lambda-szonda
A szélessávú szonda eleve sokkal pontosabb szabályozást tesz lehetővé, mint az ugrásjelet produkáló szenzor, hiszen a lineáris jellel nem csak a sztöchiometrikushoz viszonyított dús vagy szegény keveréket tudjuk megkülönböztetni, hanem pontosan tudjuk mérni a kipufogógáz oxigén-tartalmát. A pontosabb mérés nem csak a motorszabályozás minőségét javítja, hanem a három komponensre ható katalizátor átalakítási hatásfokát is növeli és a katalizátor élettartamát is tudja növelni, mert a katalizátorban tárolt oxigén és szénhidrogén mennyiségét nem engedi a motorvezérlő túl kicsi vagy túl nagy értékre.
Hengerszelektív vizsgálat
A motorok öregedésével a hengerek egyre különbözőbben viselkednek. A pontos és gyors szenzor segítségével minden egyes égési folyamat utáni kipufogógáz-impulzus külön is vizsgálható, így, ha az egyik henger kipufogógáz-összetételében változás lép fel, akkor a lambda-szonda figyelmeztetni tudja a motorvezérlőt. A figyelmeztetést a motorvezérlő valamilyen beavatkozással ellenőrzi, például égéskimaradást idéz elő az adott hengerben, és figyeli a hatást. A kisebb változásokat a motorvezérlő tudja kompenzálni, így a motor teljesítménye nem változik. A nagyobb változásokat a fedélzeti diagnosztikának (OBD) is továbbítja a motorvezérlő, ami hibakódot rendel a nem megfelelő működések mellé, ezzel segítve a szakembereket a hibakeresésben.
Még több szenzor a kipufogó-rendszerben
Az autógyártókat érintő károsanyag-kibocsátási előírások szigorodásával a kipufogó-rendszerben megsokszorozódott a szenzorok száma, hiszen olyan rendszereket kell felügyelni, mint az EGR, a DPF, az SCR vagy a NOx-tároló katalizátor, melyek mind valamely káros anyag emissziójának csökkentését okozzák.
A lambda-szonda tehát más szenzorokkal is együtt dolgozhat, például hőmérséklet-érzékelőkkel vagy nyomás-szenzorokkal, hogy az emissziókezelő rendszerek megfelelően működhessenek.
Egy jó példa erre a részecskeszűrő regenerálása, melyhez nagy oxigén-koncentráció és nagy kipufogógáz-hőmérséklet szükséges. A nyomásszenzor vagy differenciál-nyomásszenzor jelzi az eltömődöttség állapotát, a hőmérséklet-szenzor és a lambda-szonda pedig felügyeli a folyamatot, valamint védi az emissziókezelő rendszereket a túlterheléstől/károsodástól.
Ezek a rendszerek nem csak a dízelmotorral szerelt modellekben fordulnak, hanem a legújabb benzinmotoros autókban is megjelennek, hogy teljesíteni tudják a károsanyag-kibocsátási előírásokat.
Csökkentett kibocsátás
A fent említett emissziókezelő rendszerek feladata, hogy a belső égésű motor teljesítményvesztése nélkül tudják teljesíteni a hatályos előírásokat. A fedélzeti diagnosztika lehetőségei is bővülnek, valamint a motorszabályozás is pontosabb lehet.
Forrás: Denso