják-e szerezni őket alacsonyabb hatótávú autókkal.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....