katonai jármű

A lány, aki meglovagolta az egytonnás Szöcskét

2021.09.25.

A változó katonai doktrínák miatt született és emiatt kaszálták el a helikopterrel is szállítható magyar mini Hummert, ami jól vizsgázott gyorsbeavatkozó katonai járműként és versenyautóként is.

Az Öbölháborús tapasztalatok és külföldi bevetések új hadi járműveket szültek világszerte. Magyarország NATO-tagsága és a szövetségi kötelezettségek miatt a Magyar Honvédségnek is számolnia kellett a magyarországitól jelentősen eltérő terepekkel.

A külföldi beszerzési lehetőségek mellett a magyar járműipar részvétele is szóba került. 1991-ben a Haditechnikai Intézet könnyű terepjáró jármű (KTJ) tervezésében és kivitelezésére kezdett együttműködést a speciális járművek témakörében tapasztalt Gépfet KFT-vel. A cég nevéhez fűződik több repülőtéri vontató, mezőgazdasági- és bányagép tervezése is.

Szöcske az egykori Közlekedési Múzeum előtt          Fotó: Boros Jenő

Csapásmérő

A honvédségi harcászati műveleti követelményrendszerbe illeszkedő, deszantosok által is használható gyorsbeavatkozó, felderítő, csapásmérő és sebesültszállító járművet kellett készíteni; ami nagyjából megfelel egy kis Hummernek.

Az első próbaautót 1994-ben mutatta be Gépfet. A leginkább crossautóra vagy buggyra emlékeztető KTJ méretét a szállító helikopter (MI 8) befogadóképessége szabta meg: a terepjáró hossza 3,66 méter, szélessége 1,8 méter, magassága 1,46 méter.

A ponyvaburkolatú, csővázas megoldás a rejtőzést is segítette, csakúgy, mint a különleges festés és a farmotor, amely megnehezítette hőkamerás felderítését.

Terepversenyen is harcolt          Fotó: Szabó-Jilek Ádám  

2WD, 4WD

Készült kettő, illetve négykerék-hajtású, léghűtéses és folyadékhűtéses változat is. A 4WD Szöcske menetkész tömege 1060 kg volt; négy személyt, valamint a következő fegyverek valamelyikét szállíthatta: könnyű- vagy nehézgéppuska, mesterlövész- vagy fedezékromboló puska (Gepárd, Elefánt), hátrasiklás nélküli löveg, páncéltörő rakétavető (Fagot).

Az 1,9 literes Volkswagen turbódízellel hajtott KJT 130 km/órás végsebességre volt képes. A VW-tól származó motoron és hajtásláncon kívül az autó szinte minden része magyar gyártmány volt. A taszári bemutatón és a magyar tereprali bajnokságon is jól szerepelt a Szöcske, sorozatgyártásra azonban nem került.

Két évet nyomott le a terepraliban       Fotó: Szabó-Jilek Ádám

Családtag

Jelenleg egy autóértő és -szerető család tagjaként éli nyugdíjas éveit, Hernádi Gézának és lányának, Katának köszönhetően. Olykor részt vesz bemutatókon, ott parkolt a Városligetben is, az egykori Közlekedési Múzeumnál, ahol a Leváltott modellek című könyv bemutatóját tartották, mert története és néhány fotója szerepelt a kelet-európai autóregényben.

Legutóbbi nyilvános szereplése 2021 augusztusában, az Autómobil és Tuning Show rendezvényen volt, a kőbányai Hungexpo G-pavilonjában, ahol a Szöcskét a Magyarok a világ járműgyártásában című kiállításon láthatta testközelből a nagyközönség.

Hungexpó, 2021 Magyarok a világ járműgyártásában    Fotó: Boros Jenő 

T3 Syncro

A Hungexpón kiállított könnyű terepjáró jármű összkerékhajtásos változata (KTJ 03) a Volkswagen Transporter T3 Syncro hajtásláncára és futóművére épült. Eredetileg léghűtéses, bokszer benzinmotor hajtotta, amit később cseréltek 1,9-literes VW dízelmotorra.

A KTJ-k a tesztelések során kapták a Szöcske becenevet, mert rendkívül fürgéknek bizonyultak és ugratni is jól lehetett velük. Ezt évekig terepversenyeken is bizonyította a 03-as; a sportcélú átalakítások miatt azonban számos ponton eltér az eredeti állapotától.

Részletek a Szöcske-kollekcióhoz      Fotó: hernádi Géza

Diófa árnyékában pihent

A Szöcske gazdája így mesélt a kocsi megtalálásáról: Tudtam, hogy létezik a Szöcske, és amikor a szomszéd utcában – működésképtelen állapotban – megláttam egy diófa alatt, akkor nem hittem a szememnek. Azonnal kutatni kezdtem, hogy kié, ám a tulaj sokáig nem akart megválni tőle, de aztán rájött, hogy nem egyszerű feladat üzemképessé tenni és eladta.

Éppen nyaralás előtt sikerült hazavinnünk a gépet, ami álmaim megtestesítője: farmotor, 4x4 és ráadásul magyar! Azonnal elkezdtem infókat gyűjteni; találkoztam tervezőjével és azzal a mérnökkel is, aki a Szöcskéről készítette diplomamunkáját.

Közel félméteres gázlómélység                      Fotó: Szabó-Jilek Ádám 

UAZ helyett

Azt már tudtam, hogy négy Szöcske készült, és azt is, hogy a magyar hadsereg ilyenekkel tervezte az UAZ-ok leváltását, mert azok bár jól bírták a terepet, de lassúak voltak.

A Szöcskét gyors bevetésű lövészautóknak szánták a katonák: vagyis tüzelsz egyet-kettőt, aztán iszkolsz. Ehhez kevés volt a nehezebb terepen 30-40 km/ó sebességű szovjet technika, ehelyett kellett volna rendszeresíteni a magyar gépet, ami még 70-80-as tempónál is stabilabb és biztonságosabb közepesen nehéz terepen.

A koncepció szerint négyféle fegyverre tervezték, többek közt magyar gyártmányú páncéltörő hordozására. A lövészeti teszteknél gondot okozott, hogy a hátrasiklás nélküli löveg gázsugara betörte a szélvédőt, ezért azt áttervezték lehajthatóvá.

Sportos bevetés előtt                        Fotó: Szabó-Jilek Ádám

Csapatpróbák és filmszerep

Jobban megismerve a Szöcskét egyértelmű, hogy gondos mérnöki munka eredménye és a katonai felhasználás követelményei is jól meghatározottak voltak a fejlesztés során.

A tervezés részben számítógépen, végeselemes módszerrel történt, a csőváz ideális kialakításának érdekében. A kész autók honvédségi és határőrségnél végrehajtott csapatpróbákon is sikerrel vettek részt, de részletes menetdinamikai vizsgálatukra is sor került az écsi Rába-próbapályán.

Filmszerepe is volt a Szöcskének az Angyalbőrben című tv-sorozatban, ahol Usztics Mátyás vezette a havas terepen portyázó, felfegyverzett terepjárót.

Illusztris társaságban: Szöcske és Silver Sting              Fotó: Boros Jenő

Gigagyár helyett...

Az ötszáz kiló vontatására és négy személy szállítására alkalmas könnyű terepjárót a tervezési igényesség mellett az is sikeressé tehette volna, hogy gyártását nem nagyüzemre tervezték. A hegesztett csővázat bármilyen lakatosműhelyben összeállíthatták volna, és a gépészeti, villamossági részei sem kívántak nagy szakértelmet, így az országban akkortájt szép számmal működő kisüzemekben is elő lehetet volna állítani, vagy szükség esetén javítani, karbantartani.

Azonban hiába volt átgondolt konstrukció, a katonai programot lefújták, pedig a Gépfet rengeteg energiát fektetett a projektbe; még a típusbizonyítványt is megszerezték.

A Rába écsi próbapályáján      Forrás: Hernádi Géza

Két versenyszezon

Reklámcélból és hosszú távú tesztként még két éven át terepversenyeztek a Szöcskével, amely 1,9 VW turbódízel motort és dupla hűtőt kapott a léghűtéses bokszer helyett. Még töltőlevegő-hűtő is került az eredetileg anélkül üzemelő dízelmotorra.

A VW Syncro konstrukciójának érdekessége, hogy hátul van a motor és a váltó, miközben elöl is hajt. A Szöcske mindkét tengelye vákuumos működtetésű di

fizárral szerelt, így addig hajt, amíg legalább egy kerék a talajon van.

A Szöcske jelenlegi állapota nem olyan igényességű, mint az eredeti konstrukció. Az utólag szerelt kiegészítőket és átalakításokat leszámítva azonban eredeti a jármű. Célom, hogy megmaradjon ez a ritka és műszakilag is érdekes technikatörténeti darab, amit szeretnék visszaalakítani eredeti állapotúra.ű

Hernádi lányok a friss szerzeménnyel        Fotó: Hernádi Géza 

Benzinvérű Hernádi Kata Rita sztorija: 

Mindig közel álltak hozzám járműveink - legfőképp a Szöcske. A fotók is mutatja, hogy kicsi korom óta jelen van életemben, és remélem ez minél tovább így is marad.

Miután apa kiszúrta a szomszéd utcában, addig járt a tulajdonos nyakára (és milyen jól tette), míg az beadta a derekát, és eladta az autót. Onnantól kezdve a közlekedési eszközén kívül mindenféle szerepet betöltött: ő volt a kedvenc mászókám, az attrakció a szülinapi zsúrokon és a veterán klubokon egyaránt. Hozzátenném, hogy hiába választotta el a két rendezvény résztvevőit generációs szakadék, a Szöcsi által kiváltott csillogó szemek és gyermekded áhítat nem sokban tértek el egymástól.

A babazsúrokat ugyan kinőttem, de ezzel nem ért véget a Szöcskével való kapcsolatom - sőt. Már épphogy kilátszottam a fölből, így elérkezettnek éreztem az időt, hogy vezessem. Szerencsémre a rákosmentei rendészeti kiállításon senkit nem zavartam a mezőn, így hiába, hogy alig értem el a pedálokat, ki sem látszottam a szélvédőn, pár kör után vigyorogva szálltam ki, és fotózkodtam a tetején ülve.

Ahogy telt az idő, saját autóm lett, miatta kellett az emelőre száműznünk a Szöcskét is, onnan pedig már csak jeles napokon engedjük le, hogy kipréseljük az évek során megnőtt diófa miatt épphogy kinyitható garázsajtón. Ettől függetlenül minden találkozásnak és füstös beröffenésnek ugyanúgy örülök, mintha az az első lenne.

Hernádi Kata Rita a Szöcskén        Fotó: Hernádi Géza

SZÖCSKE

Száraz tömeg: 1,06 t

Menetkész tömeg: 1,1 t

Hosszúság: 3,66 m

Szélesség: 1,80 m

Magasság: 1,46 m

Legnagyobb sebesség: 120 km/h

Szállítható személyek száma: 1+3 fő

Gyártó: Gépfet Kft.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....