használt autó vásárlás

Küszöbcsere csináld magad módra?

2023.07.15.

Valószínűleg csak így érte meg.

Amikor a Youtube-on, vagy a TikTok-on élő műsort csinálok, feltűnően sok kérdés érkezik 15+ éves autókkal kapcsolatban. Nem csoda, ez éppen az átlagos kora a hazai járműállománynak. Ma is egy 17 éves autóról beszélünk, ahol a vásárlás előtti használtautó vizsgálaton felmerült bennünk a kérdés, hogy vajon ezt otthon javították, vagy hogyan lett ennyire igénytelen.

Nincs pénz az autócserére

Kétségbe ejtő, vagy inkább elszomorító az a tény, hogy polgártásaink – ha használt autóról van szó - még mindig kénytelenek letűnt típusokban és technológiában gondolkodni. Nemrég, amikor egy újságíró egy kisebb piaci elemzésre kért fel, akkor azt nyilatkoztam, hogy a mi megrendelőink, legtöbbször a 1,5-2 milliós ársávból választanak magunknak használt autót, ezt engedhetik meg maguknak. Aztán néhány nappal később megjelent éppen erről a kérdésről egy reprezentatív kutatás eredménye, amiből az derült ki, hogy a vásárlók 26%-a legfeljebb 750.000,- Ft-tal tud piacra lépni. Két döbbenetes szám: a 26% túl nagy, a 750 ezer túl kevés.

A vásárlók 2/3-ada 1,5 millió forintig tud nézelődni, tapasztalataink szerint a nagyon rossz állapotban lévő autók elkerüléséhez legalább 3,5-4 millió forinttal kell a piacra lépni

(Adatok forrása: TotalCar - Pulzus Kutatóintézet)

Aztán számot vetettem. Bármennyire is elhivatott vagyok a használtautó-vásárlók segítésében, ez a szolgáltatás is pénzbe kerül. Egy 750.000,- Ft-os autónál a kínálati ár 4,5%-a. Nem tűnik eget rengetőnek, de sok embernek igen is számít. Az újságírónak megemlítettem azt az érdeklődő ügyfelet is, aki Fiat Bravo-t szeretett volna vásárolni, és megkeresésében jelezte, hogy bizony 1 millió forint körül vannak ezek az autók és ezért mindent szeretne tudni róla, amit csak lehet, megéri átvizsgálatani. Majd hozzátette, hogy a kocsi átírási költségeit a következő havi fizetésükből tervezik finanszírozni. Itt tartunk.

PDTDi és társaik

Onnan indítottam a gondolatmenetet, hogy milyen kérdések érkeznek egy-egy élő adásban. A legtöbb kérdés ezekről a kifutott modellről, elavult technológiákról szól. És persze mindenkit az érdekel, hogy a motor hogyan működik ezekben az autókban.

Nagy slágerkérdés például az 1.9 PDTDi motor. Ilyenkor mindig azzal kezdem, hogy lassan 15 éve, hogy nem gyártják a PD elemes dízelmotorokat. Ha pedig a technológia frissességét firtatjuk, akkor tudni kell, hogy az Audi 1989-ben a 100-asban mutatta be ezt a motort, ami testvérek között is 34 év.

Az 1.6 SR motoron is látni némi olajfolyást a szelepfedél és a szívósor környezetében

De nem is ez a legfőbb gond, hiszen a mára legendássá vált példa, a PDTDi még csak-csak elketyeg 2023-ban is, de a legfiatalabb ilyen autó is 13 éves. Kifelejtjük a képletből, hogy a motor körül van egy autó is, több tucat másik részegységgel és persze acélból készült karosszériával.

Nem lehet egy használt, főleg ilyen korú autót a motorja alapján választani. Mert ha az éppen jó benne, maga a jármű amúgy is egy időzített bomba a költségek szempontjából. Persze – hogy megint a pénzt citáljam – az is igaz, hogy a fenntartási költségeik is lejjebb vannak korszerűbb társaiéknál.

Itt van például a rozsdásodás

Ez az alattomos folyamat sokszor láthatatlan helyeken indul meg, amikor pedig már látjuk, a felszín alatt hatalmas a baj. Ügyfelünk egyrészt kiválasztott a piacról egy 17 éves autót, ami ráadásul még hajlamos is a kritikus helyeken való rozsdásodásra.

Az autó pedig nem más, mint egy ötös Golf. A VW abszolút slágerterméke Németországban hagyományosan vezeti kategóriája eladási statisztikáit, de az idő ezt az autót sem kíméli.

A Golf 5 formavilága egész jól tartotta magát a 2004-es bemutatása óta, de azért ma már megmosolyogtatóak a buborék lámpák és egyáltalán az a végtelenül konzervatív forma, amit akkoriban terveztek.

Ez is így nézhetett ki

A probléma már a 4-es Golfnál is előkerült: a kerékjárati ívekben irgalmatlan rozsdacsámcsogás van, az anyag egyszerűen elfogy az autó alól. Némi gondoskodással azért a folyamat elodázható, de előbb-utóbb mindenképpen szembesül vele a használó. Ha ugyanis időről-időre kipucolják a kerékjárati műanyag betétek mögül az ott felhalmozódó, nehezen kiszáradó, útról származó szennyeződéseket, akkor nincs állandó nedvességben a lemez és így tovább kitart.

Mit mutat egy ilyen autó?

A most, vásárlás előtt átvizsgált Golf 5 ha nem is a legolcsóbb, de mindenképpen belépőszintűnek mondható kivitel, egy 1.6 Trendline volt. Mivel akkoriban „digitklíma” csak 40.000 Ft felárral járt, ezt azért kértek bele és a Golf ekkor már szériafelszereltségben is 6 légzsákkal érkezett, de multikormányra, vagy tempomatra, fűthető ülésekre és automata világításra már nem kell számítanunk.

Eddigi élete során az autó 195.000 km-t tett meg, szervizkönyvébe utoljára 12 éve, de 83 ezer kilométernél került bejegyzés. A szemle során egyébként nem merült fel km-óra manipulálásra utaló jel, és később a JSZP lekérdezés is megerősítette ezt.

Ha nem is lehet 100%-osan erre bízni a döntést, a JSZP adatokat mindig érdemes lekérdezni

Beesett tetőkárpit, hiányzó burkolati elem, kopott váltószoknya, cserébe szép kapcsoló

Az utastér viszonylag jó állapotban maradt. A műanyag kormány kopása tűrhető, az ülések is jól bírták a gyűrődést. A világításkapcsolót valószínűleg már kicserélték, mert ezekben a VW-kben ezek rendre fehérre koptak a kapcsolgatásokról, ez pedig tökéletes volt. Egy másik kritikus beltéri pont a váltószoknya műbőr harangja, ami elöregszik és lepereg róla a bevonat.

Küszöbcsere házilag?

Amíg belülről egész jó állapotban volt a kocsi, a karosszériáján hemzsegtek a kisebb nagyobb hibák. Horpadt tetőlemez és motorházfedél, benyomódott sárvédő és fénysérült lökhárítók.

Ezen a horpadt sárvédőn több mint 2 mm gitt van egyébként.

A kínos meglepetés azonban a küszöböknél jött. Említettem már, hogy rohadásra hajlamos, szerintem a karosszériások raktáron is tartottak ehhez a típushoz javítóelemeket. A szemünk természetesen azonnal beleakadt a szakszerűtlenül javított küszöbökbe, a csúnya, hullámos vonalakba.

Feltettük a költői kérdést, hogy ezt vajon itt csinálták a fészerben, vagy egy szakembernek hogyan sikerülhetett ennyire rosszul a javítás? És hogyan lehet, hogy ezért pénzt adott valaki?

Baloldali képeket tettünk a cikkbe, de a jobboldali küszöb is ilyen lett

A botrányos minőségű küszöbcsere láttán ügyfelünk elfordult az autótól és inkább másik típust választott. Egy kis esszencia még, hogy a járművet egyel magasabb felszereltséggel, Comforline-nak hirdették meg, de egy jó szakértőt nehéz becsapni, pláne egy Volkswagen mellett.

A VW-csoportos auók csomagtérének fenéklemezés mindig elárulja a kódzászló, hogy milyen kivitelről van szó (TREND felirat a matrica jobb felső részén)

Az 1,7 millió forintért kínált Golfot a napokban eladták. A JSZP adatai szerint 07.11-én eredetiségvizsgált csináltak rajta és már a hirdetés sincsen fent. Egy gyors kereséssel kiderül, hogy a 2006-os, 1,6-os ferdehátú Golfok kínálati árának ez a legteteje. Az autót magánszemély árulta, ami megint bizonyítja, hogy mennyire felülértékelik az emberek a saját autójuk értékét.

Most is megmenekült valaki egy gányolt romhalmaztól, amit a piaci értékénél sokkal drágábban akartak rámelegíteni. Szóval, tudunk segíteni!

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.02
Nissan Navara alapokon próbál szerencsét a hazánkban most terjeszkedő Dongfeng, noha bemutatkozásuk....
2024.03.02
Elsősorban az autóiparban hasznosítható termékek receptúráinak kifejlesztésébe kezdett a Mol, a 177....
2024.03.02
A mikroprocesszor prototípusa új rekordot állított fel. ..
2024.03.02
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull versenyzője rajt-cél győzelmet....
2024.03.02
A két rendőrkapitányság közlekedésrendészeti munkatársai a levegőből is figyelték a közlekedőket....
2024.03.02
Február második felében letette a szakmunkásvizsgát az az autófényezőkből álló csoport, melynek....
2024.03.02
Intelligens, benzinkutakon működtethető szélvédőmosó rendszert fejlesztett ki a budapesti székhelyű....
2024.03.02
A német konszern a tavalyi jelentős növekedés után az idén értékesítési árbevételének....
2024.03.02
A sunderlandi üzem leáll a második generációs Nissan Leaf gyártásával, és megkezdi a felkészülést a....
2024.03.02
Az MKIF tájékoztatása szerint két alkalommal is megesett az elmúlt időszakban, hogy szembe mentek....