járműtörténelem
Napjainkban egyre gyakrabban használt minősítés a hungarikum. Különböző ételek, találmányok, szokások és számos egyéb kulturális jelenség kapcsán szerepel ez a fogalom. A hungarikum olyan különleges, egyedi, jellegzetes, csak Magyarországra jellemző dolog, amelyről a magyarok ismertek a világban. A magyar fejlesztésű jármű, a Kocs- ról elnevezett kocsi, egyértelműen megfelel a hungarikum feltételeinek. Ez a tény is indokolja, hogy érdemes az alapos és hiteles elemzésre és bemutatásra a kocsi kocsi művelődéstörténete és néprajza.
A szállítás és a közlekedés területe a kultúra egyik legösszetettebb egysége. Ennek a nemzetközi téren is kiemelt jelentőséggel kutatott összetett témának fontosabb és nagyobb tematikus egységei között meghatározóak az úthálózat, a fogatolás, illetve a járművek tárgykörei. Fontos szerepe volt a magyar, de az európai járműkultúra alakulásában is, a Komárom megyében fekvő Kocs községnek. A nálunk kifejlesztett utazó jármű újításainak köszönhette gyors elterjedését, európai sikerét.
Könyvünkben a kocsi kocsi művelődéstörténetét a különböző történeti források felhasználásával mutatjuk be. Hiteles képet kívánunk adni a kocsi fejlesztésének körülményeiről, a magyar járműkultúrában betöltött szerepéről és bemutatni nemzetközi elterjedésének jellemzőit. Elsőrendű célunk a különböző legendák, jó szándékú, de téves állítások pontosítása, a hiteles, történetileg igazolható adatok összefoglalása. A hagyományos magyar járművek történeti jellemzőinek bemutatása mellett, a tanulmányban a vonatkozó néprajzi ismeretek is megjelennek.
A török után újratelepített Kocs lakóinak hagyományos járműkultúrája, a néprajzi jelenségek feltárása kiegészíti a történeti múltból ismerteket. Levéltári források és néprajzi terepmunkára épülő kutatások alapján a 20. században használt kocsi kocsikról és szekerekről megtudottakat is részletesen bemutatjuk. Ennek jelentőségét alátámasztja, hogy bár Kocsról készült az első hazai korszerű néprajzi falumonográfia Fél Edit kutatásai jóvoltából, részletesen bemutatva a község néprajzát 1936-ban, ebből a munkából szinte teljesen hiányzik a hagyományos közlekedés néprajzának bemutatása. Tanulmányunkkal ezt a hiányt is szeretnénk pótolni. Igyekszünk kimutatni az egykori 15. századi kocsi egyes jellemzőinek fönnmaradását az utóbbi évszázad Észak-Dunántúlon, Kocson használt járművein. A hagyományos parasztkocsi készítésének munkafolyamatát is összefoglaljuk a munkában. A fogatolás hagyományos eszközkészletét és gyakorlatát is tárgyalja a tanulmány.
Gyakorlatilag mára ez a tudás szinte elveszni látszik. Szinte az országban alig akad olyan kézműves, aki még képes a járműalkatrészek elkészítésére, illetve a hagyományos fogatolás ismeretanyaga sem része a mai ember hétköznapi tudásának. Az egykor Kocson mindenki által nyilvánvalóan ismert és sokak által gyakorolt tevékenységek mára a múlt ködébe kezdenek veszni. Szinte éppúgy szükségessé válik a hiteles leírásuk, mint a középkorba visszanyúló történeti adatoké. A ma élők számára közel ugyanannyira távoli múlt a 15. század, az akkori járművek jellemzőivel, mint a 20. század első évtizedeiben gyakorolt népi közlekedési gyakorlat. Kutatásunk célkitűzései közé tartozik, hogy néprajzi módszerek segítségével törekszünk hozzájárulni a magyar nyelvterület meghatározó szekérkörzeteit tisztázó kutatómunkához. Számos kocsi adatközlő segítette az utóbbi két évtizedben vissza-visszatérő- en folytatott kutatásaimat a településen. Ezúton is szeretném megköszönni minden kocsi lakosnak a segítségét!
Folytatjuk