környezetvédelem
Spányik Gábor, a MAHART PassNave ügyvezetője elmondta: a projekt megvalósítására a cég mintegy 200 ezer eurót (mintegy 65 millió forint) fordított. Ennyibe került a hajó, az azt fogadó ponton és a parti infrastruktúra fejlesztése.
A Tersus hulladékgyűjtő hajó a Dunán 2016. augusztus 30-án. A hajó környezetkímélő módon gyűjti a hulladékot Budapesten a dunai hajókról és a folyóparti szórakozóhelyekről. Fotó: Bruzák Noémi/MTI
Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára közölte, hogy a Duna magyarországi szakaszán a hajózás feltételeinek javítására - például a kikötők és a hidak fejlesztésére - mintegy 67 milliárd forint áll rendelkezésre. Hozzátette, hogy a Dunán hajón Budapestre érkező vendégek száma az utóbbi időben dinamikusan növekszik, meghétszereződött. Most éves szinten mintegy 160 ezer turista érkezik a magyar fővárosba szállodahajókon.
Felidézte, a projekt sikeres kivitelezésében közreműködött az FKF Nonprofit Zrt. és a Főkert Nonprofit Zrt. is. Tasó László megemlítette, hogy a kormány számít a MAHART PassNave közreműködésére a jövő évi budapesti vizes világbajnokság közlekedésének zökkenőmentes lebonyolításéban.
(Balról-jobbra) Szabó József, a Főkert Nonprofit Zrt. vezérigazgatója, Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, Szeneczey Balázs városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes, Dulka Gábor, a Viking Modi hajó kapitánya, Csontos István a Fővárosi Közterület-fenntartó Zártkörűen Működő Nonprofit Részvénytársaság vezérigazgatója és Spányik Gábor, a Mahart PassNave ügyvezetője átvgja a nemzetiszínű szalagot a Tersus hulladékgyűjtő hajó ünnepélyes átadásán Budapesten 2016. augusztus 30-án. A hajó környezetkímélő módon gyűjti a hulladékot Budapesten a dunai hajókról és a folyóparti szórakozóhelyekről.
Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes, a Garam 2 átépített ponton (zöld kikötő) átadásakor kézenfekvőnek nevezte, hogy a szálloda- és étteremhajókon keletkező hulladékot a vízfelőli oldalon gyűjtsék össze. Így ugyanis tehermentesíteni lehet a rakpartokat, kisebb lesz a zaj- és a károsanyag-kibocsátás is. A környezetterhelést csökkentő projekt mintául szolgálhat más városoknak is a Duna partján, ugyanis csak Amszterdamban szállítják el a hajókról a szemetet hasonló módon.
A hulladékgyűjtő hajó - az első hónapok (a próbaüzem) tapasztalatai alapján mintegy 30-40 köbméter (átlagosan 16 tonna) szemetet tud naponta szelektív formában elszállítani. Ez 7-8 darab, 180 fős, kabinos hajó kiszolgálását jelenti.
Forrás: MTI