KRESZ

Kreszprofesszor: Száguldó riporterrel Óbudán, a Bécsi útnál jártunk

2017.03.07.

A helyzet már-már megszokott és jól ismert: Olyan útkereszteződésben vagyunk, ahol nemrég helyeztek el kötelező haladási irányt jelző táblát, amely itt nem engedi meg a balrafordulást.

Mindezt úgy, hogy évtizedekig ez itt nem volt tiltva, tehát a legtöbb ember rutinból, megszokásból mégis balra kanyarodik.

Ha éppen az itt vadászó közterület felügyelők a helyszínen vannak, akkor 50.000 forint jutalom jár ezért a szabálytalankodásért. Az egyik jó lelkű autós kiírta az oszlopra az erről szóló figyelmeztetést, de sokan ezt sem veszik észre.

Mai egy órás riportunk ideje alatt tucatnyi autós kanyarodott itt – szabálytalanul – balra, vagy fordult vissza.

Amikor megállítottuk és megszólítottuk őket, a legtöbben széttárták a kezüket és azt mondták, hogy nem is látták a táblát, vagy azt, hogy nem tudták, hogy a Kötelező haladási irány tábla itt a belső sávra is vonatkozik.

Nagyon sokszor tapasztalok hasonlót. A közúti közlekedés résztvevői, a járművezetők, a bicajosok, a gyalogosok csodálkozva néznek rám, és azt mondják, hogy ők nem is tudtak erről.

Például Lajos bácsi hívott fel nemrég, és elmesélte, hogy 30 éve vezet a hétvégi házához, szinte mindig ugyanazon az útvonalon Budapesttől a Balatonig. Hogy a saját kis termését kényelmesen haza tudja szállítani vett egy utánfutót.

30 évig nem volt semmi baj, de a VÉDA rendszer lefotózta, amint 120-szal halad az M7-esen.

„Drága tanárúr! Még 130-cal sem mentem mégis kaptam 60 ezer forint büntetést, pedig eddig még sosem bírságoltak meg. Hogy van ez?” – kérdezte.

Teljesen kiakadt a válaszomon, hogy járműszerelvénnyel – utánfutót vonató személygépkocsival – autópályán csak 80-nal szabad közlekedni.

„Nem is tudtam erről” – hangzott a válasz, és az ehhez hasonló párbeszédekből szinten minden hétre jut egy.

A közlekedő emberek nem ismerik megfelelően a KRESZ-t!

Naponta megtapasztalom ezt, és annyira nem is hibáztatom őket, mert ugyan annak idején megtanulták, gyakorolták, levizsgáztak belőle, de az ember sok mindent felejt. Miért ne felejtenénk el a KRESZ szabályokat is?

Az ilyen és hasonló élmények hatására döntöttem úgy, hogy megírom a „Felnőtt KRESZ-t”, azaz egy olyan okos KRESZ-könyvet, ami abban segít az embereknek, hogy újra tanulhassák a legfontosabb szabályokat, elsősorban a biztonság és a büntetés megelőzés érdekében.

Nem véletlenül lett a könyv címe:

KRESZ Bírságmegelőzési Kézikönyv.

 

Elsőként az Autószektor olvasóinak jelzem örömmel, hogy a könyv elkészült, íme átadom és ajánlom mindenkinek, aki újra szeretné tanulni az elfelejtett KRESZ szabályokat. vagy ahogy a bevezetőben áll:

„Ezt a könyvet elsősorban azoknak ajánljuk, akik már fizettek büntetést KRESZ-szabályok megsértése miatt, és azoknak, akik ezekből a sorokból tanulva többet már nem fognak.”

A könyv 160 oldalon 5 témakörben foglalkozik a közúti közlekedés írott és íratlan szabályaival:

Az első fejezetben 35 olyan téma került feldolgozásra, amelynek kapcsán a legtöbb bírságot kifizettük az elmúlt években. Képekkel, ábrákkal és infografikai elemekkel elevenednek meg az egyes KRESZ szabályok, mindez olvasmányos, érthető formában.

A második fejezetben 24 kisebb, de annál érdekesebb KRESZ témát dolgoztam fel. Olyan kérdések ezek, amelyekre nagyon ritkán tudunk pontos választ adni. Például szabad-e tűzcsap előtt megállni, mikor mehetnek egymás mellett a bicajosok, miért kell indexelni, ha védett kereszteződésben kanyarodunk el, mit jelentenek a járdára felfestett vonalak, vagy hogy hogyan lehet szabályosan kutyát szállítani az autóban.

A harmadik részben 40 oldalon összefoglalom mindazokat a szabályokat, amelyek az elmúlt 10 évben változtak meg. Lehet, hogy hihetetlenül hangzik, de 150 szabály módosult, amely még darabszámra is sok, nemhogy megjegyezni, vagy pontosan értelmezni azokat. De én most megpróbálom a lehetetlent, elmagyarázni az összes megváltozott szabály lényegét.

Végül a bírságolásokkal kapcsolatos jogi tudnivalókat foglaltuk össze, és választ adunk arra, hogy miért kerül 50.000 forintba egy szabálytalan balra kanyar, és hogy miért nem adnak részletfizetési lehetőségek a közterület felügyelők.

Grátiszként pedig egyfajta tankolástechnikai útmutató, hiszen sokan nem is tudják, hogy milyen sok apróbb baleset történik üzemanyagfelvétel közben.

Mivel a könyv egyszerű gondolatokra próbálja lefordítani a bonyolult jogszabályi nyelvezetet, ezért azoknak is érdekes olvasmány lehet, akik még nem vezetnek autót, de gyalogosként, bicajosként részt vesznek a közlekedésben.

És végül egy fontos üzenetem a Bírságmegelőzési Kézikönyv olvasóinak:

Kérlek, hogy azt a pénzt, amit az általam közölt ismeretek tükrében megspórolsz majd, költsd inkább önmagadra és szeretteidre!
Bírságmentes közlekedést kívánok!

 

Pető Attila, a Kreszprofesszor

A Bírságmegelőzési Kézikönyv megrendelhető 2490 forintos áron:

www.kreszbirsag.hu

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
A negyedik helyről rajtoló Max Verstappen, a Red Bull címvédő és háromszoros világbajnok....
2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....