járműtörténelem

A kocsi kocsi 1. rész

2015.04.03.

Kemecsi Lajos A kocsi kocsi című művelődéstörténeti és néprajzi tanulmánya 2012-ben jelent meg, amelyben azt mutatja be, hogy az európai járműkultúra alakulásában fontos szerepe volt a Komárom-Esztergom megyében fekvő Kocs községnek. Ebből közlünk folytatásban részleteket.

Napjainkban egyre gyakrabban használt minősítés a hungarikum. Kü­lönböző ételek, találmányok, szokások és számos egyéb kulturális je­lenség kapcsán szerepel ez a fogalom. A hungarikum olyan különleges, egyedi, jellegzetes, csak Magyarországra jellemző dolog, amelyről a magyarok ismertek a világban. A magyar fejlesztésű jármű, a Kocs- ról elnevezett kocsi, egyértelműen megfelel a hungarikum feltétele­inek. Ez a tény is indokolja, hogy érdemes az alapos és hiteles elemzés­re és bemutatásra a kocsi kocsi művelődéstörténete és néprajza.

A szállítás és a közlekedés területe a kultúra egyik legösszetettebb egysége. Ennek a nemzetközi téren is kiemelt jelentőséggel kutatott összetett témának fontosabb és nagyobb tematikus egységei között meg­határozóak az úthálózat, a fogatolás, illetve a járművek tárgykörei. Fon­tos szerepe volt a magyar, de az európai járműkultúra alakulásában is, a Komárom megyében fekvő Kocs községnek. A nálunk kifejlesz­tett utazó jármű újításainak köszönhette gyors elterjedését, európai sikerét.

Könyvünkben a kocsi kocsi művelődéstörténetét a különböző tör­téneti források felhasználásával mutatjuk be. Hiteles képet kívánunk adni a kocsi fejlesztésének körülményeiről, a magyar járműkultúrá­ban betöltött szerepéről és bemutatni nemzetközi elterjedésének jel­lemzőit. Elsőrendű célunk a különböző legendák, jó szándékú, de té­ves állítások pontosítása, a hiteles, történetileg igazolható adatok össze­foglalása. A hagyományos magyar járművek történeti jellemzőinek bemutatása mellett, a tanulmányban a vonatkozó néprajzi ismeretek is megjelennek.

A török után újratelepített Kocs lakóinak hagyomá­nyos járműkultúrája, a néprajzi jelenségek feltárása kiegészíti a tör­téneti múltból ismerteket. Levéltári források és néprajzi terepmunká­ra épülő kutatások alapján a 20. században használt kocsi kocsikról és szekerekről megtudottakat is részletesen bemutatjuk. Ennek jelen­tőségét alátámasztja, hogy bár Kocsról készült az első hazai korsze­rű néprajzi falumonográfia Fél Edit kutatásai jóvoltából, részletesen bemutatva a község néprajzát 1936-ban, ebből a munkából szinte tel­jesen hiányzik a hagyományos közlekedés néprajzának bemutatása. Tanulmányunkkal ezt a hiányt is szeretnénk pótolni. Igyekszünk ki­mutatni az egykori 15. századi kocsi egyes jellemzőinek fönnmara­dását az utóbbi évszázad Észak-Dunántúlon, Kocson használt jármű­vein. A hagyományos parasztkocsi készítésének munkafolyamatát is összefoglaljuk a munkában. A fogatolás hagyományos eszközkészle­tét és gyakorlatát is tárgyalja a tanulmány.

Gyakorlatilag mára ez a tu­dás szinte elveszni látszik. Szinte az országban alig akad olyan kéz­műves, aki még képes a járműalkatrészek elkészítésére, illetve a ha­gyományos fogatolás ismeretanyaga sem része a mai ember hétköz­napi tudásának. Az egykor Kocson mindenki által nyilvánvalóan is­mert és sokak által gyakorolt tevékenységek mára a múlt ködébe kezdenek veszni. Szinte éppúgy szükségessé válik a hiteles leírásuk, mint a középkorba visszanyúló történeti adatoké. A ma élők számá­ra közel ugyanannyira távoli múlt a 15. század, az akkori járművek jel­lemzőivel, mint a 20. század első évtizedeiben gyakorolt népi közle­kedési gyakorlat. Kutatásunk célkitűzései közé tartozik, hogy néprajzi módszerek segítségével törekszünk hozzájárulni a magyar nyelvte­rület meghatározó szekérkörzeteit tisztázó kutatómunkához. Számos kocsi adatközlő segítette az utóbbi két évtizedben vissza-visszatérő- en folytatott kutatásaimat a településen. Ezúton is szeretném megkö­szönni minden kocsi lakosnak a segítségét!

Folytatjuk

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.24
A Kínában már jelenleg is kapható modell 2026-ban térhet vissza az Egyesült Királyságba és Európába....
2025.01.24
Magyarországra érkezett az első három Vectron-mozdony a járműflotta megerősítésére és....
2025.01.24
Kínai autó is van az Európában forgalmazott legbiztonságosabb személygépkocsik között, legalábbis....
2025.01.24
Az MVM Mobiliti 300 kilowattos (kW) ultragyors töltői már tíz helyszínen, egyebek mellett....
2025.01.24
Lássuk, milyen szokatlan termékek kerülnek még ki autógyártók kezeiből, gyártósorairól. ..
2025.01.24
Futurisztikus járművet épített a Toyota házi tuningspecialistája, a Modellista. A Concept Zero....
2025.01.24
Kecskemét és Magyarország egésze is sokat fog profitálni az együttműködésből a Mercedesszel, ez a....
2025.01.24
A Peugeot büszkén jelenti be, hogy a 100%-ban elektromos PEUGEOT E-208 és PEUGEOT E-308 végeztek az....
2025.01.24
A sebességtartó automatika ágyazott meg a mai vezetéstámogató rendszereknek ..
2025.01.24
Személyautókban már megszokott és jól bevált vezetőtámogató rendszereket optimalizált....