autógyártás

A kommunista Csehszlovákia találta fel a SUV-ot?

2013.12.02.

Már a múlt évszázad hetvenes éveiben sport-haszongépjárműveket (SUV) ismertebb megnevezésükön városi terepjárókat gyárthattak volna a volt Csehszlovákiában, ám a terveket lesöpörte az asztalról az akkori kommunista pártvezetés - számolt be honlapján a pozsonyi Hospodárské Noviny gazdasági közéleti lap hétfőn.

A terepjárók menettulajdonságait a felső kategóriás személyautók luxusával ötvöző gépjármű ötletével Milan Strejcek az akkori csehszlovák gépjármű kutató intézet (VÚMV) tervező mérnöke állt elő a hetvenes évek elején. Az akkoriban még meglehetősen szokatlannak számító koncepcióra a Range Rover 1970-ben megjelent modellje ihlette a cseh mérnököt, aki később három típust is megálmodott a gyártásra sohasem került csehszlovák "dzsipből".

Tatra 613. SUV-alap?

A luxus terepkocsi első verzióját a brit testvérnél némileg kisebb méretűre álmodta a tervező, az autó 1,8 méteres szélességével és 4,3 méteres hosszúságával azonban így is jóval nagyobb volt azoknak a személygépkocsiknak a legtöbbjénél, amilyenek az akkori szocialista blokkban ekkortájt legördültek az autógyárak gyártósorairól.

A csehszlovák Skoda. Tudtak volna SUV-ot?

A gépkocsit a tervező a Tatra autógyár számára álmodta meg, amely ekkortájt a jól ismert tehergépkocsik és katonai szállító járművek gyártása mellett főként a Csehszlovákiában állami limuzinnak számító Tatra 603-as és később a Tatra 613-as modellek készítésével foglalkozott.

Az autó javarészt a Tatra által gyártott gépkocsik alkatrészeire épült, a majdnem 2,2 tonnás terepjárót a tervek szerint a Tatra 613-asban később használt 3,5 literes nyolchengeres léghűtéses, 165 lóerő teljesítményű motor hajtotta volna. A VÚMV mérnöke a modellből először egy városi, több luxussal felszerelt és egy némileg visszafogott, elsődlegesen terepre szánt modellt is tervezett. A két ötajtós verzióhoz később egy háromajtós terve is csatlakozott, ezt a rendőrség és a tűzoltóság használhatta volna, és megerősített ütközőinek köszönhetően elsődlegesen balesetet szenvedett autók kiszabadítására és vontatására lett volna alkalmas.

A korát megelőző modell sorsát a rossz időzítés pecsételte meg, a projektet az akkori pártvezetés söpörte le az asztalról. Az ok meglehetősen egyszerű volt: a Tatra ekkoriban véglegesítette a főként magas rangú állami és párthivatalnokoknak szánt legújabb limuzinja, a Tatra 613 terveit, ezen megrendelés miatt a gyárnak nem volt elégséges kapacitása az új modellre.
http://style.hnonline.sk/auto-moto-130/tatra-mohla-za-socializmu-vyrabat-vlastny-range-rover-odmietli-ho-596355

MTI

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.27
Életében először versenyzett esőben; újabb két dobogós helyezést szerzett az újoncok között;....
2024.05.27
Autós üldözésre és lövöldözésre került sor szombaton éjszaka Liptószentmiklós belvárosában, miután....
2024.05.27
Ankara előrehaladott tárgyalásokat folytat a kínai BYD és a Chery vállalattal elektromos járművek....
2024.05.27
A szakértői bizottság végleges döntése alapján Kapu Tibor lehet az az ember, akit Magyarország....
2024.05.27
A  Magyar Kormány nevében Varga Mihály pénzügyminiszter köszöntötte Magyarország tíz legnagyobb....
2024.05.27
Az ÖBB – Osztrák Szövetségi Vasútak -  létszámhiánnyal küzd. A vasútspecifikus foglalkozások a....
2024.05.27
Péntekről szombatra virradó éjszaka egy Hyundai személykocsi csapódott fának Nagymácséd (Galántai....
2024.05.26
Szigetújfalu közelében találták meg vasárnap a Verőcénél múlt szombaton történt hajóbaleset hatodik....
2024.05.26
A megújított Superb kombi változata akkor lép piacra, amikor a riválisok mezőnye ritkul, a....
2024.05.26
A hazai közönség előtt szereplő Charles Leclerc, a Ferrari versenyzője nyerte a vasárnapi Forma-1-....