import

Kifulladóban a „szürkeimport” Oroszországban

2023.12.09.

Egyre kevésbé töltődik fel nem hivatalos kereskedelmi útvonalakon keresztül az orosz autópiac, a párhuzamosnak vagy szürkének mondott import szemlátomást kifulladóban van – mondják orosz autópiaci szakértők.

A forgalomba helyezéskor befizetendő úgynevezett „újrahasznosítási illeték” (olyasmi, mint idehaza a regisztrációs adó) emelkedése, a libikókázó rubelárfolyam és sok más körülmény egyre inkább akadályozza az autók bevitelét külföldről, nyugati szankciók megkerülésével, harmadik országokon keresztül.

Az Avtovzgljad autós portál elemzése szerint jelen körülmények között az autógyártók engedélye nélküli párhuzamos import már nem nyereséges. Erről tanúskodik az is, hogy több kereskedői hálózat tett ilyen értelmű bejelentést, mondván, leállnak az autók behozatalával, mert nem hajlandóak tovább fizetni az árra rárakodó magas közvetítői díjakat.

Szakértők már korábban is azt jósolták, hogy a szürkeimportot lebonyolító kereskedői lánc időleges lesz, amely csak arra jó, hogy „betömje a lyukat” az orosz autóiparra nehezedő szankciós nyomás okozta súlyos helyzetben.  Az effajta behozatal nem tud tartósan gyökeret verni az orosz autópiacon, mert nem stratégiai, hanem taktikai kiutat kínál a nehéz helyzetből.

Maguk az autógyárók is akadályokat gördítettek a nyugati márkák kivonulása után beindult kontrollálatlan kivitel elé.  Az elmúlt hónapokban sorra tették hozzáférhetetlenné a szoftveres szolgáltatásaikat az orosz márkaszervizek és ügyfeleket számára. Emiatt számos gonddal szembesülnek a márkaszervizek. Nem jutottak hozzá például gépkocsik vezérlőrendszeréhez és diagnosztikájához szükséges szoftverfrissítésekhez, problémák merültek fel különféle elektronikai egységek, a sebességváltó, a parkolóérzékelők beállításával, de az autótörténet felhőalapú lekérdezése – kilométeróra-állás, utolsó javítás vagy karbantartás stb. - is lehetetlenné vált, no meg a kulcsmásolat igénylése.

A párhuzamos importnak volt egy másik komoly hátulütője: az ilyen kereskedői csatornákon beszerzett nyugati autókat önerőből kell szervizelni: alkatrészeket és szakembereket kell keresni hozzá. Számos alkatrész beszerzése már-már olyan, mint a kincskeresés, mind a „lelet” ára, mind pedig a beszerzéssel járó erőfeszítések és viszontagságok miatt.  Emiatt a garancia nélküli személygépkocsik karbantartásáért vagy javításáért sok esetben csillagászati összegeket kell fizetni.

De még ennél is sokkal súlyosabb a helyzet a haszonjárművek, illetve teherautók piacán. Ott egy komolyabb javítás vagy alkatrészekre való várakozás nemcsak idegtépő, hanem komoly veszteségekkel is jár. Az általában egy-két napos javítások olyan hosszúra nyúltak, hogy kegyelemdöfésként értek fel a járműveket üzemeltető vállalatok számára.  Különösen nehéz helyzetbe kerültek a közszolgáltatásokat nyújtó cégek. Volt olyan köztisztasági vállalat, amely az összes szemeteskocsi lecserélését jelentette be a lehetetlenné vált karbantartás miatt. Az ilyen járművek piacán izgalmas verseny várható az orosz és kínai gyártmányú haszonjárművek és teherautók között.

Az Avtovzgljad szerint mindent egybevetve a párhuzamos import elhalásával az orosz autópiacon kezd majd visszatérni a kereskedők és a vásárlók között hajdani viszony, ismét életre kelnek az olyan fogalmak, mint a karbantartási és garanciális kötelezettség az autótulajdonosok felé.  

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.08
A teljes keretösszeg háromnegyedére érkezett már be igény a vállalati e-autó programban - közölte a....
2025.02.08
Kishaszongépjárműben másfél évtizede piacvezető itthon a Ford, de személyautókból is széles a....
2025.02.08
A Debreceni Regionális Nyomozó Ügyészség közlekedés biztonsága ellen gondatlanságból elkövetett....
2025.02.08
Az Európai Bizottság jóváhagyásával az autósok immár 15 európai ország autópályáin, összesen több....
2025.02.08
Zöldmezős beruházás keretében új akkumulátoros elektromos autókat gyártó Lexus-üzem létesül Kínában....
2025.02.08
Mivel kamera rögzítette a felháborító esetet, vélhetőleg a rendőrség reakciója most sem marad majd....
2025.02.08
A sorozat történetének első kínai versenyzőjét, Csou Kuan-jüt tartalékpilótának szerződtette a....
2025.02.08
A Datahouse adatai szerint 2024 első kilenc hónapjában 107 ezer 445 új személygépkocsit és....
2025.02.08
Az M0-s autót és a 11-es főút budakalászi turbó körforgalmánál rögzítettek érdekes jeleneteket a....
2025.02.08
Az erdélyi város vezetése első Park & Ride parkolóban a belvárosinál alacsonyabb....