interjú

A KGST-n kívül csak a fejlődő országokban volt piaca az Ikarusnak - Romvári Ferenc 2. rész

2016.03.12.

85 éves a Rába fél évszázadát meghatározó Romvári Ferenc, a Rába Mustang-díjasa, aki jelenleg is tagja a Jármű Kft. felügyelőbizottságának. Példátlan rekorder, aki felmondott Horváth Edének, egyszer pedig ő maga mondott fel. Megjárta a Csepel Autógyárat, az Ikarust, majd visszatért a Rábához. Romvári Ferenc ménfőcsanaki otthonában adott interjút.

Az interjú 1. részét ITT olvashatja el.

A minisztériumi éve alatt az Ikarus felügyelőbizottsági elnöke is volt. Miért hagyta ott?

Mert abban a munkamódszerben én nem akartam részt venni. Ahhoz képest a Rába Horváth Edéje sokkal jobb volt, mert voltak célok, kihívások és lehetett fejlődni.

Romvári Ferenc 85 évesen is fitt, úszik, kerékpározik. Jól érzi magát. 

A hetvenes években dübörgött a magyar járműipar. Csepel Autó, Ikarus, Vagongyár. Ennyire jók voltunk, vagy a KGST-ben mindent el lehetett adni?

Sajnos az igazság az, hogy akkoriban mindent el lehetett adni. A KGST-n kívül csak a fejlődő országokban volt piaca a Csepel Autónak is, az Ikarusnak is.

Világszínvonalat nem tudtunk produkálni?

Akkoriban nem tudtunk. Nagy lecke volt a Rábának is, a többiek meg tönkre mentek. A minőségellenőrzési szemlélet nem ott volt, ahol kellett volna lennie. Sokszor előfordult, hogy a Rába-futóművek nem készültek el időre, s méregdrágán, repülővel kellett kiszállítani.

A Rába-motor történelemmé vált. 

A motorgyártás elhalt a Rábánál. A rendszerváltás környékén kiszervezték, de az is csődbe jutott.

Nézze, annyi pénz sosem volt a fejlesztésre, hogy a futóműveket is fejlesszük, meg a motorgyártást is. A motort sajnos hagyni kellett veszni. A nyugati motorgyártók azért indították el az egyre szigorúbb környezetvédelmi motorok fejlesztését, hogy a gyengébbeket megfojtsák. Amikor mi megvettük az MAN liszenszét, legalább tíz motorgyártó volt Németországban.  Most maradt kettő.

Melyik termékre a legbüszkébb a pályafutásából?

A futóműgyártás ma is sikeres.

A futóműre az lehetek, mert az egykori KGST-piacokra készülő termékből, kitartó fejlesztés eredményeként nyugaton is eladható, világszínvonalú fődarab lett. Kisajátítani persze nem akarom és nincs is jogom, de ehhez hozzá tettem valamit, hogy elindulhasson. Csak úgy, mint a katonai teherautókhoz. Voltak persze kudarcok is szép számmal. A dízelmotort például nem sikerült megmenteni. Talán büszke lehetek abban, hogy a kilencvenes években részt vettem Szentgotthárdon a Rába-GM-Opel és Szombathelyen a Rába-BPW vegyesvállalatok megalapításában. Mindkét helyen több ezer munkahely létesült. Emlékezetes számomra, az Audi vezetőivel a találkozás 1992 novemberében, ami azt a  megérzést sugallta, hogy nagy változások várhatók Győrben.

Made in Szocializmus. A Kádár-éra teherautói mosolyra fakasztanak a 21. században. Az interneten keringő felvélen valaki a vezetőülésre berakta a vörös báró, Horváth Ede fotóját. 

A rendszerváltás környékén nagyon sok rábás mérnök ott hagyta a céget, s azóta milliárdos vállalkozásokat irányítanak tulajdonosként. Ön nem gondolkodott hasonlón?

1990-ben még divat volt a kártyanaptár. 

A rendszerváltáskor hatvan éves voltam. Én eddig csak mérnökként tudtam gondolkodni, egy ilyen vállalkozás elindításához közgazdasági ismeretek is kellenek.

Hogy telnek a nyugdíjas évek?

Az elmúlt nyáron csípőcsont törésem volt, most már tudok járni bot nélkül is a kórház és a rehabilitáció után. Igyekszem mindig elfoglaltságot keresni magamnak. Interneten mindig találok érdekes dolgokat, könyveket olvasok, zenét hallgatok, nyáron a Balatonon vagyok. Korábban vitorláztam, de az már nem megy. Úszom, biciklizem, jól érzem magam.

Ha a Rába nevét meghallja, még megdobban a szíve a szokottnál jobban?

A Jármű Kft.-ben a felügyelőbizottság tagja vagyok, a Rábától a mai napig nem szakadtam el. Továbbra is drukkolok a sikereikért.

A Rába egykori központjának helyén, a Budai úton ma üzletközpont áll, mellette egy kis szabadtéri múzeum, amely azt jelzi, egykoron itt működött a magyar ipar egyik zászlóshajója.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.22
Sem a két pontot, sem az elvesztett bajnokságát nem siratja Max Verstappen, és a trónfosztása....
2025.12.21
Elcsépelt kijelentések, gyönyörű vonalak, Volkswagenes értékek. Semmi olyan újdonságra nem....
2025.12.21
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Ünnepi szolgálat. ..
2025.12.21
Meghosszabbítanák alkatrészeik felhasználhatóságát, ezzel pedig érdemben javítanának autóik....
2025.12.21
Luxuskivitelű utasteret és erősebb, hathengeres dízelmotort is kapott az egyedileg épített példány....
2025.12.21
Friss és rendkívül pozitív Leapmotor tapasztalatokkal felvértezve, nagyon kíváncsi voltam, hogy....
2025.12.21
Látványosan gyors átalakulás zajlik a magyar autópiacon, amelyen a kínai márkák olcsóbb modelljei....
2025.12.21
A híd ünnepi díszkivilágítása 2025-ben december 26-ig látható: zöldbe boruló pilonok, fények és....
2025.12.21
A Leoni intézkedése a Leoni Wiring Systems aradi üzemét érinti. ..
2025.12.21
Bár az ünnepek előtt véget ér a Bubi második generációja, karácsony után is lehet majd tekerni a....