roncsautó

Kevesebb roncsautót hoznak be? - Az illeték a nepperek üzletét rontja

2014.02.09.

A tizenéves, trükkös szerződéssel behozott használt autók forgalmát vetheti vissza az a januárban életbe lépett illetékrendelet, amely a külföldön vásárolt jármű esetében is kötelezővé teszi a fizetést.

Szerző: Jámbor Gyula

Minden autóvásárlónak meg kell fizetnie január 1. óta a vagyonszerzési illetéket, függetlenül, hogy Magyarországon vagy külföldön vásárolta. A legalább 20, de akár százezer forintos többlet teher a jármű motorjának a teljesítményével egyenesen, életkorával fordítottan arányos. Az új és a használt magyar rendszámmal rendelkező autók vásárlóit nem érinti a változás, nekik már eddig is be kellett fizetni a vagyonszerzési illetéket. Hasonlóképpen nincs változás akkor, ha legális kereskedő cég a vevő, amely Magyarországra hozta a járművet, honosította, forgalomba helyezte, és eladta a vásárlónak.

A felvétel illusztráció

Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke szerint a 70 ezer darab külföldről behozott használtautó közül mintegy 15 ezer cserélt ilyen módon gazdát tavaly. Az érdekképviselet vezetője ötezerre becsülte azoknak a magánszemélyeknek a számát, akik saját célra hoztak be külföldről egy-egy használt autót. A fennmaradó mintegy ötvenezer importjármű nem legális körzeműködők, köznyelven nepperek révén került be az országba – mondta Fojt Attila. Ők december 31-ig megtakaríthatták a vagyonszerzési illetéket, mert kettős szerződést alkalmaztak.

Az első, legális szerződésben maguk vásárolták meg a járművet, majd az esetek döntő többségében hamisítottak egy másodikat, amelyben a vevő adatai helyére egy magyarországi magánvásárlóé került. Papíron a hazai magánszemély lett a vevő, ezért megillette az mentesség. Az MGOE elnöke szerint az új szabályzás azzal, hogy kiterjeszti a fizetési kötelezettséget, bezár egy kiskaput, és becslése szerint 10 százalékkal csökkenti majd az országba érkező 15 évnél idősebb személyautók számát.

A nepperek által behozott járművek ugyanis jellemzően az ezredforduló előtt kerültek forgalomba, áruk pedig félmillió forint körül alakul. A vagyonszerzési illeték átlagosan 30-50 ezer forintos összege tehát akár tíz százalékkal megdrágíthatja az érintett járművek árát, ami ebben az árérzékeny szegmensben visszatartó erő. Kérdésünkre, hogy az MGOE együttműködött-e a törvénymódosítást előterjesztő Nemzetgazdasági Minisztériummal, Fojt Attila úgy válaszolt, jelezték a problémát a szaktárcának.

A roncsimport visszafogása nyilvánvalóan nincs ellenére az autóimportőröknek, hiszen 2013-ban csak 56 ezer újautót értékesítettek, míg 70 ezer használt érkezett az országba. Úgy tudjuk, az Autós Nagykoalíció nem lobbizott ebben az ügyben a kormánynál, de az MGE örömmel nyugtázta, hogy idén januárban az eladott darabszám (4374) 19,7 százalékos növekedést jelez a tavalyi hasonló adathoz képest a személyautók, 32,9-t (873) a kishaszon járművek esetében.

Megjelent a Magyar Nemzet 2014. 02.04- számában

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....